4

وقتی بیانیه تشکر ازقالیباف حاشیه‌ساز شد/ مجلس درراس امور است یاته امور؟/ گلایه از طرح‌های غیرکارشناسی و آرپی‌جی شورای نگهبان

  • کد خبر : 331371
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵

مجلس انقلابی باید کار کارشناسی کند من اصلاح طلب هستم اما با حضور شما در مجلس به کارتان و قدرت انقلابی و تصمیم شما امید بسته بودیم و امید داریم لذا نگذارید این کشور تسلیم فرصت طلبان شود و به روزی بیفتد که نتوانیم در فضای خیابان ها ضجه مردم را بشنویم و امروز سکوت کنیم.

وقتی  بیانیه تشکر ازقالیباف حاشیه‌ساز شد/ مجلس درراس امور است یاته امور؟/ گلایه از طرح‌های غیرکارشناسی و آرپی‌جی شورای نگهبان/حواشی جلس علنی مجلس

آخرین جلسه علنی این هفته مجلس با حواشی مختلفی رو به رو بود.

به گزارش افق انلاین ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در صحن علنی پارلمان به موضوعات مختلفی همچون «طرح اخذ مالیات بر خانه‌های خالی»، «مجلس انقلابی» و «سفر اخیر قالیباف به خوزستان» پرداختند.

مجلس کجای امور است؟

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام،از معدود نمایندگان اصلاح‌طلب و بازمانده از مجلس دهم است که اولین نطقش را در مجلس یازدهم ایراد کرد. او در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین(علیه السلام) و یارانش، با بیان اینکه ۱۰۰ روز از کارکرد مجلس انقلابی یازدهم گذشت، گفت: در این مدت آیا مجلس در رأس امور بود؟ آیا در ته امور بود؟ آیا در جریان امور بود؟

وی خطاب به نمایندگان جدیدالورود به مجلس عنوان کرد: زمانی که در این مجلس حضور نداشتید گمان می کردید مشکل مجلس اصلاح طلبان هستند اما امروز می بینید که مشکل کشور نه اصلاح طلبی و نه اصولگرایی بلکه فرصت طلبان و تصمیم گیرندگان در سایه در کشور هستند.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: در این صد روزی که نماینده ملت در مجلس انقلابی هستید، قیمت برنج به ۴ برابر و خودرو به ۳ برابر افزایش یافته و ارزش پول ملی ۳۰۰ درصد سقوط کرده است، واردات کالاهای غیرضروری با ارز دولتی در حال انجام است، سهام عدالت به مردم داده شده و آنها فروخته اند اما پولی دریافت نمی کنند و در همین ایام دفترچه های بیمه روستایی از ۶۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان برای تمدید رسیده اما اقدامی نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای پایداری این نظام بیش از ۲۳۰ هزار شهید تقدیم شده، ابراز داشت: مسیری که ما می رویم نه مسیر ترسیم شده رهبری بوده، نه مسیر آرمان های انقلاب است و نه مسیری است که مردم از ما راضی و خشنود باشند.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اداره مفید و مطلوب کشور یعنی اینکه بتوانید برای مردم خود آسایش، آرامش، رفاه و پیشرفت را در کشور رقم بزنید، عنوان کرد: اما در کشوری که بیش از ۱۵۰ میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارد، سومین دارنده گاز جهان است و خاک آن صادراتی است، مردم هرروز پشت درب مجلس ضجه  میزنند.

رحیمی جهان آبادی اضافه کرد: مجلس انقلابی باید کار کارشناسی کند من اصلاح طلب هستم اما با حضور شما در مجلس به کارتان و قدرت انقلابی و تصمیم شما امید بسته بودیم و امید داریم لذا نگذارید این کشور تسلیم فرصت طلبان شود و به روزی بیفتد که نتوانیم در فضای خیابان ها ضجه مردم را بشنویم و امروز سکوت کنیم.

وی با اشاره به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که در حال اصلاح است، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد شهروندان که زنان هستند نادیده گرفته شده اند در حالی که کار امروز کار یدی نبوده و کار فکری است و هیچ زنی ضعیف تر از مردان در جهان نیست که ما آنها را حذف کرده ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: زنان در مجلس حضور دارند و هیچ زنی از مردی در مجلس به لحاظ فکری ضعیف تر نیست. میلیون ها اهل سنت ایران از انتخابات ریاست جمهوری حذف شده اند و دلیل آن مشخص نیست. شایسته سالاری مذهب نمی شناسد؟

وقتی بیانیه تشکر از قالیباف حاشیه ساز شد

الیاس نادران نماینده مردم تهران در تذکری با استناد به ماده ۱۹۵ آئین نامه داخلی مجلس، گفت: اگر نمایندگان تخلفی را مشاهده کنند و مربوط به همان جلسه باشد هیات رئیسه باید بلافاصله استماع کند و اگر مربوط به آن جلسه نبود پس از قرائت نطق ها باید استماع شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی همچنین در تذکری دیگر با استناد به ماده ۱۱۴ آئین نامه داخلی مجلس، گفت: براساس این ماده نمایندگان در مورد مسائل مهم مملکتی حق اظهارنظر و صدور بیانیه دارند. در جلسه گذشته هیات رئیسه اجازه داد بیانیه نمایندگان استان خوزستان در تشکر از رئیس مجلس قرائت شود در حالی که امضاکنندگان آن ۱۰ الی ۱۵ نفر بیشتر نبودند لذا تذکر می دهم اگر این مسئله باب شود از این به بعد هر ۱۰ تا ۱۵ نفر نماینده انتظار دارند بیانیه آن ها در مورد هر مسئله ای قرائت شود بنابراین این رویه نیازمند اصلاح است.

وی همچنین با استناد به ماده ۶۰ و ۴۰ آئین نامه داخلی مجلس تذکر داد: براساس ماده ۴۰ انتخابات هیات رئیسه کمیسیون ویژه جهش تولید مطابق رویه کمیسیون های دیگر است و هیات رئیسه با ریاست مسن ترین فرد کمیسیون انتخاب می شود اما ریاست را آقای قاضی زاده برعهده گرفته اند اما به دلیل آنکه مسئله شخصی من بود موضوع را مطرح نکردم هرچند دوستان فرمودند ایشان منظوری نداشته است اما ما براساس منظورها کار نمی کنیم بلکه با آئین نامه کار داریم.

نادران از قاضی زاده خواست که از کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی  عذرخواهی کند چراکه حق مداخله نداشته است.

بنابراین گزارش علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت درپاسخ به تذکر این نماینده توضیح داد: براساس ماده ۶۰، هیات رئیسه کمیسیون ویژه باید با ریاست مسن ترین فرد کمیسیون انتخاب شود اما ای کاش همان جا این موضوع را مطرح کرده و تذکر می دادید چرا که به یقین آقای قاضی زاده نیز که مانند شما سوابق نمایندگی دارد موضوع را پذیرفته و احترام می گذاشت هر چند احتمالا تفاهم کرده و ایشان آن جلسه را اداره کرده اند.

اشکالات شورای نگهبان بر طرح اخذ مالیات بر خانه‌های خالی

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم (مالیات بر خانه های خالی) جهت بررسی ایرادات شورای نگهبان در دستور کار قرار گرفت.

پس از آنکه گزارش کمیسیون اقتصادی جهت تأمین نظر شورای نگهبان درباره طرح مذکور قرائت شد، الیاس نادران طی اخطار قانون اساسی گفت: نمایندگان باید در جریان دقیق تغییرات مصوبات باشند.

وی بیان کرد: در حال حاضر مصوبه قبلی را کنار گذاشتید و ما نمی دانیم ایرادات شورای نگهبان به این طرح چه مواردی بوده و چگونه رفع و رجوع شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر اگر نماینده ای پیشنهادی دارد، چگونه باید به آن رسیدگی کرد؟ این در حالی است که بر اساس ماده ۱۹۹ آیین نامه داخلی مجلس، حتی اگرپیشنهاد کمیسیون رأی نیاورد، دیگر پیشنهادات نمایندگان باید در صحن علنی مجلس بررسی شود.

نادران یادآور شد: شورای نگهبان به این طرح ۱۶ ایراد گرفته است، این در حالی است که شما صرفا یک مصوبه را قرائت کردید و نمی گویید کدام پیشنهاد ناظر بر رفع ایراد شورای نگهبان بوده و برای ما کاملا کُنگ است.

گفتنی است محمدباقر قالیباف در پاسخ به نادران بیان داشت: طرح اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم را به کمیسیون اقتصادی ارجاع می دهیم تا هیچ ابهامی در تصویب این طرح مهم نباشد.

 

جعفر قادری نماینده مردم شیراز نیز در مجلس امروز (چهارشنبه ۱۹ شهریور) در صحن علنی مجلس در مخالفت با دو فوریت طرح جهش تولید مسکن، اظهار داشت: در اهمیت مسکن کسی شک و تردیدی ندارد و بنده از امضا کنندگان این طرح هستم اما اینکه طرحی با ۵۰ ماده با دو فوریت ارائه شود اشتباه است.

وی افزود:‌طرح جهش تولید مسکن با ۵۰ ماده‌ای که دارد هم به کمیسیون برنامه بودجه، شوراهای اجتماعی، اقتصادی و شوراها مربوط می‌شود و نمی شود فقط در کمیسیون عمران مجلس بررسی کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: در مورد طرح مالیات بر خانه‌های خالی تاکید داشتیم یک فوریت مطرح شود اما دیدید که اینگونه نشد و شورای نگهبان یک آرپی‌جی به وسط طرح زد و طرحی که یک صفحه بیشتر نبود سه صفحه ایراد گرفت.

قادری تاکید کرد: طرح جهش تولید مسکن به صورت یک فوریت ارائه و در کمیسیون‌های ذیربط بررسی شود، پیشنهاد ما است و امیدواریم دوستان توجه کنند.

 

جوابیه کولیوند خطاب به نماینده مردم گرمسار: هیأت رئیسه در برابر تهمت‌های ناروا اعلام موضع کند

به گزارش ایسنا، در پی ادعای اردشیر مطهری مبنی براینکه معاون پارلمانی وزارت کشور کارچاق کن وزیر کشور است جوابیه کولیوند معاون پارلمانی وزیر کشور در صحن علنی مجلس توسط یک عضو هیات رییسه قرائت شد. این جوابیه در جلسه علنی امروز مجلس توسط روح الله متفکر آزاد قرائت شد:

«هیات رییسه محترم مجلس

با سلام

نظر به انتساب مطالب خلاف واقع و نادرست به وزارت کشور، به خصوص وزیر و اینجانب در جلسه علنی روز چهارشنیه ۹۹/۶/۱۹ به استحضار می رساند،

انتساب کلمه کارچاق کن در صحن علنی مجلس به معاون پارلمانی وزیر کشور امر ناروا، ناپسند و دور از شأن نمایندگی است، انتظار است هیات رییسه مجلس نسبت به این تهمت ناروا موضع خود را در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به ایشان اعلام نماید.

استیضاح حق نمایندگان مجلس است و در فرایند خود مورد احترام است، مشارالیه هم در مجلس و هم در شبکه پنج سیما به این موضوع پرداختند که وزارت کشور وامدار هیچ مقام و هیچ جایگاهی نمی باشد.

لذی ضمن اعتراض شدید به اظهارات آقای اردشیر مطهری اعلام می گردد مشارالیه هرگونه سند و مدارکی دال بر اظهارات خود دارند در اختیار هیات نظارت بر رفتار نمایندگان قرار دهند. مضاف بر اینکه اینجانب به عنوان قائم مقام وزیر در امور مجلس این حق را برای خود محفوظ می دانم که احقاق حق از مراجع ذیربط بنمایم.

محمد جواد کولیوند

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=331371

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر