به گزارش افق انلاین ، محمد آزاد با اشاره به فعالیت حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر خدمات زیارتی دارای مجوز در سطح کشور، گفت: سازمان حج و زیارت حمایت از دفاتر زیارتی، کارگزاران و عوامل اجرایی را از جمله وظایف خود می داند و با توجه به چالش هایی که از ناحیه شیوع کرونا برای این دفاتر و کارگزاری ها روی داد ، اقداماتی در خصوص کاهش دغدغه ها و کمک و حمایت آنان دنبال کرد.
وی با اشاره به تعطیلی سفرهای زیارتی و در پی آن تعطیلی این دفاتر و خسارات ناشی از آن، افزود: رئیس سازمان حج و زیارت و دست اندرکاران ذیربط برای کاهش خسارت و زیان دفاتر خدمات زیارتی و کم شدن بار مشکلات آنان مباحثی را در دو محور کاهش هزینهها و اعطای تسهیلات در دستور کار قرار داده و پیگیری کردند.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت از جمله این اقدامات اصلاح شیوه نامه های جاری در حوزه دفاتر خدمات زیارتی برای کاهش هزینه های این دفاتر عنوان کرد و گفت: ادغام و تمرکز دو دفتر در یک محل ، کاهش متراژ مصوب محل دفاتر خدمات زیارتی در این راستا بود.
وی تعامل با واحدهای مرتبط برون سازمانی به منظور کاهش هزینه های مترتب بر دفاتر و نیز بهره مندی و اعطای این دفاتر و کارگزاران زیارتی چون سایر صنوف و بخش های کشور از تسهیلات کرونایی بود.
آزاد با اشاره به پیگیری های رئیس سازمان حج و زیارت با رئیس دفتر و معاون اقتصادی رئیس جمهوری، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی ،کار، رفاه و تامین اجتماعی و نیز سازمان امور مالیاتی در این رابطه گفت:این تلاش ها موجب شد تا در مرحله نخست دفاتر خدمات زیارتی ضمن برخورداری از معافیت ها و مساعدت های مالیاتی از تسهیلات مربوط به حوزه مشاغل آسیب دیده ازکرونا نیز بهرهمند شوند.
به گفته وی در مرحله اول که خردادماه سال ۹۹ اجرایی شد این تسهیلات در قالب وام های ۶۰ و ۱۶۰ میلیون ریالی به دفاتر خدمات زیارتی پرداخت شد.
وی افزود: با توجه به تداوم شرایط کرونایی و نیز آسیبهای ناشی از آن بر دفاتر خدمات زیارتی، سازمان حج و زیارت بر آن شد تا تسهیلات کرونایی مرحله دوم را برای این مراکز از دولت پیگیری کند.
به گفته معاون سازمان حج و زیارت در این مرحله کارگزارن زیارتی و عوامل اجرایی که در عملیات های حج و عتبات سال های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ در همکاری با سازمان حضور و مشارکت داشته اند از این تسهیلات بهره مند می شوند که اطلاعات مربوطه برای سامانه کارآ ارسال شد.
وی افزود: در این مرحله سقف تسهیلات پرداختی به دفاتر خدمات زیارتی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و عوامل اجرایی معادل ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شد که بدین ترتیب برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر و بالغ بر۱۵ هزار نفر از کارگزاران عوامل اجرایی می توانند با مراجعه به سامانه کارا و ثبت نام نسبت به اخذ تسهیلات اقدام کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت تاکید کرد: در تلاش هستیم تا در صورت امکان برای عوامل اجرایی بیشتری تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی را اخذ کنیم که در صورت حصول نتیجه، موضوع اطلاع رسانی می شود.
وی در پایان از تلاش های صورت گرفته در سازمان حج و زیارت و مسئولان ذیربط قدردانی کرد و گفت: به طور طبیعی چنین اقدام بزرگی برخی نقایص احتمالی را در خود دارد که خوشبختانه با پیگیری های همکاران ما در دفتر راهبری و نظارت بر امور کارگزاران، این نقیصه های احتمالی نیز به زودی رفع خواهد شد.