6

نحوه سیم کشی سانترال

  • کد خبر : 324607
  • ۰۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در یک شرکت تجاری، اداره و یا سازمان ، سانترال یا همان مرکز تلفن می‌باشد. این مرکز خطوط شهری مجموعه را به داخلی‌های مختلف تبدیل نموده و در اختیار کارمندان قرار می‌دهد. البته این تنها کاربرد مرکز تلفن نیست؛ مواردی همچون : اپراتور گویا، کالر آیدی، مدیریت تماس‌های ورودی و خروجی و کاهش هزینه‌ها با رایگان کردن تماس‌های داخل مجموعه از دیگر قابلیت‌‌هایی هستند که سانترال‌ها در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار می‌دهند. نحوه سیم کشی سانترال موضوعی است که شرکت ایده آل گستر به عنوان نمایندگی رسمی سانترال پاناسونیک در ایران، امروز و در این مقاله به آن خواهد پرداخت.

 

صفحه تلفن های سانترال : https://www.idehal.org/products/category-pbx-phone

بخش اصلی یک مرکز تلفن را  دستگاه سانترال یا همان PBX تشکیل می‌دهد. در واقع خطوط شهری مجموعه با ورود به این دستگاه، تبدیل به داخلی‌های مورد نیاز می‌گردند. همچنین کلیه تنظیمات مربوط به کالر آیدی، اپراتور گویا و سایر تنظیمات نرم ازاری مرکز تلفن نیز بر روی سانترال یا PBX صورت می‌گیرند. بنابراین انتخاب یک دستگاه سانترال مناسب، اولین و مهم‌ترین گام در راه اندازی یک مرکز تلفن می‌باشد.

از میان شرکت‌های مختلفی که اقدام به تولید و عرضه دستگاه‌های PBX نموده‌اند؛ شرکت پاناسونیک به واسطه کیفیت، ماندگاری، سهولت در استفاده و قیمت مناسب از مقبولیت و محبوبیت بیشتری در میان مشتریان برخوردار است. امروزه در ایران، بسیاری از مردم این دستگاه‌ها را تنها با نام پاناسونیک می‌شناسند. شرکت ایده آل گستر به عنوان نمایندگی رسمی محصولات مخابراتی پاناسونیک در ایران، سانترال‌های محبوب و پرطرفدار این شرکت را در مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلف به مشتریان عرضه می‌دارد.

راه اندازی یک مرکز تلفن

برای راه اندازی یک مرکز تلفن، در ابتدا باید نیازها و ظرفیت‌های مجموعه شناسایی شده و متناسب با همان نیازها، اقدام به خرید یک دستگاه سانترال مناسب نمود. بسته به داخلی‌های مورد نیاز و بزرگی شرکت، می‌توان از سانترال‌های کم ظرفیت یا پرظرفیت پاناسونیک استفاده نمود. مشاورین شرکت ایده آل گستر پس از شنیدن نیازها و ظرفیت‌های مجموعه شما، بهترین دستگاه سانترال برای راه اندازی مرکز تلفن را به شما پیشنهاد خواهند داد.

بعد از انتخاب دستگاه مناسب، باید مکان قرار گرفتن آن در مجموعه نیز مشخص شود. انتخاب مکان برای استقرار دستگاه سانترال نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این مکان باید به نحوی انتخاب شود که به تمامی داخلی‌ها و همچنین مبدا ورود خطوط شهری مجموعه دسترسی مناسب داشته باشد. در صورتی که دستگاه در بهترین موقعیت قرار بگیرد؛ از تحمیل هزینه‌های غیر ضروری در زمینه سیم کشی، جلوگیری به عمل خواهد آمد.

بعد از نصب دستگاه در بهترین مکان، نوبت به سیم کشی دستگاه سانترال خواهد رسید. این عملیات باید حتما توسط کارشناسان متخصص انجام شود. در ادامه به مراحل مختلف سیم کشی یک دستگاه سانترال اشاره خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید:

سیم کشی دستگاه سانترال

سانترال‌ها یا همان دستگاه‌های PBX در دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری تولید و به بازار عرضه می‌شوند. سانترال‌های نرم افزاری یا همان تحت شبکه، به صورت کلی احتیاجی به سیم کشی نداشته و در بستر اینترنت کار می‌کنند. بنابراین منظور از سیم کشی دستگاه سانترال، عملیات مربوط به سیم‌های ورودی و خروجی به یک سانترال سخت افزاری می‌باشد. منظور از ورودی‌های یک دستگاه سانترال، خطوط شهری مجموعه می‌باشند که باید بعد از تهیه نقشه مخابراتی و به وسیله‌های سیم‌های تلفن، به داخل دستگاه سیم کشی شوند.

برای اتصال خطوط شهری به سانترال، معمولا از کابل‌های چند زوجی استفاده می‌شود که از ۱ زوج شروع می‌شوند. در کابل‌هایی که تعداد زوج آنها زیاد است، هر ۲۵ زوج آن در یک گروه با نوار رنگی که دور آنها پیچده می‌شود؛ دسته بندی می‌شوند.

صفحه دستگاه سانترال پاناسونیک : https://www.idehal.org/products/category-pbx-box

۵ رنگ اصلی و ۵ رنگ فرعی در این نوع کابل‌ها وجود دارند.

رنگ های اصلی:

سفید – قرمز – مشکی – بنفش – زرد

رنگ های فرعی:

آبی – نارنجی – سبز – قهوه ای – طوسی

نحوه پیچیدن آن‌ها بدین گونه است: (سفید،آبی) (سفید،نارنجی) (سفید،سبز) (سفید،قهوه ای) (سفید،طوسی) (قرمز،آبی) (قرمز،نارنجی) (قرمز،سبز) (قرمز،قهوه ای) (قرمز،طوسی)و …

بعد از اینکه خطوط شهری به دستگاه سانترال متصل شدند؛ نوبت به داخلی‌ها می‌رسد که از محل قرار گیری هر دستگاه تلفن تا سانترال، سیم کشی شوند. از آنجایی که هر کارمند یا بخش از یک اداره، سازمان و یا شرکت دارای یک داخلی متمایز می‌باشد؛ بنابراین به ازای هر کارمند باید یک سیم از دستگاه سانترال تا محل استقرار وی در مجموعه، کشیده شود.

تلفن‌هایی که برای داخلی‌های مختلف یک مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ معمولا به سه دسته تلفن‌های آنالوگ، دیجیتال و هایبرید تقسیم بندی می‌شوند. سیم کشی هر کدام از این داخلی‌ها منحصر به فرد بوده و باید دقیقا مطابق با نوع داخلی انتخاب شود. برای داخلی‌های آنالوگ و دیجیتال از یک زوج که شامل دو رشته سیم است استفاده می‌شود؛ در حالی که داخلی‌های هایبرید با دو زوج سیم ( زوج اول برای انتقال دیتا و زوج دوم برای صدای بوق) سیم کشی می‌شوند.

سیم کشی یک دستگاه سانترال، یک امر کاملا تخصصی و حساس می‌باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود این کار را به تیم فنی ایده آل گستر واگذار نمایید. مهندسین این شرکت در طول دو دهه فعالیت خود، با انواع سازمان‌ها و ارگان‌های مهم و حساس همکاری نموده‌اند و به همین دلیل یک انتخاب قابل اعتماد برای راه اندازی یک مرکز تلفن می‌باشند.

تاثیر سیم کشی سانترال بر کیفیت ارتباطات

سیم کشی یک دستگاه سانترال یکی از مهم‌ترین فاکتورها در مرکز تلفن هر مجموعه به شمار می‎رود. هرچقدر که این کار با دقت و ظرافت بیشتری انجام شود؛ کیفیت مکالمات نیز بهتر خواهد بود. طبیعتا هیچ مجموعه‌ای از قطع شدن مکرر تماس‌ها بر اثر اشکال در سیم کشی‌ها استقبال نمی‌کند. همچنین مواردی مانند نویز یا تاخیر در صدا می‌توانند مشتریان را از شرکت یا اداره مورد نظر ناامید کنند.

بنابراین در طول مراحل سیم کشی و اتصال داخلی‌ها به دستگاه سانترال، باید نهایت دقت صورت بپذیرد؛ چرا که هرگونه اختلال در سیم‌ها و اتصالات، می‌تواند بر روی مکالمات مجموعه و در نهایت سود و اهداف کلی آن تاثیر منفی بر جای بگذارد.

کلام پایانی

آنچه که در این مقاله بدان اشاره شد؛ راه اندازی یک مرکز تلفن و به ویژه سیم کشی دستگاه سانترال بود. فراموش نکنید کلیه مراحل مختلف راه اندازی و استفاده از یک مرکز تلفن، باید توسط تکنسین‌های مجرب و کارآزموده انجام شود؛ زیرا هرگونه سهل انگاری در این زمینه می‌تواند منجر به خسارات و هزینه‌های اضافی گردد. شرکت ایده آل گستر با بهره‌گیری از کادر فنی مجرب و همچنین ارائه محصولات اصل و اورجینال شرکت پاناسونیک، می‌تواند شما را در راه اندازی و استفاده مطلوب از یک مرکز تلفن یاری نماید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=324607

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر