1

توافق جدید بین ایران و عراق

  • کد خبر : 381965
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷

ایران و عراق درخصوص راه‌اندازی مجدد قطارهای اربعین به منظور انتقال زائران به کربلا به توافق جدید رسیدند.

  به گزارش  خبرگزاری افق :ایران و عراق برای راه‌اندازی مجدد قطارهای اربعین به منظور انتقال زائران به کربلا توافق کردند.

این توافق امروز (چهارشنبه) در دیدار «سید میعاد صالحی» مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با مدیران شرکت ملی راه آهن عراق حاصل شد.

«سید میعاد صالحی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران امروز در بغداد با همتای عراقی خود و مدیران شرکت ملی عراق دیدار و گفت و گو کرد.

دو طرف در این دیدار درباره راه اندازی مجدد قطارهای اربعین و تسریع در ساخت خط ریلی شلمچه – بصره تبادل نظر کردند.

در این نشست دو طرف توافق کردند که همزمان با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی در آینده‌ای نزدیک قطارهای مسافربری دو کشور برای انتقال زائران اربعین از ایران به عراق از طریق مرز شلمچه – بصره – کربلا راه‌اندازی شود.

آنها همچنین درباره فراهم کردن زمینه ادامه فعالیت این قطارها در مسیر یاد شده پس از ایام اربعین و در طول سال جهت انتقال زائران از ایران به کربلا گفت و گو کردند.

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران سال گذشته با راه‌اندازی قطار ترکیبی، مسافران را برای اربعین با ترکیبی از قطار و سفر با اتوبوس از مرز شلمچه به کربلای معلی رساند، به این ترتیب که مسافران از تهران تا شلمچه با قطار و از آنجا تا بصره (مسیر ۳۰ کیلومتری) را با اتوبوس منتقل شدند و از بصره هم با قطار به کربلای معلا رفتند.

نقشه احداث مسیر ریلی شلمچه- بصره نیز اردیبهشت سال گذشته در آخرین مذاکرات تیم‌های فنی از راه‌آهن ایران و عراق نهایی و به امضای معاونان فنی دو کشور رسید تا یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی دو کشور بعد از سال‌ها انتظار وارد فاز اجرایی شود.

این دستاورد حمل و نقلی که ذیل سیاست ارتقای روابط با کشورهای منطقه از ابتدای دولت سیزدهم، به دست آمده است شبکه ریلی ایران را به عراق متصل می‌کند.

بر اساس اعلام «میعاد صالحی» مدیرعامل راه‌آهن، تفاهم‌نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره با حضور مدیران عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به امضا رسیده و همه چیز برای پیشبرد این پروژه ۴۰ ساله فراهم است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=381965

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر