به گزارش افق انلاین ، وبینار «رسانه و مسئولیت اجتماعی با نگاهی بر بحران کرونا» امروز با حضور محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران برگزار شد.
علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به روز خبرنگار و میلاد با سعادت امام هادی(ع) گفت: همه روزها به جامعه خبرنگار تعلق دارد و هر روز مشهون خدمات این جامعه هستیم؛ در این جلسه قصد داشتیم به صورت سمبلیک از این جامعه خدوم تشکر ویژه داشته باشیم.
وی افزود: در روزهای اخیر، دو نفر از اساتید برجسته پزشکی در مقابله با بحران کرونا به شهادت رسیدند این شهیدان نمادهای رشادت جامعه پزشکی هستند.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: ما امروز در عرصه اطلاعرسانی شاهد یک جهش حرفهای هستیم و رسانهها بهصورتی تخصصی وارد میدان شدهاند. دانش زیادی در متن رسانه شکل گرفته است. فعالان رسانهای ما اشراف کافی و تکنیکال به موارد پیدا کردهاند و با یک تفکیک تخصصی، دانش و مهارت حرفهای در هر حوزه به قدر کافی تبلور پیدا کرده است.
وی افزود: زخم کهنه کاهش اعتبارات سلامت در کشور با پیگیری های جامعه خبرنگاری اصلاح شده است و در واقع هرجا که خیزش رسانه به کمک مطالبات مردمی وجود داشت تحقق امکان پذیر تر بود. که ما سپاسگزار خبرنگاران هستیم.
زالی خاطرنشان کرد: در هر فاجعه یکی از پیشتازترین عناصر حاضر در صحنه، خبرنگاران بودهاند که جان خود را در کف دستشان قرار دادند و در صحنهها حاضر شدند مانند حادثه پلاسکو که بسیار خطرناک بود. این شهامت خبرنگارای و شجاعت رسانهای ستودنی است. حرفه خبرنگاری سخت است و ما به عنوان طبیب میدانیم مشاغلی که همراه استرس باشد انسان را بسیار زود فرسوده می شوند. این شغل هم با استرس ممزوج است.
وی ادامه داد: خبرنگاری واقعا جزو مشاغل سخت و زیان اور است و قرار دادن این حرفه در دسته این مشاغل کمترین کاری است که میتوان در حق این عزیزان انجام داد. در کشورهای توسعه یافته یکی از مشاغلی که از درآمد و مزایای بالای اجتماعی برخوردارند خبرنگاران هستند که در ایران متاسفانه اینطور نیستند و جمع زیادی از خبرنگاران مشکلات معیشتی دارند. خبرنگاران صرفا با نگاهی عشق ورزانه فعالیت می کنند چراکه کسوت خبرنگاری مقرون به صرفه نیست. کسانی که پذیرفتند با تمام سختی ها در این حوزه بمانند عاشقان حرفه خبرنگاری هستند.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا با اشاره به شرایط خاص اطلاع رسانی در بحران کرونا بیان کرد: نکته بسیار مهمی که در کرونا شاهدش بودیم اینکه در حوزه انعکاس رشادت مدافعان سلامت و ایجاد اتمسفر منطقی در زمینه آگهی بخشی اجتماعی و اطلاعرسانی و پیرایش فضای خبری به گونهای که اخبار مستند به متن مردم منتقل شود خبرنگاران تلاش زیادی کردند. اگر امروز را با روزهای آغازین اسفند مقایسه کنیم که جامعه ایران با مطالب شبه علم و حتی غیر علمی همراه شده بود متوجه تغییرات عمده فضا می شویم. در واقع به مدد رسانه ها امروز فضای اجتماعی ما بسیار آغشته به مبانی علمی است و مردم به راحتی چیزی را قبول نمی کنند و این را مدیون حرکت پر شور خبرنگاران هستیم.
وی ادامه داد سازمان بهداشت جهانی ۳ فرمول را برای مقابله با کرونا ارائه داده است. اول اینکه باید دانش مردم را نسبت به این ویروس بالا برد. دوم برای مقابله با ویروس کرونا عملکرد اجتماعی ایجاد کرد، عملکردی که مبتنی بر دانش و بینش منطقی باشد و در نهایت این آموزه ها باید ملکه ذهن مردم شود، این دستورالعملها به فرمول «کی پی ای» مشهور است و هر سه در حوزه وظایف خبرنگاری قرار میگیرد.
زالی گفت: هرکجا که سیستم رسانه ما توانست بین افکار عمومی و نیازمردم با دستورات اجرایی دولتی تلفیق ایجاد کند به توفیق دست پیدا کردیم مانند اتفاقی که در سیزده به در امسال رخ داد و هر کجا که مداخلات دولتی از افکار عمومی فاصله گرفت از رسیدن به اهدافش باز ماند. باید نهادهای ارشد اجرایی با کمک رسانه ها به افکار عمومی نزدیکتر شوند. مسئولان اگر دور تر از افق دید مردم عمل کنند به جایی نمیرسند و رسانه نقش مهمی برای از بین بردن این فاصله نگاهی دارد.
وی افزود: بیماری کرونا از جمله بیماریهای نو پدید است و اطلاعات علمی در بیماریهای نوپدید قلیل است. ویروس کووید ۱۹ هم ویروس پیچیدهای است و بسیاری از بیماریهای مشابه این رفتار عالمگیر را از خود نشان ندادند. این ویروس نشان داد بسیاری از مفروضات اولیه در مورد آن قابل اتکا نیست. هیچ درمان قاطع و بامنازعی و واکسن کارآمدی ندارد همچنین امکانات تشخیصی در رابطه با آن بسیار اندک است؛ کرونا صرفا یک پدیده بیولوژیک نیست و بر اقتصاد و اجتماع هم بسیار موثر بوده و باعث کاهش درآمد سالیانه کشورها شده است، یکی از مخربترین امواج بحرانهای اقتصادی را در دوران کرونا شاهد بودیم.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: بحث رفتارهای نوین بشری و مداخلات اجتماعی بسیار عمیق و دراماتیک بود و این یک بیماری مزمن و فرسایشی است. بزرگترین خطر در حال حاضر خستگی مردم و کاهش نشاط اجتماعی و شادمانی اجتماعی است. اخبار تلخ این روزها زیاد شده است و چالش الان ما خسته شدن افکار عمومی است.
وی یادآور شد: رسانه در این شرایط عجیب باید تلاش کنند که در کنار ممناعت از غفلت عمومی باعث ایجاد یک ترس عمیق و غیر منطقی هم نشوند چرا که می تواند جامعه را تحت تأثیر منفی قرار دهد.