2

مقایسه ماهیت انتخابات در ایران و کشورهای مدعی دموکراسی + تصاویر

  • کد خبر : 28058
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۷

مهندسی افکار عمومی توسط فتنه گران با عنوان “مهندسی انتخابات یا مهندسی افکار عمومی توسط فتنه‌گران؟”

جریان‏ها و گروه های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات مجلس آتی برای تحت تأثیر قرار دادن اراده مردم جهت شرکت در انتخابات، به شکل همه جانبه تلاش می‏کنند در این اراده جمعی تزلزل ایجاد کنند.
بولتن نیوز تا روز انتخابات، مهمترین محورها و ترفندهایی که رسانه های بیگانه برای تحت تاثیر قرار دادن و کاهش مشارکت مردم به کار می گیرند را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد تا هشیاری های لازم مورد توجه مردم و رسانه های معتقد به مشارکت در انتخابات  قرار گیرد. براین اساس، برخی اخبار مهم مندرج در سایت‏ها و رسانه‏های وابسته به گروه‏های اپوزیسیون و جریان فتنه را درباره انتخابات منعکس می‏نماییم.
در سری نخست که مربوط به تحلیل های رسانه ها در نیمه دوم آذرماه ۹۰ است، بررسی رسانه های بیگانه و تحلیل فتنه گران و مخالفان نظام، در تاریخ ۷ دی ماه۱۳۹۰ با عنوان “تردید در حضور اصلاح طلبان در انتخابات ” در بولتن نیوز منتشر شد.
در سری دوم بررسی رسانه ها مربوط به دوره شانزده روزه،  روزهای ۲۹ آذر تا ۱۴ دی ماه ۱۳۹۰ چهار گزارش منتشر شد. بخش نخست با عنوان ” کف مطالبات طرد شدگان از سوی ملت کجاست؟” و “هر کس باما نباشد اصلاح طلب نیست!”  به بررسی نقطه نظرات شبکه بی بی سی فارسی و در بخش دوم به بررسی مطالب رسانه ها از جمله رادیو فردا، جرس، صدای آمریکا و تلویزیون پارس پرداختیم.در قسمت سوم نیز بیانیه حزب کومله در خصوص تحریم انتخابات مورد توجه قرار گرفت و در بخش چهارم نیز به موضوع ” نگرانی رسانه های بیگانه و اپوزیسیون از مشارکت مردم در انتخابات پرداختیم.
در سری سوم  بررسی رسانه های بیگانه در دوره ۱۳ تا ۲۰ دی ماه ۱۳۹۰ به موضوعات انتخابات پیش روی مجلس  پرداختیم. در قسمت اول موضوع مهندسی افکار عمومی توسط فتنه گران  با عنوان “مهندسی انتخابات یا مهندسی افکار عمومی توسط فتنه‌گران؟”و در قسمت دوم موضوع «نه»ی بزرگ اصلاح‌طلبان به اپوزیسیون خارج‌نشین مورد توجه قرار گرفت
در سری چهارم ، که مربوط به تحلیل های رسانه های بیگانه در تاریخ ۲۰ دی تا اوایل بهمن ماه است، در قسمت اول موضوع بررسی تحلیل این رسانه ها در مورد رد صلاحیت برخی نامزدهای نمایندگی مجلس مورد توجه قرار گرفته و در قسمت دوم موضوع  تحریک مردم به عدم شرکت در انتخابات مجلس و در بخش سوم از سری چهارم بیشتر به هاشمی رفسنجانی و سیاست های در پیش گرفته شده از سوی ایشان در انتخابات مجلس آتی پرداخته شده است. در بخش چهارم از سری چهارم بررسی تحلیل رسانه های بیگانه، بولتن نیوز به بررسی بیشتر حرکتهای اغتشاش گرانی که هنوز درپی ضربه زدن به نظام هستند می پردازد.
در سری پنجم و در بخش حاضر، که مربوط به تحلیل رسانه های بیگانه در روزهای ۳ تا ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۰ است. در قسمت نخست به بررسی تحلیل رسانه ها در مورد تحریم انتخابات و  مقایسه ماهیت انتخابات در ایران و  کشورهای مدعی دموکراسی پرداخته شده است.
اخبار مرتبط با تحلیل رسانه های بیگانه در انتهای این گزارش قابل دسترس است و مخاطبان گرامی بولتن نیوز می توانند سایر گزارش های بولتن نیوز را مطالعه کنند.

×××××××××××××××××××××××

جریان فتنه با اشاره به این‌که ردصلاحیت‌ها نشان از تسویه‌های گسترده درونی و شکاف محافظه‌کاران است، مدعی سیاست سرکوب حکومت در آستانه انتخابات است. امتناع گروه‌های اصلاح‌طلب با ادعای استمرار انسداد و سرکوب‌های سیاسی از شرکت در انتخابات و ایجاد رقابت تنها میان طیف‌های مختلف محافظه‌کاران حامی حکومت از دیگر تحلیل‌ها و مدعیات جریان فتنه درخصوص انتخابات مجلس است.
جریان فتنه به باور بسیاری از گروه‌های سیاسی داخلی در تدارک سناریویی برای انتخابات مجلس است که این سناریو در قالب محورهای ذیل ارائه شده است:
تاکید بر عدم مشارکت در انتخابات با هدف زیر سوال بردن سلامت در انتخابات
عدم معرفی کاندیدای برجسته در شهرهای بزرگ در راستای القای کاهش مشارکت اجتماعی در حوزه های نمایان
تکیه بر اصل گریز از مرکز جهت مشارکت گسترده در حوزه‌های کوچک
تاکید برعدم مشارکت در انتخابات در راستای مستند کردن نقض حقوق بشر در ایران برای ایراد فشار بیشتر بر نظام
تحریک قومیت‌ها و رقم زدن آشوبهای جزیره‌ای
نشان دادن تزلزل درونی نظام برای فعال شدن در عرصه بین‌المللی
جریان فتنه با استفاده از تکنیک‌های مختلف عملیات روانی و با طرح ادعاهایی مبنی بر فشار حاکمیت بر فعالان سیاسی، برای آگاهی‌بخشی مردم به ارائه راهکارهایی به قرار ذیل می‌پردازد:
آگاهی مردم از ماهیت این انتخابات و قانع‌نمودن آن‌ها برای عدم شرکت در انتخابات
آگاه ساختن مردمان شهرهای کوچک‌تر نسبت به ماهیت انتخابات آینده با توجه به ماهیت قومی و محلی انتخابات مجلس
سیاه نمایی از اوضاع کشور مبنی بر وجود مشکلات اقتصادی عدیده، احتمال حمله نظامی برای قانع‌نمودن مردم در راستای عدم شرکت در انتخابات
تاکید بر استفاده از تکنولوژی‌های روز نظیر اس ام اس، ایمیل و اینترنت
میتینگ‌ها و سخنرانی‌ها و میزگردهای انتخاباتی
لزوم هماهنگی و انسجام و همدلی کامل همه بخش‌های جنبش سبز و اجتناب از تک‌روی‌ها و خود محوری‌ها
رعایت اصل اجتناب از اقدامات خشونت آمیز و هرج و مرج طلبانه و پایبندی به کنش‌های مسالمت آمیز
شبکه‌های  اپوزیسیون در راستای ادامه تلاش خود برای کم‌رونق نشان دادن انتخابات مجلس نهم، این‌بار به خود استناد کرده و اجماع مخالفان و برخی از گروه‌های سیاسی مبنی بر تحریم انتخابات را نوعی امتیاز و پیروزی برای خود قلمداد می‌کنند. این شبکه به تحریم فعال اشاره داشته و عدم حضور در روز انتخابات را کافی ندانسته و معتقدند که به دیگران نیز باید آگاهی داد تا انتخاباتی بی‌رونق برگزار شود.
شبکه‌های اپوزیسیون و رسانه‌های معاند در عملیات روانی خود در آستانه انتخابات مجلس، به طرح مدعیات ذیل پرداخته‌اند:
ترغیب مردم به عدم شرکت در انتخابات
ادعای اختلاف میان گروه‌های اصولگرا در آستانه انتخابات و بزرگنمایی آن
ادعای ارتباط میان دستگیری فعالین مدنی برای کنترل انتخابات
تلاش اتحادیه‌های دانشجویی کرد برای تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی
اطلاعیه کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران در تحریم انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی

شبکه تلویزیونی رسا همچنین میزان مشارکت را در انتخابات مجلس نهم در شهرهای بزرگ کمتر از سال‌های قبل پیش‌بینی می‌کند و مدعی است که بر خلاف آن چیزی که در قانون اساسی است، این‌بار حاکمیت انتخابات را به عنوان تجدید بیعت با آرمان‌های انقلاب مورد تبلیغ قرار می‌دهد.
سایر تحلیل‌ها و مدعیات شبکه تلویزیونی رسا درخصوص انتخابات مجلس به قرار ذیل است:
صف‌بندی اقلیت‌های قومی و مذهبی در مقابل حاکمیت
تعمیق دعوا و اختلاف میان حاکمیت
واقعی بودن شکاف‌های میان ارکان نظام
کنترل و پلیسی‌کردن فضای انتخابات

برخی دیگر از تحلیلگران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی رسا، با ادعای این‌که انتخابات توهین به مردم تلقی می‌‌شود، مدعی‌اند که انتخابات با آینده ایران یعنی جنگ و مساله تحریم به شدت گره خورده است و از نگاه آن‌ها اگر مردم حضور نداشته باشند، اپوزیسیون بهتر می‌تواند به اهداف خود و عملی کردن آن‌ بپردازد.
شبکه تلویزیونی رسا در تحرکات خود برای تحریم انتخابات، برگزاری انتخابات در ایران را سلاحی در برابر تهدیدات داخلی و خارجی دانسته و در این راستا از همگان می‌خواهد که آگاهانه به انتخابات نگاه کنند و از آن به عنوان فرصتی عیله جمهوری اسلامی استفاده کنند.

تحلیلگران شبکه تلویزیونی رسا با ادعای این‌که انتخابات در ایران مهندسی شده است، تحریم فعال را پیشنهاد می‌دهند و راهکار مناسب برای تحریم فعال را آگاهی‌دادن به مردم درخصوص نگاه ابزاری حاکمیت و مشروعیت‌بخشی به نظام تعریف می‌کنند.
غیر اثرگذار و نمایشی توصیف کردن مجلس در جمهوری اسلامی، عدم توانایی مجلس در رفع مشکلات معیشتی و بزرگنمایی مشکلات اقتصادی از نکاتی است که برای تحریم فعال از سوی شبکه تلویزیونی رسا پیشنهاد می‌شود.

صدای آمریکا و لیست واحد
شبکه تلویزیونی صدای آمریکا اختلافات فکری و همچنین اختلاف بر سر قدرت را از دلایل عدم ارائه لیست واحد از سوی اصولگرایان ارزیابی می‌کند
این شبکه مدعی است که انتخابات مجلس فرمایشی خواهد بود و در جلسه ای محرمانه بدون حضور اعضای شورای نگهبان لیست نهایی نمایندگان مشخص شده است. شبکه تلویزیونی ایران آریایی با استفاده از تکنتیک استفاده از عاطفه گیرندگان پیام عکسی از ندا آقاسلطان را پخش می‌کند و می‌خواهد این‌گونه القا نماید که نتیجه حضور در انتخابات و دفاع از رای خود چیزی جز کشته شدن نخواهد بود و از این طریق به تحریک مردم مبنی بر عدم حضور در انتخابات می‌پردازد.

××××××××××××××××××××××××××

بولتن نیوز- انتخابات برای تصمیم گیری مردم یا بخشی از مردم است که شخص یا اشخاصی را برای مقام، پست یا مسولیتی و برای مدتی معلوم و با ریختن رای به صندوق‌های انتخاباتی بر می گزینند. هدف اصلی از انتخابات سیاسی انتخاب نمایندگان مردم است که به آن دموکراسی نمایندگی  گفته می شود. با توجه به این تعریف و نظر به اینکه هیچ انسانی در جهان وجود ندارد که بتواند از کنه ذات وجودی و منویات راستین فرد دیگر آگاهی راستین پیدا کند. از این رو نمی توان اشخاص را بر اساس گفته های زبانی و یا عملکرد آنها در یک دوره زمانی کوتاه و گاهی اوقات بلند مدت طبقه بندی کرد و از آنها انتظار داشت مطابق با یک برنامه از پیش نوشته شده رایانه عمل نمایند.
همانگونه که بسیاری از افراد در طی ۳ دهه پس از انقلاب وجود داشته اند که حتی در سطح ریاست جمهوری هم خود را مطرح کرده و سالها در این سمت تکیه زده اند و یا نمایندگانی را دیده ایم که با ظاهر آراسته به اعتقاد عملی به نظام و رهبری وارد صحنه شده و پس از ورود به مجلس تمام اصول و اعتقادات خود را زیر پا قرار داده اند.
بر این اساس نسبت دادن موضوع طبقه بندی و یا انتصاب مقوله ای است که هرگز در یک انتخابات اجتماعی و در دنیای واقعیت نخواهد توانست و نتوانسته دیوار هایل و مستحکمی باشد بین حق و باطل و یا انتخاب و گزینش بر اساس نیاز و خط و خطوط سیاسی.
در واقع خلوص و باور اعتقادی افراد را حتی گاهی تا آخرین روزهای مرگ نیز نمی توان تشخیص داد و در این زمینه بسیارند افرادی که حتی با تمام اعتقادات دینی که در طول عمر خویش به نمایش گذارده اند, در سالهای پایانی عمر به جرگه معاندین با نظام پیوسته اند و همچنین بالعکس!.
موضوع مهمی که در این بین از سوی رسانه های معاند با نظام به آن پرداخته شده طرح مسئله استفاده از انتخابات برای مشروعیت بخشی به نظام جمهوری اسلامی ایران است. موضوعی نخ نما که در پی هر انتخابات و در سه دهه گذشته همواره مورد استفاده معاندین با نظام قرار گرفته است و همواره نیز با ارای چند ده میلیونی آحاد جامعه اسلامی ایران جواب دندان شکنی به آن داده شده است که تکرار امارهای مختلف آن جز تکرار مکررات نیست. صفوف همیشه مملو از جمعیت رای دهندگانی که در هیچ کجای دنیا نمونه آن را هرگز نخواهیم یافت و تنها نمونه آن در طی سه دهه گذشته مربوط می شود به ایران اسلامی.

آنچه همیشه ملت مسلمان و همیشه در صحنه ایران را در شرایط حساس و بحرانی یاری کرده است، وحدت بوده و معتقدین به نظام جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت هم باید در شرایط حساس کنونی که شبکه های خبری معاند و به خصوص آمریکا با ایجاد چالش های انتخاباتی در آستانه مجلس نهم، سعی در تغییر مسیر انتخابات و نتیجه این مشارکت عظیم سیاسی به نفع خود را دارند و تلاش می کند با متشنج کردن فضا، مهره های مورد نظر خود را وارد مجلس نهم کند با انسجام و همدلی، جامعه را به سمت و سوی وحدت بیشتر سوق دهند. وظیفه رسانه ها هم در این میان آنست که با آگاهی رساندن به عموم جامعه علاوه بر مقابله با تهاجم خبری رسانه های معاند , اذهان مردم را نسبت به افراد و گروه هایی که در پی ضربه زدن به نظام هستند روشن نمایند تا مردم بتوانند انتخاب اصلحی را داشته باشند.

موضوع دیگری که در شبکه های خبری معاندین با نظام و اپوزسیون به آن پرداخته شده و در اخبار فوق هم به آن اشاره کردیم مقوله ای به نام جریان انحرافی است. یکی از تلاش‏های این جریان، تطبیق خود بر تمام قوه مجریه است. بدین معنی که اعتقاد به وجود جریان انحرافی اعتقاد به انحراف یک قوه از نظام اسلامی است. تأویلی نادرست که به صورت آشکار در خدمت اهداف نظام سلطه است.

اما دیگر هدف جریان انحرافی برای تطبیق کامل خود با دولت مصادره خدمات انجام گرفته توسط دولت در چند سال اخیر است.این جریان با عوض کردن جای موضوعات فرعی با موضوعات اصلی سعی دارد توان دولت را فرسایش داده و با مساوی کردن ماهیت خود با کل بدنه دولت موجب فاصله گرفتن مردم از دولت و از بین بردن سرمایه اجتماعی به دست آمده شود.
و البته نباید فراموش کرد بدنه خدوم دولت متشکل از وزیران، مدیران، کارمندان و طرفداران رویکردهای عدالت خواهانه و ولایت مدارانه دولت است که با تمام وجود سعی نموده اند با صیانت از سرمایه‌های نظام و اندوخته‌های سه دهه گذشته به آن بیفزایند و این هوشیاری مردم بصیر ایران اسلامی است که با قدردانی از زحمات دولت و نکوهش جریان انحرافی قدرت تمایز تفکیک خود را به رخ فتنه گران و منحرفین کشیده است.
در ادامه گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۶ پیرامون اهمیت انتخابات مجلس و شاخصه های نمایندگان مطلوب، ارائه می گردد که به روشنی حکایت از اهداف معاندین نظام و فتنه گران دارد که سالهاست به دنبال آن هستند تا انتخابات را زیر سوال ببرند.
راه و چاره ای که شاه کلیدی است برای مقابله با جنگ نرم تمامیت خواهان داخلی و دشمنان خارجی جمهوری اسلامی ایران  و چراغی است فراروی آیندگان تا بدانند که تکلیف حضور حداکثری در انتخابات نه به امروز مربوط می شود و نه به فردا و نه سال ۱۳۵۷ و خیل عظیم آری گویان به نظام جمهوری اسلامی. حضور همیشه تکلیف بوده و وظیفه هر ایرانی حفاظت از آرمانهای انقلاب است و پاسداری از خون شهدای انقلاب.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار جمعی از اقشار مختلف مردم قم در تبیین وظایف و تکالیف مردم و بخش های مختلف جامعه در ارتباط با انتخابات می فرمایند: «انتخابات در پیش است، این انتخابات خیلی مهم است. نه خصوصِ این انتخابات، همه انتخابات ها مهم است، این هم از جمله مهم است. مردم وظائفی دارند؛ مسؤولین، نخبگان وظائفی دارند. اولاً سعی شود اهمیت و ارزش و عظمت انتخابات محفوظ بماند؛ معلوم باشد. مردم با امید و اعتماد به پای صندوق ها بروند. دوم،… در انتخابات با کرامت رفتار کنند همه؛ چه آنهائی که نامزد می شوند، چه آنهائی که طرفدار آنهایند، چه آنهائی که مخالف با بعضی از نامزدها هستند. جناح های مختلف کشور، بداخلاقی و بدگوئی و اهانت و تهمت و این حرفها را مطلقاً راه ندهند. این از آن چیزهائی است که اگر پیش بیاید، دشمن از او خوشحال می شود. نکته سوم اینکه مراقب فعالیت های دشمن باشند. حالا پریروز -دو روز قبل از این- بوش، رئیس جمهور آمریکا گفت ما از فلان دسته در ایران حمایت می کنیم. این ننگ است برای هر کسی که آمریکا بخواهد او را تحت الحمایه خود بگیرد. اول، خود آن کسانی که آن دشمن وحشی می خواهد از آنها حمایت کند، بعد هم مردم فکر کنند، ببینند چرا می خواهد حمایت کند. کدام نقص در این ها هست که موجب شده است دشمن بخواهد از او حمایت کند…. مردم هم باید حواسشان جمع باشد؛ نگذارید انتخابات بشود ملعبه دست بیگانگان. انتخابات مال ملت ایران است، مال جمهوری اسلامی است، مال اسلام است؛ مرزهاشان را با دشمن مشخص و متمایز کنند. من بارها به بعضی از افراد سیاسی که فعالیت هائی دارند و گاهی یک مخالف خوانی هائی می کنند، تذکر داده ام، نصیحت کرده ام؛ گفته ام مواظب باشید مرزهای میان شما و دشمن کمرنگ نشود؛ پاک نشود. مرز وقتی کمرنگ شد، احتمال اینکه کسانی از این مرز عبور کنند یا دشمن از این مرز عبور کند و بیاید این طرف یا دوست و خودی غافل شود و از مرز عبور کند و برود به دامن دشمن، زیاد خواهد بود. مرزها را روشن کنید؛ مشخص کنید…. وقت بصر و صبر، یکی همین جاست؛ بصیرت. ملت ایران وقت انتخابات که می رسد، احتیاج به بصیرت دارد؛ نگاه کند ببیند دشمن چه موضعی گرفته است در قبال این حرکت عظیم مردمی؛ حواس خود را جمع کند، تصمیم درست بگیرد. این هم وظیفه ی ما مردم است که بایستی مراقبت کنیم.»[۳]
رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم آذربایجان می فرمایند: «چند صباح دیگر انتخابات داریم. حضور در انتخابات هم از همین قبیل است؛ حضور است. من اصرارم در همه ی انتخابات ها بر حضور است. باید آمد سر صندوق رأی، به کوری چشم دشمن بایستی رأی داد. دشمن می خواهد که ملت انتخابات نداشته باشد، راهپیمائی بیست و دو بهمن نداشته باشد، راهپیمائی قدس نداشته باشد، حضور در مراسم عظیم دینی نداشته باشد، احساسات دینی نداشته باشد. جوان ما بی تفاوت و بی رگ و بی اعتنا و دلسپرده ی به شهوات و غرق در فساد و در مواد مخدر باشد. دشمن این را می خواهد؛ این برای دشمن خوب است، لذا این را ترویج می کنند؛ گاهی به زبان بیان ایدئولوژی، گاهی به زبان تهدید سیاسی، گاهی به زبان تهدید نظامی، گاهی به وسیله ی باندهای قاچاق مواد مخدر، گاهی به وسیله ترویج فیلم های مهیج شهوت؛ دشمن همه جور وارد میدان می شود و تلاش می کند و خودکشون می کند که بلکه بتواند این ملت را از این حرکت مستقیم و قوی و عزیز منصرف کند. وقت انتخابات هم که می شود -شاید یادتان هست- غالباً قبل از انتخابات یک حرفی می زنند که معنایش این است که مردم در انتخابات شرکت نکنید؛ کارهائی می کنند، تلاش می کنند؛ گاهی به وسیله آدم های غافل و فریب خورده، گاهی به وسیله آدم های وابسته، کارهائی می کنند که بلکه مردم را از شرکت در این مراسم عظیم باز بدارند، که انتخابات یکی از این مراسم بسیار عظیم است.من توصیه ام به مردم در درجه اول این است که بیایند وارد میدان انتخابات شوند، صندوق های رأی را پر رونق کنند. خود این صفوفی که ایستادند، ممکن است زحمت هم داشته باشد؛ در هوای سرد؛ یک ساعت – کمتر، بیشتر – اما این مجاهدت است، این جهاد است؛ این زحمت پیش خدای متعال اجر دارد. بروند رأی بدهند.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=28058

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر