افق انلاین به نقل از ایکوپرس- بر اساس سیاستها و با شدت گرفتن تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران، تولید خودرو نیز مانند دیگر صنایع رو به افول گذاشت. بنابراین به دنبال راهکاری برای خروج از این بحران که زمانی برای پایان آن مشخص نبود، وزارت صمت با همکاری خودروسازان و قطعه سازان، در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری، موضوع خودکفایی و نهضت داخلی سازی را مطرح و در این مسیر قدم نهاد. وزارت صمت هدفگذاری ۱۰ میلیارد یورویی را برای خودکفایی در بازه زمانی سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در نظر گرفت و سهم هر یک از حوزهها را برای کاهش میزان ارزبری در دستیابی به این هدف تعیین کرد. هدفگذاری بر این اساس بوده است تا در سال ۹۸ حدود دو میلیارد یورو، سال ۹۹ حدود ۳.۳ میلیارد و سال ۱۴۰۰ معادل ۴.۷ میلیارد یورو از این میزان تحقق یابد.
در این میان، سهم صنایع حمل و نقل در این بازه زمانی ۱.۴ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. در واقع، برنامه ایران خودرو برای محقق کردن این هدف، استفاده از ظرفیتهای خالی واحدهای تولیدی، نوسازی و بازسازی صنایع موجود، تکمیل طرحهای نیمهساخته، سرمایهگذاریهای جدید و در نهایت، هدایت شرکتهای دانشبنیان برای تقویت ساخت داخل است. بر همین اساس، مدیریت واردات و هدایت آن به سمت نیازهای اساسی کشور هدف اصلی این خودروساز است.
چرایی برگزاری میزهای خودکفایی
همکاری در برگزاری میزهای خودکفایی از تیرماه سال گذشته و با هدف ایجاد الگویی برای دیگر صنایع در حوزه ساخت داخل کلید خورد و در این راستا تاکنون چهار میز برگزار شده است. در میز شماره چهار که در روز دوازدهم تیرماه امسال برگزار شد، قراردادی در قالب ۲۴ پروژه عملیاتی برای تولید ۴۰ قطعه از قطعات اصلی مورد نیاز محصولات تولید گروه صنعتی ایران خودرو، میان ساپکو و ۲۰ قطعهساز توانمند داخلی به امضا رسید.
شرکت ساپکو، طبق این قرارداد و در راستای اجرای طرح جهاد خودکفایی قطعات پیشرفته خودرو، داخلی سازی ۴۰ قطعه به ارزش ۶۰۸ میلیارد تومان را در دستور کار خود قرار داد تا با اجرای آن سالانه ۴۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی نصیب صنعت و اقتصاد کشور شود.
پیش از این، ایران خودرو در میزهای اول تا سوم ساخت داخل وزات صمت، در قالب ۴۵ پروژه برنامه عملیاتی بومی سازی ۸۵ قطعه از قطعات با فناوری بالا را در دستور کار خود قرار داده بود. تاکنون از این تعداد، ۲۴ پروژه قطعات باکاهش ارزبری ۳۶ میلیون یورویی تحقق یافته است.
هم چنین پیش از این، رویدادهای فناورانه برای آشنایی بیشتر صنایع با شرکتهای دانش بنیان و تبادل نیازها برگزار شده بود. سامانه «توانیران» نیز برای شرکتهای دارای محصولات استاندارد و با هدف ایجاد تعامل میان تولیدکنندگان و مصرفکنندگان محصولات راهاندازی شده و تفاهمنامه مشترکی با ایدرو و ایمیدرو و فعالان حوزه نوآوری انجام و مذاکراتی با شرکتهای نفتی و پتروشیمی در زمینه مواد اولیه و تجهیزات صورت گرفته است.
ایران خودرو در نظر دارد تا نمایشگاهی دایمی در شهر آفتاب برای نمایش نیازها و توانمندیهای تمامی بخشهای حمل و نقل برپا کند. در بخشهای دیگر حمل و نقل مانند ریلی، دریایی و هوایی با وجود تیراژ پایین، ارزبری بالاست و داخلیسازی منجر به صرفهجویی ارزی قابل توجهی خواهد شد.
خودکفایی سبب کاهش قیمت خودروها می شود
به گفته مدیران ساپکو، به جرات میتوان گفت در صورت تحقق خودکفایی، قیمت خودروها کاهش خواهد یافت. زیرا ایران کشوری با تقاضای بالا و بازار بکر و مهیجی برای خودرو است. استقبال مردم در ثبتنامهای اخیر خودروسازیها خود تاییدی بر این ادعاست.
مذاکراتی که با صندوق نوآوری و شکوفایی و نیز سازمان گسترش و نوسازی و هم چنین تفاهمنامهای که با ایمیدرو و پتروشیمی به امضا رسیده، تامین مواد اولیه و منابع مالی را تسهیل کرده است. پیشبینی میشود، میزهای ساخت داخل چهارگانه با اجرای این توافقات به نتیجه قابل قبولی برسند. از طرف دیگر، بخش دوم کمکهای مالی در دست مذاکره است و بهزودی نهایی خواهد شد. البته خودروسازان با ارزیابی مجدد داراییهای خود و تبدیل آن میتوانند کمبودهای مالی را جبران کنند.
برگزاری جشن خودکفایی در سال ۱۴۰۰
ایران خودرو در نظر دارد به منظور نیل به خودکفایی، خودرویی مطابق با استانداردهای ۸۵ گانهای که به روز و قابل عرضه در بازارهای بینالمللی است تولید کند. در حال حاضر محصول پروژه ۱۳۲K و فیس لیفتهایی که به تازگی بر روی محصولات قدیمی پیاده شدهاند تمامی این ویژگیها را دارند. به اعتقاد مدیران ایران خودرو، توان نوآوری در کشور بالاست و طراحانی که در این خودروساز فعالیت میکنند، قدرت طراحی در سطح بینالمللی را دارند و طراحی و تولید محصولی جدید در هر سایت خودرویی این شرکت کاری دور از ذهن نیست. بنابراین، هدفگذاری جشن خودکفایی در سال ۱۴۰۰ نه تنها سناریوی خوشبینانهای است بلکه از همین حالا هم قابل دسترس است.
دستیابی به خودکفایی؛ از آرزو تا تحقق
ایران خودرو در راستای تحقق خودکفایی و نهضت داخلی سازی، فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشت تا به جایگاهی که امروز در آن قرار دارد دست یابد. از برگزاری چهار میز خودکفایی و کاهش ارزبری ۳۶ میلیون یورویی محقق شده تا اعتماد مردم و استقبال بی سابقه از طرح های فروش محصولات این خودروساز، خود بیانگر درستی مسیر آغاز شده است.