2

آغاز شکل‌گیری بازار قدرتمند اقتصادی بین محور مقاومت

  • کد خبر : 278778
  • ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴

کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه در طول چند سال اخیر و بویژه در ماه‌های گذشته اقدامات مخربی از سوی سعودی‌ها برای بر هم زدن امنیت و نظام سیاسی دموکراتیک عراق صورت گرفته بود گفت: سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران این اقدامات را ناکام گذاشت.

 

کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه در طول چند سال اخیر و بویژه در ماه‌های گذشته اقدامات مخربی از سوی سعودی‌ها برای بر هم زدن امنیت و نظام سیاسی دموکراتیک عراق صورت گرفته بود گفت: سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران این اقدامات را ناکام گذاشت.

سفر روحانی به عراق اقدامات سعودی‌ها علیه بغداد را ناکام گذاشت/ آغاز شکل‌گیری بازار قدرتمند اقتصادی بین محور مقاومت

افق آنلاین ، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه درباره تأثیر سفر حسن روحانی به عراق در توسعه روابط دو کشور و بررسی ابعاد مختلف این سفر گفت: سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق از چند زاویه قابل تجزیه و تحلیل است که قبل از پرداختن به این زوایا باید بگویم که این سفر پیامی جهانی داشت.

وی درباره این پیام افزود: رئیس جمهور ایران در روز روشن و به صورت رسمی و با اعلام قبلی راهی بغداد شده و در عراق مورد استقبال مردمی و رسمی قرار گرفت. به گونه‌ای که تاکنون چنین مراسم استقبالی از یک رئیس جمهور در این کشور مشاهده نشده است. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به صورت مخفیانه و با چراغ خاموش و با نگرانی‌های امنیتی فراوان وارد عراق شده و فقط دو ساعت در یک پایگاه نظامی آمریکایی در عراق حضور داشته و نه تنها مورد استقبال مقامات عراقی قرار نگرفته بود و حتی کسی تمایلی برای دیدار با وی نداشت.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: سفر روحانی به عراق نشان دهنده جایگاه معنوی و انسانی ایران و ملت‌های منطقه دارد که این امر نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران بدون پرداختن به مسائل نظامی و امنیتی جایگاه معنوی والایی را در بین مردم پیدا کرده است در حالی که آمریکا برای تسلط بر منطقه ۷ تریلیون دلار هزینه کرده است.

هانی‌زاده درباره ابعاد سفر حسن روحانی به عراق گفت: این موضوع پیامدهای بسیار مختلفی را داشته و دارد که در بعد امنیتی و نظامی دارای دستاوردهای زیادی است چرا که عراق در طول سال‌های گذشته شاهد سلسله‌ ناامنی‌های محیطی به دلیل حضور گروهک تروریستی داعش که مورد حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان قرار دارد بخش‌هایی از خاک عراق به ویژه مناطق سنی‌نشین را اشغال کرده بود.

وی گفت: در طول اشغالگری داعش در عراق جمهوری اسلامی ایران با حضور فعالانه خود و پرداخت هزینه‌های سنگینی لجستیکی و انسانی برای عراق و پاکسازی این کشور از وجود گروهک‌های تروریستی و برای دفاع از عتبات عالیات تلاش‌های بسیاری کرده و موفقیت زیادی را کسب کرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: امنیت فعلی عراق مرهون تلاش‌ها و حضور فعال ایران در این کشور است ضمن اینکه با توجه به اینکه شاخصه نظام عراق بسیار خاص است کشورهای عرب منطقه نظیر عربستان تلاش می‌کنند از شکل‌گیری یک نظام دموکراتیک در عراق جلوگیری کنند اما حضور جمهوری اسلامی ایران و فعالیت سیاسی ایران در این کشور موجب شده تا تلاش‌های عربستان سعودی برای برهم زدن عراق ناکام بماند.

هانی‌زاده گفت: در حوزه اقتصادی هم سفر روحانی به عراق دارای دستاوردهای متعددی است چرا که حجم مبادلات ایران و عراق با توجه به وضعیت فعلی که ۱۲ میلیارد دلار است و پیش‌بینی افزایش آن به ۲۰ میلیارد دلار در طول سه سال آینده نویدبخش بسیار خوبی است ضمن اینکه ملت عراق هم استقبال خوبی از اجناس و کالاهای ایرانی و اطمینان مردم عراق به کالاهای ایرانی است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که جمهری اسلامی ایران در طول سال‌های آینده بازار پایداری را در کشور عراق با حضور اجناس و کالاهای ایرانی داشته باشد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه توافقنامه اقتصادی در حوزه‌های مختلف بین مسئولین ایرانی و عراقی با سفر حسن روحانی به این کشور امضا شده است، گفت: بهره‌برداری از چاه‌های مشترک نفتی و لایروبی اروند رود مورد بحث و تبادل نظر مقامات ایرانی و عراق قرار داشته و دارد.

وی در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود توسعه روابط ایران و عراق دستاورد و نتایج بسیار خوبی برای محور مقاومت و منطقه داشته باشد ضمن اینکه به نظر می‌رسد که مجموعه اقتصادی بسیار قدرتمندی در منطقه با شرکت ایران و عراق، سوریه و چند کشور دیگر منطقه منجر شود.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=278778

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر