1

پیش‌بینی رتبه‌بندی ایرلاین‌ها همگام با فاز دوم هدفمندی

  • کد خبر : 33651
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۹

رتبه‌بندی ایرلاین‌ها و تعریف استاندارد‌های ارائه خدمات یکی از پیش‌زمینه‌های آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است.

وزیر راه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود رتبه‌بندی ایرلاین‌ها همزمان با اجرای گام دوم هدفمندی عملیاتی شود، گفت: این رتبه‌بندی با محوریت ایمنی و افزایش خدمات خواهد بود و در نرخ بلیت‌ها نیز مؤثر است.
پیش‌بینی رتبه‌بندی ایرلاین‌ها همگام با فاز دوم هدفمندی/رتبه بهتر با افزایش ایمنی و خدمات

علی نیکزاد درباره رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی مسافری اظهار داشت: مقرر شده است تمام شرکت‌های هواپیمایی در گام اول دارای رتبه پایه و مشخصی باشند و هر کس خواست از آن رتبه پایه بالاتر باشد، باید خدمات ایمنی و مسافری خود را افزایش دهد که این امر به دریافت هزینه بیشتر نیز منجر می‌شود.

* افزایش کیفیت خدمات با محوریت ایمنی از مصادیق اصلی رتبه‌بندی ایرلاین‌ها
وی ادامه داد: یکی از موارد مورد تأکید وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قوت گرفت، رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی است؛ در همین راستا سازمان هواپیمایی کشوری معیارهایی را تدوین کرد که بر اساس آن ایرلاین‌های فعال رتبه‌بندی می‌شوند.

نیکزاد با بیان اینکه ‌این رتبه‌بندی در سطح متفاوت خدمات براساس فرمول‌های مشخص تعریف شده است، به رتبه‌بندی ایرلاین‌ها با محوریت افزایش بهره‌وری، ایمنی و کیفیت خدمات اشاره کرد و افزود: وقتی که موضوع طبقه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی مد‌نظر قرار می‌گیرد، کیفیت ساختار‌ شرکت‌های هواپیمایی، زیرساخت‌های آنها از نظر فنی، بازرگانی، خدماتی، توجه به ایمنی و فاکتورهای مؤثر تضمین ایمنی و حفظ کیفیت ارائه خدمات مطرح می‌شود که ایرلاین‌ها باید برای رشد، توجه ویژه به این موارد داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: رتبه‌بندی ایرلاین‌ها و تعریف استاندارد‌های ارائه خدمات یکی از پیش‌زمینه‌های آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است.

نیکزاد اظهار داشت: ‌در این راستا رتبه شرکت‌های هواپیمایی بر اساس موارد مذکور و استاندارد‌های مد‌نظر و در قالب تعداد ستاره‌ها مشخص می‌شود تا این ایرلاین‌ها متناسب با طبقه‌بندی و رتبه‌ای که کسب می‌کنند، مجوزهای لازم برای تعیین سطح خدمات آنها صادر و نرخ فروش بلیت آن‌ها مشخص شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این امر تابعی از شرایط گسترده‌ و وابسته به موضوعات فنی، عملیاتی و بازرگانی شرکت‌های هواپیمایی است.

نیکزاد با اشاره به اینکه رتبه‌بندی ایرلاین‌ها و تعریف استاندارد‌های ارائه خدمات یکی از پیش‌زمینه‌های آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است، اظهار داشت: ‌در این راستا رتبه شرکت‌های هواپیمایی بر اساس موارد مذکور و استاندارد‌های مد‌نظر و در قالب تعداد ستاره‌ها مشخص می‌شود تا شرکت‌های هواپیمایی متناسب با طبقه‌بندی و رتبه‌ای که کسب می‌کنند، مجوزهای لازم برای تعیین سطح خدمات آنها صادر و نرخ فروش بلیت آن‌ها مشخص شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تکریم مسافران، ارائه سرویس‌های منظم، اطلاع‌رسانی تأخیرات‌ و وجود هواپیمایی Back up و جایگزین برای جلوگیری از ابطال پروازها، محورهای اصلی کیفیتی است که در دستورالعمل‌‌های جدید از ایرلاین‌ها خواسته شده است.

نیکزاد تصریح کرد: با توجه به این دستورالعمل، شرکت‌های هواپیمایی مورد ارزیابی قرار گرفته و بدین ترتیب رتبه شرکت‌های هواپیمایی در رعایت این معیارها، اطلاع‌رسانی می‌شود تا مردم با توجه به رتبه این شرکت‌ها، ایرلاین مطلوب را برای سفر هوایی انتخاب کنند.

* اتمام عملیات رتبه‌بندی ایرلاین‌ها/تأخیر در اجرا به علت تغییر رئیس سازمان هواپیمایی

وزیر راه و شهرسازی درباره زمان اجرایی شدن این رتبه‌بندی تصریح کرد: در این باره فعالیت‌ها به اتمام رسیده است، اما با تغییر ریاست در سازمان هواپیمایی کشوری، اجرای این رتبه‌بندی با کمی تأخیر مواجه شد که در اسرع وقت اجرایی می‌شود.

* تعیین رتبه پایه در گام اول برای همه ایرلاین‌ها/کسب رتبه بهتر با خدمات مطلوب‌تر

نیکزاد ادامه داد: رتبه‌بندی بدین‌گونه خواهد بود که وزارت راه و شهرسازی یک رتبه پایه را با نرخ بلیت مشخص برای شرکت‌های هواپیمایی مشخص می‌کند و هر شرکتی که خواست در رتبه بالاتر قرار گیرد باید سرویس بهتر و خدمات مطلوب‌تر ارائه دهد که این امر در راستای تشویق شرکت‌ها به ارائه خدمات بهتر است.

* پیش‌بینی اجرای عملیاتی رتبه‌بندی ایرلاین‌ها همزمان با گام دوم هدفمندی یارانه‌ها

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود اجرای عملیاتی رتبه‌بندی شرکت‌های مسافری همزمان با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها عملیاتی شود.

* در رتبه‌بندی شرکت‌های ریلی مسافری ورود پیدا نکرده‌ام
نیکزاد با اشاره به اینکه اینجانب در رتبه‌بندی شرکت‌های ریلی ورود پیدا نکرده‌ام، خاطرنشان کرد: مدیرعامل راه‌آهن در جلسه شورای معاونین، اعلام کرد که رتبه‌بندی شرکت‌های مسافری ریلی را اجرایی خواهد کرد و ما نیز از این مورد استقبال خواهیم کرد.

به گزارش فارس رئیس سابق سارمان هواپیمایی نیز قبل از نوروز ۹۱ در این‌باره به فارس گفته بود: رتبه‌بندی اولیه ایرلاین‌‌ها به اتمام رسیده است؛ گزارش نهایی این رتبه‌بندی به دست وزیر راه و شهرسازی خواهد رسید و در صورت تأیید وزیر، اجرا خواهد شد.

رضا نخجوانی گفته بود: پیش‌بینی می‌کنیم موضوع اجرای رتبه‌بندی ایرلاین‌ها در اردیبهشت۹۱ عملیاتی شود.

بنا به گفته نخجوانی افزایش ایمنی پرواز بر هر امر دیگر در سازمان هواپیمایی ارجحیت دارد و در واقع موضوع ایمنی هوانوردی مجموعه قوانین،‌ اصول و مقرراتی است که بر سلامت پرواز به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیرگذار است.

به گزارش فارس با رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی، بازار رقابت سازنده و مثبت بین آنها به وجود می‌آید ضمن آنکه ‌بر اساس آن رتبه‌بندی، بازار برای ایرلاین‌ها رقابتی‌تر می‌شود.

بنابراین گزارش طبق گفته مسئولان مجوزهای پرواز ‌در مسیرهای بین‌المللی و نیز مسیرهای داخلی در آینده، مبتنی بر این رتبه‌بندی‌ها خواهد بود؛ با رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی امتیاز خدمات حمل و نقل هوایی در ازاء حداقل کیفیت از خدمات این ایرلاین‌ها، اتخاذ می‌شود، بنابراین اگر شرکت هواپیمایی بخواهد در این بازار ماندگار باشد و از مزایای آن بهره‌مند شود، باید حداقل‌های لازم را در ارایه خدمات برآورده کند.

در این راستا قطعاً شرکت‌های هواپیمایی خود تلاش می‌کنند برای دریافت امتیازات بیشتر و کسب رتبه‌ مطلوب‌تر، نسبت به ارائه خدمات بهتر تلاش کنند تا مجوز انجام پرواز در مسیر‌های مختلف را داشته باشند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=33651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر