2

«بغض ی که ترکید!»/قلمی بر فیلم ِ آشغال های دوست داشتنی

  • کد خبر : 276632
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰

هیچ فیلمِ مردمی تا ابد در توقیف نمیماند اما ۶ سال توقیف برای یک فیلم و عواملش چون یک عمر بود تا بالاخره به شرط و شروطی اجازه اکرانَش دهند. توقیفی که در هفتمین سال ِ دولت قبل استارتش خورد و لطف ِ دولت مستقر تنها در ششمین سالش شامل حالشان شد، آنهم به شرط ِ عدم حضور در جشنواره ی میلی ِ فجر!

هیچ فیلمِ مردمی تا ابد در توقیف نمیماند اما ۶ سال توقیف برای یک فیلم و عواملش چون یک عمر بود تا بالاخره به شرط و شروطی اجازه اکرانَش دهند. توقیفی که در هفتمین سال ِ دولت قبل استارتش خورد و لطف ِ دولت مستقر تنها در ششمین سالش شامل حالشان شد، آنهم به شرط ِ عدم حضور در جشنواره ی میلی ِ فجر!

✍ بگذریم…

✍فیلم در یک خانه ی قدیمی ِ کوچک و در یک کوچه ی بن بست اما با اتفاق ِ بزرگ اعتراضات ۸۸ آغاز میشود. گویی خانه ی کوچک مُنیرخانم میزبان ِ سلایق و افکار متفاوت و راحت تر بگوییم متضاد است، افکاری که در یک خانه نیز همدیگر را بر نمی تابند و سرشاخ میشوند، انگار اینگونه یادشان داده اند و زبان گفتگو نمی‌دانند.

✍قاب های روی طاقچه، بی جانانی جاندارند که هریک حرف هایی دارند برای گفتن؛ از همسر خانواده که مردی درباری بود که بعد از انقلاب حاجی شد تا برادری که کمونیستی مخالف شاه بود و بعد از انقلاب، مجاهدینی مخالف ِ انقلاب شد.

از پسری که حزب اللهی بود و شهید شد تا پسری دیگر که غربزده ی لیبرال بود و مهاجر شد. روی طاقچه ی خانه محفلی گرم بود برای گلاویز شدن جناح های سیاسی.

✍اما آنچه مهم تر بود، مُنیرخانم بود که باید زندگی میکرد. گویی پس از اعدام ِ برادر مجاهدینی، شهادت پسر ِ حزب اللهی ، مهاجرت ِ فرزند لیبرال و مرگ ِ همسر درباری، با خاطرات ِ قاب های روی طاقچه شان لذت ها میبُرد اما امان از برخوردهای هشتاد و هشتی که گویی زندگی را از وی رُبود. او سمبل ِ طبقه ی جنوب بود که هزینه داد و باز هم باید میداد تا طبقه ی شمال رفاه داشته باشد.

✍ «آشغال های دوست داشتنی» زخمی کهنه بود که درمان نشد، بغض ی بود که ترکید و زندگی ای که از عشق تهی شد.

✍گویی کارگردان ِ جسور ِ فیلم ، کتاب ۱۹۸۴ جورج اورول ِ فقید را در چهاردیواری کوچک خانه به تصویر کشیده است؛ از دلهره های شنود ِ تلفن گرفته تا ترس از تفتیش خانه اش.

✍منیرخانم همدردی در زمانه ی ماست، حکایت مادری که حتی در تنهایی خانه ی کوچکش روی آرامش و زندگی نمی‌بیند و مجبور است دوست داشتنی ترین سرمایه هایش را چون آشغالی مخفیانه دور بریزد و امیدی به دوباره بدست آوردنشان نداشته باشد.

✍او دختری است که دستگیری پدر طرفدار ِ مصدق را دیده، همسری که شکست ِ همسر ِ درباری اش را دیده، خواهری که اعدام برادر ِ مجاهدینی اش را دیده و مادری که شهادت ِ پسر حزب اللهی اش را هم دیده است.

✍ مُنیرخانم حالا مجبور است، مجبور است تا برای ماندن تلاش کند و سرمایه هایش را چون آشغالی دور بریزد؛ آشغال هایی دوست داشتنی به قیمت ِ همه ی عمرش را …!

 

منبع : افق آنلاین

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=276632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر