محققان ژاپنی با الگوبرداری از رفتار دفاعی خرچنگ سرباز، موفق به طراحی و ساخت رایانه خرچنگی شدند.
گیتهای منطقی (logic gate) اساسیترین اجزای یک رایانه آنالوگ محسوب میشوند. برق و میکرو مدارها تنها راه طراحی یک رایانه نیستند و در حقیقت رایانههای الکترونیکی یک ابداع نسبتا تازه محسوب میشوند.
نخستین رایانههای واقعی در قرن نوزده و اوایل قرن بیستم از چرخ دنده ساخته شدند، اما محققان دانشگاه کوبه ژاپن برای نخستین بار رایانه خرچنگی طراحی کردند!
خرچنگهای سرباز (Mictyris longicarpus) که در سواحل استرالیا زندگی میکنند، به تنهایی موجودات ترسویی هستند، اما زمان بروز خطر بصورت گروههای چند صد تایی درمیآیند که در یک خط مستقیم و در کنار هم حرکت میکنند. این شیوه قابل پیشبینی حرکت، کلید طراحی رایانه خرچنگی شده است.
وقتی دو دسته از خرچنگ های سرباز با یکدیگر برخورد می کنند، این حرکت مانند برخورد یک جفت توپ بیلیارد به هم است. زمانی که دو توپ در یک زاویه با هم برخورد کنند، حالت ارتجاعی آنها را به دو جهت مخالف پرتاب میکند که این حالت یک مکانیک نیوتونی قابل پیش بینی است.
طراحان، دو گروه از خرچنگها را در یک ماز ساده قرار دادند. زمانی که دو گروه خرچنگ با یکدیگر برخورد کردند، این حالت مشابه برخورد دو توپ خاکی و باعث تشکیل یک گروه بزرگتر شد. تا زمانی که گروهها در یک جهت حرکت کردند، امکان برخورد با یکدیگر وجود نداشته و گیت OR با یک پایه خروجی تشکیل شد.
محققان یک ماز دیگر به شکل X با پنج پایه خروجی عمودی در مرکز طراحی کردند. زمانیکه یک گروه خرچنگ بصورت مستقیم در مرکز رها شدند، به پایه مخالف X رسیدند و اگر دو گروه در مرکز پایه X با یکدیگر برخورد میکردند، گیت AND ایجاد میشد.
ایسنا -با طراحی این دو گیت منطقی خرچنگی، به لحاظ تئوری، امکان ساخت گیتهای منطقی پیچیدهتر و ساخت یک رایانه کامل امکانپذیر شد.