1

ناو گروهِ پر سروصدای آمریکا کجاست؟!

  • کد خبر : 283910
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن که به ابزار تبلیغاتی آمریکا علیه ایران تبدیل شده بود، هنوز از تنگه هرمز عبور نکرده است!

روز اول آوریل ۲۰۱۹ (۱۲ فروردین ۱۳۹۸)، ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن ماموریت شش ماهه خود را از بندر نورفولک در ایالت ویرجینیا آغاز کرد.

سیزده آوریل (۲۴ فروردین)، ناو سی وی ان-۷۲ به همراه ناوهای محافظ و پشتیبانش از تنگه جبل‌الطارق عبور کرد و وارد دریای مدیترانه شد. دو روز بعد این ناو هواپیمابر و شماری از ناوهای همراهش در نزدیکی ساحل پالما دِ مایورکا لنگر انداخت و پس از پنج روز استراحت پرسنل آن، آب‌های اسپانیا را ترک کرد. این ناوگروه ۲۳ آوریل از تنگه سیسیلی عبور کرد و به سمت شرق دریای مدیترانه ادامه داد.

روز بعد این ناوگروه در یک ماموریت نمایش قدرت در نزدیکی سواحل لیبی شرکت کرد؛ به همراه ناو گروه یو اس اس جان سی. استِنیس و هفت کشتی محافظ و پشتیبان آن که به تازگی از ماموریت در خلیج فارس بازمی‌گشتند. پس از آن، ناو گروه آبراهام لینکلن در روز اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) از تنگه اوترانتو عبور و یک روز بعد در رزمایش ناتو با نام “دریای آزاد ۲۰۱۹” شرکت کرد.

ناو هواپیمابر آمریکایی به همراه ناوهای پشتیبانی و محافظ خود حرکت خود را به سمت منطقه عملیاتی ناوگان پنجم ایالات متحده آغاز کرده و در تاریخ نهم مه از کانال سوئز عبور کردند. اندکی پس از آن در تاریخ ۱۲ مه از تنگه باب المندب عبور کرد و وارد خلیج عدن و سپس دریای عرب شدند.

این ناو هواپیمابر و ناوگروه همراه آن، پس از این سفر طولانی، هنوز از تنگه هرمز عبور نکرده و وارد آب‌های خلیج فارس نشده است، در حالی که مقامات آمریکایی، چند هفته پیش اعلام کردند هدف از سفر این ناو گروه و استقرار آن در خلیج فارس، رساندن پیام نظامی آمریکا به ایران است و به این بهانه، جنگ روانی به راه انداخته و از احتمال وقوع جنگ سخن گفتند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با وجودی که مقامات نظامی آمریکا دلیل تاخیر در ورود این ناوگروه به خلیج‌فارس را اعلام نکرده‌اند ولی ممکن است با هدف کاهش تنش قبل از عبور آن از تنگه هرمز باشد.

بی بی سی فارسی درباره علت تاخیر ناوگروه آمریکایی نوشت: «دولتمردان آمریکا تصمیم گرفتند مدتی ناو گروه را دور از تنگه هرمز نگهدارند تا از برد موشک‌های ضد کشتی بالستیک خلیج فارس و ضد رادار هرمز نیروی هوافضا و دریایی سپاه پاسداران دور باشد.»

رادیو فردا، ارگان رسمی سازمان سیا، با اشاره به گزارش آسوشیتدپرس، به مشکلات ناوهای آمریکایی در عبور از تنگه هرمز پرداخت.

به نوشته این سایت، در ماه دسامبر هنگام عبور ناوهواپیما بر یو اس اس جان سی استنیس و ناوگروه همراه آن از تنگه هرمز حدود ۳۰ شناور نیروی دریایی سپاه پاسداران آن را تعقیب کردند. یکی از شناورهای ایرانی یک پهپاد کوچک غیرنظامی برای فیلمبرداری از این ناو هواپیمابر فرستاد.

در موارد دیگر همزمان با عبور کشتی‌های جنگی آمریکا از تنگه هرمز شناورهای ایرانی آتشبارهای خود را آزمایش کرده‌اند. در بسیاری موارد قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران با فاصله بسیار کم از ناوهای آمریکایی سبقت گرفته‌اند.

این سایت آمریکایی در ادامه تایکد کرد: «نیروی دریایی سپاه پاسداران در تاکتیک موسوم به «حمله زنبوری» به ناوهای هواپیمابر شامل اعزام پهپادهای حامل بمب، استفاده از موشک‌های دریا به دریا و زمین به دریا، مهارت لازم را کسب کرده است.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=283910

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر