8

اربعین؛ آغاز حرکتی عظیم و مردمی

  • کد خبر : 297210
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۹:۰۲

پدیده‌ بى‌نظیر و بى‌سابقه‌ سال‌های اخیر پیاده‌روى اربعین و آغاز شکل جدیدی از نبرد فرهنگی با طاغوت‌های زمانه است.

پدیده‌ بى‌نظیر و بى‌سابقه‌ سال‌های اخیر پیاده‌روى اربعین و آغاز شکل جدیدی از نبرد فرهنگی با طاغوت‌های زمانه است.

اربعین؛ آغاز حرکتی عظیم و مردمی

اردبیل/ سرویس اجتماعی: این روزها روزهاى نزدیک به اربعین است، پدیده‌ بى‌نظیر و بى‌سابقه‌ سال‌های اخیر، پیاده‌روى اربعین میان شهرهای نجف و کربلا یا بعضى از شهرهاى دورتر از نجف تا کربلا است؛ بعضى از بصره، بعضى از مرز، بعضى از شهرهاى دیگر، پیاده راه مى‌افتند و حرکت می‌کنند و این حرکت عشق و ایمان است.

پیام اربعین، پیام پیروزی حق بر باطل و خون بر شمشیر بوده و آغاز شکل جدیدی از نبرد فرهنگی با طاغوت‌های زمانه است.

اهمیت عدد ۴۰ در آموزه‌های دینی

حجت‌الاسلام مهدی ستوده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به اهمیت و نقش زیارت اربعین اظهار کرد: در آموزه‌های دینی نسبت به بحث اربعین به‌طور ویژه پرداخت شده است.

وی افزود: دستورات الهی نسبت به اربعین عنایت ویژه‌ای داشته و دارد و در آموزه‌های دینی اعلام شده اگر یک نفر از دنیا برود و ۴۰ نفر طلب مغفرت کند خداوند وی را مورد مغفرت خود قرار می‌دهد و از حق‌الله نسبت به آن می‌گذرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بیان کرد: در عبادت و طلب مغفرت به کلمه اربعین اشاره شده که در نماز شب، در دل شب وقتی که فرد با خداوند متعال ارتباط پیدا می‌کند برای ۴۰ نفر از مومنان طلب مغفرت می‌نماید، چون هنگام ارتباط بین عبد و معبود، خداوند متعال دوست دارد بنده‌اش به غیر از خود به بندگان دیگر نیز توجه کند و با رحمت واسعه نسبت به آن برخورد داشته باشد.

تقدس برخی مکان‌ها و زمان‌ها

سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل تصریح کرد: از طرف خداوند متعال نسبت به بعضی از مکان‌ها تقدس عنایت شده و به‌عنوان مکان با اهمیت مورد تکریم و احترام قرار گرفته است مانند مسجدالنبی، مسجد کوفه، حرم سیدالشهدا و …

وی تشریح کرد: بعضی از زمان‌ها نیز به‌عنوان زمان مقدس و زمان نزول رحمت الهی شناخته شده است مثل روز عرفه یا زمان صبح  که به‌عنوان برکت رزق و روزی الهی است و اربعین هم به‌عنوان زمان مقدس برای اهل بیت(ع) و مومنان شناخته شده است.

ستوده در رابطه با دلایل اهمیت اربعین در اسلام بیان کرد: یکی از نشانه‌های ایمان بزرگداشت اربعین است آن هم اربعین سید الشهدا(ع)، در هیچ کجا و خلقتی برای هیچ نبی و پیامبری و نه هیچ امامی اربعین مطرح نشده است.

وی اذعان داشت: اربعین مظهر حرکت عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) برای بیعت با مکتب آن حضرت است، اربعین روزی است که مومنان برای میثاق با سیدالشهدا(ع) و برای تثبیت با ولایت در محضر بزرگ‌مردی آزادی‌خواه و جوانمرد حضور پیدا می‌کنند.

ستوده یادآور شد: اربعین تجدید دین‌مداری و ولایت‌مداری بوده و از این‌رو در روایات معصومین(ع) می‌فرمایند؛ هرکسی به زائر سیدالشهدا یک لیوان آب بدهد مثل آن است که در روز عاشورا لشگر آن حضرت را سیراب کرده است.

وی بیان داشت: توصیه شده در اربعین پیاده و سواره به زیارت سیدالشهدا بروید و از ثواب زیارت که بالاترین ثواب است برخوردار شوید.

موکب‌های اردبیل در خدمت زائران امام حسین(ع)

سرپرست اداره اوقاف اردبیل گفت: در سال‌جاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در کنار سایر دستگاه‌ها، هیات‌ها و مساجد نسبت به تکریم زائران امام حسین(ع) وارد شده و در منطقه مرزی بیله‌سوار موکب امام حسین(ع)، در شهرستان گرمی امامزاده محمد بن حنیفه و در اردبیل امامزاده سیدصدرالدین بن موسی بن جعفر(ع) با نام موکب حضرت عباس(ع) آمادگی کامل برای پذیرایی از زائران را دارند.

وی افزود: تمام زائران شمال استان اعم از شهرستان پارس آباد، گرمی، بیله‌سوار، اصلاندوز و مشگین شهر در امامزاده صدرالدین حضور می‌یابند و در مورد زائران کشور آذربایجان و کشورهای منطقه قفقاز و روسیه پذیرایی به‌صورت کامل انجام می‌پذیرد.

ستوده از اسکان یک‌هزار و ۵۰۰ مهمان در امامزاده سید صدرالدین اردبیل خبر داد و گفت: علاوه بر پذیرایی از میهمانان و زائران آذربایجانی در امام‌زاده سید صدرالدین، اداره اوقاف اردبیل در کنار استان‌های کرمانشاه و کردستان در منطقه مرزی خسروی، موکبی به نام موکب امام خامنه‌ای ایجاد کرده و از زائران پذیرایی می‌نماید.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=297210

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]