وزیر آموزش و پرورش گفت: لایحه نظام رتبه بندی معلمان در ۶ ماده آماده ارائه به مجلس است و پیش از پایان سال به مجلس ارائه میشود.
به گزارش افق نیوز/ حسن کامران نماینده اصفهان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در طرح سؤال خود از محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره نظام رتبه بندی معلمان، گفت: رتبه بندی معلمان داستانی شده که چندین سال است دولت ها مطرح می کنند و معلمان از حرف های بی عمل خسته شده اند.
وی ادامه داد: همه شعار می دهیم که جایگاه معلمان ویژه است اما متاسفانه هنوز دولت لایحه رتبه بندی معلمان را به مجلس ارائه نکرده است.
نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: در بودجه امسال حد و حدود در نظر گرفته شده برای نظام رتبه بندی معلمان مشخص نیست و مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعتبارات متفاوتی را برای این موضوع می گویند و مشخص است که حساب و کتاب دقیقی ندارند.
کامران تاکیدکرد: وظیفه آموزش و پرورش، تربیت نسل است اما آموزش و پرورش متاسفانه نتوانسته کادر سازی کند و ما باید جایگاه معلمان را حفظ کنیم.
در ادامه جلسه، محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مقام پاسخگویی قرار گرفت و اظهارداشت: پیگیری های نمایندگان درباره نظام رتبه بندی معلمان در حصول نتایج در این زمینه بسیار تأثیرگذار بوده است و پس از ۵ سال از مطرح شدن این موضوع، امروز به مرحله عملیاتی شدن و آغاز رتبه بندی معلمان نزدیک می شویم.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین آثار رتبه بندی معلمان، ارتقای کیفی نظام آموزش و پرورش و توانمندی های نیروی انسانی در این وزارتخانه است،گفت: این مسئله می تواند زمینه و فضای مناسبی را برای ارتقای کیفیت کاری نیروهای انسانی آموزش و پرورش فراهم کند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: پس از آنکه لایحه رتبه بندی معلمان به دولت ارسال شد، با عنایت رئیس جمهور و همکاری سازمان برنامه و بودجه، امروز در بودجه ۹۸ ردیف مستقلی به آن اختصاص یافته است که گام مهمی است.
بطحایی اضافه کرد: امیدواریم نمایندگان این ردیف بودجه را غنی تر و پربارتر کنند و در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در حال بررسی در کارگروه های هیات دولت است و جلسه ای هم برای بررسی کلیات آن با حضور رئیس جمهور برگزار شد.
وی گفت: با درج ردیف اختصاصی در لایحه بودجه ۹۸ برای نظام رتبه بندی معلمان، عملا اجرای رتبه بندی آغاز شده است و امیدواریم در سال ۹۸ مراحل اجرایی و عملیاتی آن شروع شود و نظام آموزش و پرورش و معلمان از ماحصل آن بهره مند شوند.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه هیچکس نیست که به نقش و جایگاه معلمان در ساختن آینده کشور واقف نباشد، گفت: معلمی که رضایت شغلی یا شایستگی های کافی نداشته باشد، حتما آینده کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت و باید عملکرد آنان ارتقا پیدا کند.
وی افزود: بر اساس مفاد قانون برنامه ششم توسعه، لایحه رتبه بندی معلمان تهیه و تنظیم شده و در کانون های مختلف هم مورد بررسی قرار گرفته است.
بطحایی با بابیان اینکه شرایط فعلی اقتصادی کشور و نگرانی هایی که برای درآمدهای سال ۹۸ کشور وجود دارد، باعث شد که تهیه لایحه رتبه بندی معلمان مورد مناقشه فراوان قرار گیرد، گفت: اما با عنایات رئیس جمهور و معاون اول وی در دستور کار دولت قرار گرفت و در ۶ ماده آماده ارائه به مجلس است و قطعا تا پایان سال ۹۷ این لایحه تقدیم مجلس خواهد شد و البته سعی ما این است که نهایتا تا سه هفته آینده به مجلس ارائه شود.
وی افزود: برای آنکه خیال دولت راحت شود از اینکه تأخیر افتادن در این لایحه لطمه ای به اجرای آن نزند، در لایحه بودجه در ردیف مستقلی برای آن اعتبار پیش بینی شد و امیدواریم که گام بلندی برای ارتقای نظام آموزش و پرورش برداشته شود.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین آثار نظام رتبه بندی معلمان، بهبود نظام پرداخت فرهنگیان است،گفت: البته این مسئله صرفا منجر به افزایش حقوق معلمان نمی شود، بلکه اجرای آن، ارتقای تعهد کاری و شایستگی های معلمان را هم در برخواهد داشت به گونه ای که کسانی که برای ارتقای شایستگی خود تلاش کنند، نسبت به فرد مشابه خود از نظام پرداخت بیشتری برخوردار خواهند شد.
مهر