به گزارش افق انلاین ، امیر محمود غفاری بیان این که آزادراه تهران-شمال نماد مهندسی جدید و پیشرفته محسوب می شود و فصل جدیدی از مهندسی را در صنعت راهسازی کشور گشوده است، اظهار کرد: این پروژه علاوه بر این که مسیر را کوتاه می کند، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شده و ایمنی را افزایش می دهد. به لحاظ توریستی نیز در خور توجه است و توریست ها می توانند از یک سازه مهندسی فوق پیشرفته بازدید کنند.
وی با بیان این که تقریبا نیمی از این پروژه تونل است که بلندترین آن ها تالون با طول تقریبی ۵ کیلومتر و یک طبقه کاذب اجرا شده و تاسیسات پیشرفته ای دارد، افزود:هزینه تاسیسات این پروژه به اندازه ساخت برخی بزرگراه هاست. ساخت هر کیلومتر آزادراه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد، این در حالی است که هزینه تاسیسات قطعه یک آزادراه تهران شمال حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به عوارض آزادراه مذکور گفت: واقعیت این است که منابع مالی دولت محدود بوده و دولت ها به شکل طبیعی از مشارکت بخش خصوصی استفاده می کنند. بخش خصوصی نیز به دنبال امنیت و ارتقا سرمایه خود است. این را هم باید در نظر داشت آنچه در بودجه عمومی کشور آورده شده متعلق به همه مردم کشور است بنابراین هرکسی می خواهد از امکانات بخش خصوصی استفاده کند باید هزینه آن را بپردازد.
غفاری افزود: پیش بینی می شود هر شبانه روز حدود ۱۲ هزار تردد در این آزادراه انجام شود و در خوش بینانه ترین حالت ۵درصد مردم از آن استفاده مستمر داشته باشند و ۲۰درصد به شکل عبوری از آن استفاده کنند. بنابراین باید تلاش کنیم ضمن این که حداکثر ملاحظات را داشته باشیم، عوارض واقعی برای آن منظور کنیم.
وی در ادامه به تاخیر در افتتاح بزرگراه -آزادراه- که قرار بود در دهه فجر انجام شود، اظهار کرد: در کارهای مهندسی پیچیده شبیه قطعه یک بزرگراه -آزادراه- تهران شمال برخی اتفاقات پیش بینی نشده وجود دارد. در این خصوص بحث انتقال آب را داشتیم که وزارت نیرو باید انجام می داد و این کار با تاخیر انجام شد. از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد پروژه زمانی افتتاح شود که از ایمنی کامل برخوردار باشد. به این دلایل افتتاح پروژه به تاخیر افتاد و تلاش داریم طی هفته های آتی قطعه یک آزادراه تهران شمال را به بهره برداری برسانیم.
به گزارش تسنیم، در اولین روز ماه جاری معاون رئیس جمهوری در بازدید از آزادراه تهران-شمال وعده افتتاح این قطعه را همزمان با دهه مبارک فجر داده بود.
محمدباقر نوبخت در حاشیه بازدید از آزادراه تهران – شمال در پاسخ به سوال تسنیم گفته بود: قطعه یک آزادراه تهران – شمال در دهه فجر امسال افتتاح میشود. این افتتاح بر اساس برنامه رئیس جمهور تنظیم خواهد شد و زمان دقیق آن را اعلام خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه از سال ۷۵ تا سال ۹۲ قطعه یک آزادراه تهران – شمال ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت یادآور شد: با توافق صورت گرفته بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان، بخش اعظم عملیات اجرایی این پروژه طی ۶ ماه اخیر انجام شده است.
رئیس سازمان برنامه بودجه با اشاره به اینکه خرداد امسال ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل قطعه یک تخصیص یافت گفت: بر اساس قیمت امروز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان (یک میلیارد دلار) هزینه شده است.
نوبخت با بیان اینکه یک لاین قطعه ۲ (محور غربی و برخی تونلها) تا اوایل سال ۱۴۰۰ ساخته میشود اظهار کرد: بر اساس تواناییها و ظرفیت فنی شرکتها و پیمانکاران داخلی قطعه دو نیز توسط ایرانیها ساخته میشود.