2

ایست، یوزها در حال عبورند

  • کد خبر : 286603
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان از نصب چهار تابلو هشدار دهنده برای پیشگیری تصادفات جاده‌ای یوزپلنگ در محور میاندشت عباس آباد که یکی از محورهای اصلی کشور و جاده ترانزیتی و مواصلاتی تهران ـ مشهد است، خبر داده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان از نصب چهار تابلو هشدار دهنده برای پیشگیری تصادفات جاده‌ای یوزپلنگ در محور میاندشت عباس آباد که یکی از محورهای اصلی کشور و جاده ترانزیتی و مواصلاتی تهران ـ مشهد است، خبر داده است.

ایست، یوزها در حال عبورند

 به گزارش افق آنلاین ، آمارها نشان می‌دهد که جاده‌ها مهمترین عامل کشته شدن یوزپلنگ‌های در معرض انقراض ایرانی هستند.

یوزپلنگ‌های ایرانی جانورانی هستند که مسافت‌های طولانی را طی کرده و برای جابجایی میان مناطق مختلف، گاهی صدها کیلومتر مسافت را راه می روند. از همین رو عبور از جاده های مختلف برای آنها اجتناب ناپذیر است.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره گفته است: بر اساس گزارش‌ها طی ۱۷ سال گذشته ۴۲ قلاده یوز تلف شده‌اند که از این تعداد تلفات حدود ۲۸ قلاده یعنی حدود ۷۰ درصد مربوط به تصادفات جاده‌ای بوده است که در جهت کاهش تلفات، ایمن سازی جاده‌ها و کریدورهای عبوری به خصوص در جاده‌های منتهی به زیستگاه این گونه ارزشمند امری حائز اهمیت است.

یکی دیگر ازغم انگیزترین وقایع  مرگ یوز پلنگ‌ها در شمال پارک ملی توران، در مرداد ۱۳۸۹ اتفاق افتاد، زمانی‌که یک یوزپلنگ مادر به همراه دو توله کوچک خود در تصادف جاده‌ای کشته شدند اما متاسفانه با وجود گشت‌زنی محیط بانان در اطراف جاده‌ها برای جستجوی یوز مادر که تصور می‌شد در اطراف محل از دست دادن توله‌های خود باشد، بعد از شب حادثه او را در حالی‌که به‌شدت مجروح شده بود در یک کیلومتری محل تصادف توله‌ها پیدا کردند و به رغم تلاش‌های دامپزشکی، یوز مادر در مسیر دانشگاه دامپزشکی گرمسار از بین رفت.

برآوردها نشان می‌دهد حدود ۳۰ قلاده یوز در پارک ملی توران زندگی می‌کنند، بخشی از جاده سمنان ـ مشهد، موسوم به محور عباس‌آباد که در محدوده شمالی ذخیره گاه زیستکره توران قرار دارد یکی از جاده‌های پرخطر برای یوزپلنگ‌های آسیایی است.

در چهار سال گذشته حداقل ۶ قلاده یوزپلنگ در محدوده‌ ۱۲ کیلومتری از همین جاده، بر اثر تصادف تلف شده‌اند که آخرین آن توله یوزپلنگی ۱۸ ماهه بود که در این جاده با خودرویی تصادف کرد و قطع نخاع شد و پس از انتقال به تهران جان داد.

امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان هم این آمار را تأیید کرده و گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر، محور میاندشت عباس آباد که  کریدور ارتباطی و مهاجرت حیات وحش بین زیستگاه‌های توران، خوش ییلاق و میاندشت است، به علت چهاربانده شدن و فراهم شدن امکان افزایش سرعت خودروها به قتلگاه گونه‌های نادر کشورمان تبدیل شده است. 

وی افزود: بنابراین به سبب افزایش تصادفات جاده‌ای و مرگ و میر حیات وحش خصوصاً گونه در معرض انقراض یوزپلنگ ایرانی و اتلاف ۷ قلاده یوزپلنگ دراین محور در خلال سال‌های  ١٣٨٩  تا ١٣٩٧  ضرورت اجرای طرح ایمن سازی این کریدور، برای حفظ باقیمانده‌های تنوع زیستی کشورمان حیاتی است.

وی افزود: طرح ایمن‌سازی این کریدور با نصب تعداد ۴ عدد تابلوی بزرگ هشدار دهنده، فنس‌کشی دو سوی جاده در ۴ کیلومتر از این مسیر توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان و با اعتبارات ملی معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور آغاز شده و همچنین پیشنهاد کاهش سرعت در  طول ۳۰ کیلومتر از این مسیر به کمیسیون ایمنی راه‌های استان جهت دریافت مجوز لازم توسط پلیس راهنمایی و رانندگیاز جمله اقدامات اولیه در راستای حفاظت از حیات وحش در این محور است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ضمن اشاره به همکاری خیرین و نقش موثر دوستدارن محیط زیست در این اقدامات، افزود:  ضرورت‌هایی  همچون نصب علایم هشدار دهنده بیشتر، نصب دوربین‌های کنترل سرعت و نیز نور شب در این  محور

مطالبه عمومی دوستداران محیط زیست و این اداره کل از وزارت راه و شهرسازی هستند که باید به طور جدی و به‌صورت همه جانبه مورد پیگیری قرار گیرند.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=286603

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر