6

رسانه‌های ایران تریبون صداهای بی‌صدای مسلمانان جهان

  • کد خبر : 291298
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۴۶

ملت‌های مظلوم جهان و به ویژه ملت‌های مسلمان کشورهای جهان اسلام،‌ رسانه‌های ایران را تریبونی برای انعکاس صدای بی‌صداییشان می دانند،

به گزارش افق انلاین ، در روز هفدهم مردادماه سال۷۷ محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به مناسبت شهادت این خبرنگار وظیفه‌شناس، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد‌ماه را به عنوان “روز خبرنگار” نامگذاری کردند.

پیمان جبلی معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما و رئیس شبکه پرس‌تی‌وی به مناسبت این روز یادداشتی را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

روز «خبرنگار» در شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی، حال و هوایی متفاوت دارد. اینجا صحبت از خبرنگارانی گمنام است که شاید حتی زبان‌فارسی را هم نمی‌دانند ولی حاضرند جان بر سر اعتلای جمهوری اسلامی بگذارند. خبرنگاران پُر جُنب و جوشی  که رسالت‌شان چیزی ورای مرزهای ایران و مسائل داخلی کشور است.

آنها جهان را از لنز فراخ خبرنگاری بین‌المللی ایران اسلامی نگاه و مسائل ایران را نیز با همین زاویه نگاه منعکس می‌کنند. خبرنگاری بین‌المللی حالا وارد بسترها و عرصه‌هایی جدید شده و شبکه‌های برون مرزی صداوسیما نیز گریز و گزیری از همپایی با استانداردهای جهانی و همزیستی با چالش‌های جدید  این حرفه ندارند.

 آنها باید دائما مجهز به ابزارهای روز رسانه‌ای باشند و جایگاه خود را در دنیای رسانه‌ها حفظ و تقویت کنند. این موضوع درباره شبکه‌های خبری چون پرس‌تی‌وی، العالم و هیسپان‌تی‌وی از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود و ضرورت آیینه‌گی شایسته برای دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در پهنه بین‌المللی، کار آنها را سخت‌تر و دغدغه‌های ما را افزون‌تر می‌کند.

آن هم در شرایطی که رسانه‌های برون‌مرزی ایران در دهه‌های اخیر که تنش، بحران، جنگ و تنگناهای گوناگون کشورهای مختلف، گستره وسیعی از گیتی را در چنبره خود گرفتار ساخته، نقش و اهمیتی بیش از پیش یافته‌اند. جهان ارتباطات و رسانه، دنیای امروزی را به دهکده‌ای کوچک بدل ساخته و ایران به عنوان کانون خبرساز جهان و نقش‌آفرین صحنه‌های دشوار منطقه و دنیا، اگر از ابزارهای رسانه‌ای برون‌مرزی قدرتمند برخوردار نمی‌بود، حالا در کام غول‌های رسانه ای جهان هضم و محو شده بود.

عنصر فداکار خط مقدم این کارزار خبرنگارانی نه‌چندان نام آشنا در داخل ایران اما گاهی بسیار سرشناس در حوزه مأموریت خود هستند. خبرنگارانی عاشق رسالت خود از آفریقا و اروپا گرفته تا شبه قاره، شرق و غرب آسیا و از آمریکای شمالی گرفته تا آمریکای لاتین. از فلسطین گرفته تا سوریه، لبنان، یمن و عراق و .. که در همه صحنه‌های سخت حاضر و چشم و گوش بیدار و هوشیار جمهوری اسلامی‌اند.

قدر رسانه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی را فقط ملت‌هایی چون ملت یمن، بحرین، نیجریه و فلسطین و … نمی‌دانند، بلکه همه ملت‌هایی که به سبب عدم بهره‌مندی از جبهه رسانه‌ای اثرگذار و نافذ، رسانه‌های ایران را تریبونی برای انعکاس صدای بی‌صداییشان می دانند، بدان واقفند.

امری که شاید در داخل جغرافیای ایران، از سوی بسیاری از حتی مسئولان و دست اندرکاران کشور مغفول مانده و کمتر بدان توجه می‌شود. تا جایی که امروز شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی برون‌مرزی که بالغ بر نزدیک ۵۰ رسانه‌اند، حال و روز خوشی ندارند.

حال آن که نگاه اصولی به شبکه‌های برون مرزی، با توجه به حساسیت کار خبرنگاری و اطلاع‌رسانی بین‌المللی و تبیین و تعمیق دیدگاه‌های ایران در مقیاس جهانی، می‌طلبد که نگاه مسئولان به این رسانه‌ها، هم افق نگاه به ضرورت‌های دفاعی و امنیتی باشد. که اگر اهمیتش از مباحث دفاعی و امنیتی بالاتر نباشد، پایین‌تر هم نیست. بی‌گمان.

 به واقع، شبکه‌های برون مرزی کشورمان بازوی ستبر رسانه‌ای نظام در آن سوی مرزها هستند و خون‌ریخته شده شهیدان خبرنگار آنها نظیر «مایا ناصر»، «یزن الکحیل»، «سرینا شیم»،  «عادل المنصوری» ، «حمید میرزاده»، «حبیب‌الله حسین‌زاده» و «فرهاد تقدسی» و همچنین بارها و بارها جراحت آنان و رفتن بعضی دیگر تا آستانه شهادت از سوی خبرنگارانی چون «صهیب المصری»، «حسین مرتضی»، «سماح الکحله»، «اسراء البحیصی»، «داسایف آگیلار»،  «حیدر قاسم» و … در حین انجام وظیفه خبرنگاری و تحمل زندان و اسارت از سوی خبرنگارانی چون «خضر شاهین» و اخیرا «مرضیه هاشمی» عزم همه ما را برای ادامه مسیر متعالی شان جزم‌تر می‌کند.

چه باک که هم در داخل کشور از سوی برخی نهادهای تصمیم‌گیر و سیاستگذار،  به سبب عدم فهم صحیح و دقیق از حرفه ما، با دشواری رو به روییم و هم از جبهه خارجی با انواع تضییقات، محدودیت‌ها و تحریم‌ها مواجه. خدا با ماست و به مدد انگیزه و روحیه بالای همکارانمان به مسیر پیش رو ادامه می‌دهیم.

روز خبرنگار بر سختکوشان عرصه خبرنگاری متعهد و حقیقت جو و آزاداندیش بین‌المللی مبارک باد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=291298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر