2

قدیمی‌ترین اندام مصنوعی بدن

  • کد خبر : 29725
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰

قدمت این پروتز به ۳۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد

در موزه علوم لندن نمونه‌های از قدیمی‌ترین اعضای مصنوعی نگهداری می‌شوند که قدمت قدیمی‌ترین نمونه موجود به دو هزار و ۷۰۰ سال قبل باز می‌گردد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بخشی از موزه علوم لندن به مراحل تکاملی ساخت پروتز یا اعضای مصنوعی بدن انسان اختصاص داده شده است.

در متون قدیمی هند که متعلق به ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد است، از پای مصنوعی فلزی سخن گفته شده است که اولین مستندات درخصوص تولید پروتز در دوران باستان محسوب می شود.

قدیمی ترین پروتز موجود در این موزه انگشت پای مصنوعی متعلق به ۷۱۰-۹۵۰ سال پیش از میلاد است که در مقبره یک مومیایی زن مصر باستان توسط باستان شناسان کشف شده و جزء نخستین نمونه‌ها محسوب می‌شود.

مدلی از قدیمی ترین پای مصنوعی جهان نیز که در ایتالیا کشف شده بود، در این موزه به نمایش گذاشته شده است. قدمت این پروتز به ۳۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد. نمونه اصلی در جریان جنگ جهانی دوم از بین رفت و مدلی از روی عکس‌های پروتز اصلی ساخته شده و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

از دیگر پروتزهای موجود دو دست مصنوعی متعلق به سال های ۱۵۰۰ و ۱۸۴۰ میلادی است که کاربرد بیشتر فلز برای تولید پروتز را نشان می‌دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=29725

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر