وزیر راه و شهرسازی گفت : ساخت سالانه ۷۰۰ هزار مسکن جدید هدف ماست و با این کار امید به خانه دار شدن در شهرهای بزرگ به ۱۰ سال و در شهرهای کوچک به سه سال کاهش می یابد.
به گزارش افق انلاین ، محمد اسلامی در برنامه نگاه یک افزود: در این مسیر طرح اقدام ملی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد ساختمانی هدف کمّی و تام هایی نظیر تأمین مسکن کارکنان دولت جزو الگوهای مختلف ساخت مسکن هستند.
وی گفت: طرح تام کاد (تأمین مسکن کارکنان دولت) منتظر تصویب در هیأت دولت است و شامل همه کارکنان دولت می شود که بخشی از حقوقشان تا پنج سال به صندوق تام کاد واریز می شود و بعد به مدت ۱۵ سال اقساط اعیانی مسکن و پس از آن اقساط زمین پرداخت خواهد شد تا بار مالی روی دوش کارکنان دولت کمتر شود.
اسلامی افزود: این طرح به خصوص برای کارکنان جوان و خانه اولی ها سیاست مناسبی است و دغدغه آنها را برای تأمین مسکن کمتر می کند.
وی در خصوص وجود مسکن مازاد در کشور گفت: وقتی شما منابعی در اختیار دارید حق انتخاب دارید که وارد چه کسب و کاری شوید و کسب و کاری که امروز ما وارد آن شده ایم به خاطر ارزش افزوده آن در سال های گذشته بوده و گرایش غالب؛ ساخت خانه های بزرگ و لوکس بوده و بیش از نیمی از دو میلیون خانه مازاد از این جنس هستند اما باید سیاست های ما به گونه ای باشد که اولاً ساخت و ساز دست اهل فن باشد و ثانیاً این سیاست ها موجب تورم زایی نشود.
وزیر راه و شهرسازی درباره مالیات بر خانه های خالی و عایدی سرمایه نیز گفت: وزارت راه معتقد است جریانی این سیاست را فقط در حوزه مسکن دنبال می کند که در صورت تصویب؛ سرمایه ها از بازار مسکن خارج می شوند و ما مخالف قانون عایدی بر سرمایه نیستیم اما ابزار آن را نداریم چرا که آمار و اطلاعات آن نزد دستگاه های مختلف نظیر سازمان ثبت املاک، شهرداری ها و مرکز آمار ایران است بنابراین ما با تشکیل سامانه جامع املاک و اسکان به دنبال آن بودیم که دیتابیس دستگاه های مختلف به این سامانه متصل شود و معاملات انجام شده در ثبت اسناد و انشعابات وزارت نیرو و نفت نیز در این سامانه به صورت متمرکز قابل شناسایی باشد و با ظرفیت ایجاد شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دیتاماینینگ مناسبی تهیه شده که امیدواریم تا آخر سال کار آن به سرانجام برسد.
اسلامی از ساخت صد هزار واحد مسکونی برای کارکنان نیروهای مسلح که قرارداد آن چند وقت قبل به امضا رسید به عنوان یکی از طرح های ایجاد ساخت و ساز در کشور یاد کرد و گفت: همچنین با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی و با بنیاد مسکن هم کارهای مشابهی انجام شده و به دنبال آن هستیم که همه ظرفیت های کشور را برای تولید پایدار مسکن در کشور بسیج کنیم.
وی در خصوص مناطق سیل زده نیز گفت: کار تعمیر خانه های مسکونی مناطق سیل زده به اتمام رسیده و واحدهای احداثی هم به طور کامل شناسایی شده اند و خانه هایی که در بستر رودخانه ها قرار داشتند و باید جابجا می شدند اگر زمین داشتیم در اختیار مالکان قرار دادیم و در غیر این صورت زمین های مناسبی را خریده و در اختیار مالکان قرار داده ایم و امیدواریم تا قبل از زمستان امسال بخش عمده ای از این کار به ثمر برسد و بنیاد مسکن مقدمات ساخت و ساز را تهیه کرده و ساخت مسکن بر عهده مردم است.
اسلامی در خصوص بازسازی ۱۲ هزار کیلومتر از راه های آسیب دیده در کشور گفت: بخش عمده ای از این راه ها بازسازی شده و قابل استفاده است اما تنها دو راه جاده شهداد و پلدختر به خرم آباد قطع است که راه پلدختر به خرم آباد راه جایگزین دارد اما جاده شهداد شرایط خاصی داشته و قابل بازسازی نبوده و مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی متولی مطالعه این جاده و طراحی راه جایگزین شده بنابراین جاده شهداد تنها جاده آسیب دیده از سیل است که هنوز قطع است و بازسازی آن جزو اولویت های یک وزارت راه و شهرسازی است.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص صنعت ریلی نیز گفت: گرچه معتقدیم از ظرفیت های ریل به صورت مناسبی استفاده نکرده ایم اما حرکت های خیلی خوبی در این بخش انجام شده و تغییرات چشمگیری داشته ایم به طوری که از جابجایی ۳۰ میلیون تن کالا در سال ۹۴ به جا به جایی ۵۲ میلیون تن کالا در سال گذشته رسیده ایم و هدف ما رسیدن به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن جا به جایی در سال است.
وی افزود: برای توسعه ناوگان هزار واگن باری و بیش از صد لوکوموتیو به ناوگان ریلی اضافه شده است و خطوط ریلی را گسترش داده ایم و اخیراً با راه اندازی قطار تهران- آنکارا به دنبال افزایش سهم ترانزیت بوده ایم ضمن اینکه کار اجرایی اتصال محور رشت- آستارا آغاز شده و اتصال بندر چابهار به بیرجند نیز در دست انجام است.
اسلامی گفت: باید در ۱۵ سال آینده در حوزه ناوگان ریلی و ریل به صد میلیارد دلار سرمایه گذاری برسیم.
وی در خصوص برنامه های این وزارتخانه برای توسعه ترانزیت کالا از کشور گفت: یکی از برنامه های مهم ما که در دولت با همکاری پنج وزیر و دو معاون رئیس جمهور پیگیری کرده ایم این است که محور مبادی ورودی و خروجی کالاها؛ وزارت راه و شهرسازی باشد و هر کالا بتواند با یک پلمپ الکترونیکی از مبدأ تا مقصد بدون دست خوردن و بازرسی های متعدد حرکت کند و خوشبختانه اکثر دستگاه ها پای این کار هستند و مقرر شده تا پایان سال ۹۸ همه دستگاه ها باید به سامانه واحدی متصل شوند که توقف و کنترل های متعدد و مجوزهای گوناگون و لایه به لایه را حذف کرده و همه کالاها با یک کد وارد و خارج شود و در اجلاس سوچی روسیه هم که اخیراً برگزار شد با کشورهای دیگر توافق کردیم که پلمپ الکترونیکی یکپارچه را در کشور پیاده سازی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیشرفت آزادراه تهران- شمال نیز گفت: عملیات اجرایی قطعه یک این آزادراه رو به اتمام است و تا پایان شهریور عملیات اجرای آن به پایان رسیده و نصب تجهیزات ایمنی، نقاشی، شستشو و نظارت و کابل کشی آن و همچنین استقرار سیستم مدیریت هوشمند اجرایی می شود و بلافاصله بعد از استقرار مدیریت هوشمند؛ عبور و مرور مردم فراهم خواهد شد که امیدواریم قبل از پایان پاییز این امر اجرایی شود.
اسلامی افزود: برای ساخت قطعات دوم و سوم این آزادراه به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم قطعه دوم نیز تا پایان دولت کنونی زیر بار ترافیکی برود و زمینه های کار در کشور فراهم شود.
وی همچنین درباره توسعه راه های روستایی فرعی و اصلی در کشور گفت: در این زمینه در سال های گذشته اقدامات خوبی انجام شده و نهضت راه سازی همچنان ادامه دارد به طوری که طول راه های ما به بیش از ۲۲۳ هزار کیلومتر می رسد اما با این وجود مثلاً در استان سیستان و بلوچستان برای ایجاد راه های مناسب به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی که امسال فقط ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است اما مردم باید بدانند که رعایت مقررات هم در کاهش تصادفات بسیار مناسب و ضروری است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: پلیس راه نیروی انتظامی ۲۵۱ نقطه حادثه خیز را به ما معرفی کرده که تا کنون ۵۴ نقطه آن ایمن سازی شده و ۱۵۱ مورد دیگر نیز قرارداد ایمن سازی آن بسته شده و بقیه در حال بررسی است و ایمن سازی و آشکارسازی این نقاط جزو اولویت های ما قرار دارد.
اسلامی با اشاره به اینکه دو هزار دوربین جدید به زودی در جاده های سراسر کشور نصب خواهد شد گفت: متأسفانه معادن بیشترین لطمه را به جاده های ما وارد می کنند چرا که کامیون ها تمایل دارند از جاده های فرعی عبور کنند که این امر موجب فرسایش جاده ها و کاهش سرعت حرکت خودروها می شود.
وی افزود: از هفته دولت سال قبل تا کنون بیش از هزار و ۱۰۰ کیلومتر اتوبان در کشور ایجاد شده است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره نرخ بالای عوارض در برخی راه ها ازجمله آزادراه خرم آباد- پل زال گفت: ساخت آزادراه ها توسط بخش خصوصی و با سرمایه آن انجام می شود و باید بازگشت سرمایه آن صورت پذیرد ضمن اینکه آزادراه ها هزینه بالایی برای نگهداری دارند با این وجود، ما تلاش کردیم فقط ۲۱ درصد نرخ عوارض را افزایش دهیم و برای خودروهای با تردد بالا تخفیف ۲۰ درصد و برای حمل و نقل عمومی تخفیف ۳۰ درصدی لحاظ کرده ایم اما باید بدانیم که بخش خصوصی که برای ساخت این راه سرمایه گذاری کرده نیازمند بازگشت سرمایه خود است.
اسلامی همچنین در خصوص حمل و نقل دریایی گفت: صنعت دریایی و اقتصاد دریامحور بخش مهمی در اقتصاد و اشتغال است و بیش از ۱۴۰۰ نوع شغل در دریا وجود دارد و با این که ظرفیت بنادر کشور به ۲۴۰ میلیون تن کالا رسیده و جزو کشورهای بزرگ دریانوردی هستیم اما در زمینه مشاغل دریایی عقب هستیم و به همین دلیل شعار روز جهانی دریانوردی امسال «ناوگان ایرانی، دریانورد ایرانی» بود تا ناوگان دریایی ایران با کارکنان ایرانی ادامه کار بدهد.
وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر؛ خداترس بودن، ساده زیستی، مردم محوری و دشمن ستیزی رجایی و باهنر را موجب ماندگاری یاد و خاطره آنها در ذهن مردم ایران دانست.