1

وقتی سخن از انقلاب می شود ما انقلاب چین را به خاطر می آوریم

  • کد خبر : 28771
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸

تعصب پایدار انقلاب ایران بیشتر به یک معما می ماند

رسانه های غربی معتقدند برنامه هسته ای با شخصیت ملی ایرانیان پیوند خورده و تعطیل کردنی نیست. این رسانه ها می گویند عدم فهم درست از شرایط داخلی ایران باعث شد تا آمریکا فرصت به دست آمده در دوره حضور اصلاح طلبان برای مهار ایران را از دست بدهد.
روزنامه واشنگتن پست نوشت: داشتن برنامه هسته ای، به آرمان های انقلاب ایران و احیای غرور و عظمت ملی بازمی گردد. فرهنگ باشکوه ایرانی به تدریج جای خود را به فرهنگ غربی داد اما این باعث نشد درک ایرانیان از جایگاه خود تغییر پیدا کند. آنها همواره خود را سزاوار اقتدار و برتری در منطقه دیده اند انقلاب ایران این نگرش را تعمیق و دو قطبی مستضعف- مستکبر را پیش کشید. تعصب پایدار انقلاب ایران بیشتر به یک معما می ماند. وقتی سخن از انقلاب می شود ما انقلاب چین را به خاطر می آوریم اما این انقلاب به مرور از ایدئولوژی و آرمان های خود کوتاه آمد. این امر درباره انقلاب اسلامی ایران صدق نمی کند.
این روزنامه می افزاید: در دوره ریاست جمهوری فرد عمل گرایی مانند هاشمی و اصلاح طلبی مثل خاتمی تلاش شد از ایدئولوژی [امام] خمینی خارج شوند اما این روند پیش نرفت.
واشنگتن پست می نویسد: پیشرفت هسته ای، حساسیت و غرور و عظمت ملی را همراه خود ساخته است. عجین شدن این پیشرفت و عظمت ملی دردسرآفرین است و عقب نشاندن رژیم اسلامی را دشوار می سازد.
رادیو فردا نیز از قول کارشناسان خود تصریح کرد: غرب در مسیر چالش هسته ای با ایران، اشتباهات زیادی داشته است هنگامی که توافق نامه سعدآباد امضا شد تیم وقت پرونده هسته ای با غرب چانه می زد که آقا ما همه چیز را تعلیق خواهیم کرد از نطنز و اراک ولی اجازه بدهید ۲۰ سانتریفیوژ فعال داشته باشیم برای فعالیت های آر اند دی. غرب نپذیرفت. دولت ایران حتی کوتاه آمد گفت ۵ تا سانتریفیوژ و باز هم غرب نپذیرفت. این نکته ای است که آقای خامنه ای چند بار سرکوفتش را زده. اما همین دنیای غرب و گروه ۱+۵ دو سال بعد از دولت آقای احمدی نژاد در حالی که ایران، ۳۰۰۰ سانتریفیوژ در نطنز در حال کار داشت رسما اعلام کرد خیلی خوب ما حاضریم ایران همین نقطه ای که هست بماند یعنی ۳۰۰۰ سانتریفیوژ را داشته باشد، بیشتر نکند. غرب با برخی اشتباهات مقطعی که ناشی از عدم شناخت درست از شرایط سیاسی داخل ایران و اهداف آیت الله خامنه ای بود باعث شد که نیروهای رادیکال در ایران قدرت مانور بیشتری پیدا کنند.
رادیو فردا که سعی می کرد پیشرفت های اتمی ایران را کوچک جلوه دهد درباره ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در کشورمان گفت: موتور این سانتریفیوژ را اینها نمی سازند و خریده اند. آن چیزی که اینها تهیه کرده اند و انواعش را خریده اند لوله هایی است که می چرخد. و در واقع امروز مدرن ترش کرده اند به این شکل که کربن فاز درست می کنند که بسیار سبک است و در نتیجه بسیار بسیار سریع کار را می توانید انجام دهید. خلاصه یک چیز مخلوطی است از چیزهایی که خودشان درست می کنند و چیزهایی که خریده اند. ولی این هم هست که موفقیت های بسیار بزرگی را هم کسب کرده اند. این را بایستی قبول کرد(!)
این رادیو درباره کمک اصلاح طلبان به آمریکا در اشغال افغانستان از قول تریتا پارسی نوشت: آنها حاضر شدند پایگاه های هوایی در اختیار آمریکایی ها قرار دهند، به خلبان های هواپیماهای سرنگون شده آمریکایی کمک کنند و بین ائتلاف شمال افغانستان و آمریکایی رابط شوند. مدت کوتاهی بعد جرج بوش، با نامیدن ایران در محور شرارت، اصلاح طلبان را در مقابل تندروها خلع سلاح کرد. اما آنچه دولت وقت ایران خبر نداشت این بود که پیش از مذاکره با آمریکا در مورد افغانستان، طبق آنچه «قوانین هادلی» نام گرفت، واشینگتن می توانست با کشورهای یاغی در جنگ با ترور همکاری کند ولی استراتژی آمریکا در مورد این کشورها تغییر نمی کرد.
در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال در تحلیلی به قلم ریچارد هاس و مایکل لوی تاکید کرده است: بسیاری از مردم ایران، برنامه هسته ای را نمادی از عظمت ملی و تضمینی در مقابل تهاجم ها می بینند. این برنامه از حمایت بسیار گسترده ایرانیان برخوردار است و هیچ دولتی در این کشور نمی تواند از حق غنی سازی صرف نظر کند. بنابراین برنامه هسته ای در ایران رهاکردنی نیست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=28771

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر