3

حاشیه‌هایی از سفر رئیس جمهور به کنیا

  • کد خبر : 380761
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹

خبرنگار همراه رئیس جمهور حاشیه نگاری از سفر وی به کنیا انجام داده و به بررسی ابعاد مختلف این سفر پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری افق : برنامه‌های کنیا خیلی فشرده بود با استقبال در فرودگاه شروع شد و استقبال رسمی در کاخ ریاست جمهوری و شلیک ۲۱ گلوله توپ و بعد هم مذاکرات رسمی و دیدار تجار و بازدید از پارک فناوری ایران در نایروبی و دوباره بدرقه رسمی در فرودگاه. اولین بار بود که دیدم هم در استقبال رسمی هم بدرقه هم ورود به محل یادبود قهرمان ملی‌شون هم موقع خروج سرود جمهوری اسلامی رو می‌خوندن! تقریبا شش ساعت حضور رییس جمهور در کنیا میلیمتری برنامه ریزی شده بود. کنیایی‌ها دوست داشتن آقای رییسی بیشتر بمونه و شب هم بره مسجد شیعیان که هزاران نفر از شیعیان و خوجه‌های کنیایی قرار بود بیان دیدن ایشون که به خاطر سفر اوگاندا نمی‌توانست بمونه. یکی از بچه‌ها می‌گفت اینا گوسفندهاشون رو هم برای قربانی کردن جلوی پای آقای رییسی خریده بودن و خیلی دوست داشتن رییس جمهور ایران رو ببینن!

آدم و حوا در آفریقا!

توی فاصله‌ای که دو تا رییس‌جمهور برای ملاقات خصوصی دونفره رفته بودن، هیات‌های رسمی گعده کرده بودن و در فضای غیررسمی داشتن راجع به ظرفیتهای کشورشون صحبت میکردن.

وزیر خارجه کنیا می‌گفت ما می‌تونیم گوشت قرمز و شیلات بدیم به ایران. وزیر گردشگری شون هم می‌گفت حیات وحش جذابی داریم و طبیعت زیبا و بخشی از کنیا بالای خط استوا و بخشی هم زیر خط استواست. از گردشگری آشپزی و ماجراجویی در کنیا گفت و مدعی بود کنیا «گهواره انسانیت»ه و «آدم و حوا» هم در شمال کنیا بودن! خلاصه داشت برای توریست های ایرانی دون می پاشید. مقامات ایرانی هم از آمادگی ایران برای کشت فراسرزمینی ایران در آفریقا و صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی و واردات دام گفتن. وزیر بهداشت هم گزارش افتخارآمیزی از نظام بهداشتی و درمانی ایران از جمله تولید دارو و تجهیزات دارویی و واکسن سازی و چشم پزشکی در ایران گفت و اشاره ای کرد که من خودم هم جراحی قرنیه انجام میدم.

از «کنیای جادویی» تا «گرمای کلمات»!

ملاقات خصوصی دو رییس‌جمهور که تموم شد و اومدن برای مذاکرات مشترک دو هیات رسمی، رییس جمهور کنیا تو صحبتهاش از تعبیر «کنیای جادویی» برای کشورش استفاده کرد و آقای رییسی هم تعبیر «ایران پیشرفته و فناور» را در مورد کشورمون به کار برد و با کنایه به غربی‌ها گفت: نگاه ما به آفریقا، استعماری و استثماری نیست بلکه نگاه ما مبتنی بر حفظ کرامت انسانی شماست و آفریقا را برای خود آفریقا میخواهیم و برای همکاری و هم افزایی و گفت ممکنه برخی کشورها توسعه روابط ما را نپسندند ولی مهم نیست و مهم علاقه وافر بین ملت و دولت دو کشور است. از لزوم ۱۰ برابر شدن سطح تجارت بین دو کشور در گام اول و ۲۰ برابر شدن اون در گام دوم با صادرات محصولات پتروشیمی و خدمات فنی مهندسی و دارو و تجهیزات پزشکی گفت. اینجا بود که رییس جمهور کنیا دیگه نتونست احساساتش رو پنهان کنه و گفت: کنیا رو کشور دوم خودتون بدونید. حرفهای شما را قبول دارم و گرمای کلمات شما را کاملا حس می‌کنم! ۵ توافق نامه و قرار داد را الان امضا می‌کنیم مابقی را من میایم تهران امضا می‌کنیم.

صادرات «آبی»، واردات «قرمز»

بعداز ملاقات‌های رسمی، طبق معمول سفرهای خارجی رییس جمهور، رفتیم برای دیدار با تجار و بازرگانان آفریقایی. در این دیدار، علاوه بر گفت و شنود، دو تا قرارداد هم امضا شد. یکی برای فروش «زامیاد ایرانی» به کنیا یا همون «نیسان آبی» معروف ایرانیها و دیگری برای واردات «گوشت قرمز» به ایران. نیسان آبی در مقابل گوشت قرمز!

«پهپاد بازرس»

بعد از پایان ملاقات رسمی در کاخ ریاست جمهوری کنیا، رفتیم مرکز نوآوری و فناوری ایران در نایروبی. برخی وزرای کنیایی هم همراه آقای رییسی اومده بودن. خیلی دوست داشتم بدونم بعد از ربات جراح سینا که به اندونزیایی فروختن، اینجا قراره چی رونمایی کنن. باتوجه به اینکه ۷۵درصد مردم کنیا به کشاورزی مشغولند، تصویر «ایران پیشرفته و فناور» در کنیا علاوه بر انواع بذرها و تجهیزات کشاورزی، با پهپادی رقم خورد که هم اراضی کشاورزی رو سم پاشی می‌کنه هم با قابلیت بالای پردازش تصویر که داره میتونی مزارع کشاورزی رو بازرسی کنه و وضعیت سلامت یا آفت زدگی و امثال اینو شناسایی کنه و نقشه‌برداری هم بکنه!

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=380761

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر