معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک کشور از مصمم بودن گمرک در اجرای برنامههای هوشمندسازی گفت و بیان کرد: در این راستا میکرو دیتاهایی را از صاحبان کالا، حوزه لجستیک، بانکها و سازمانهای ذینفع و تجارت استخراج شده است و به این شکل و با کمک هوش مصنوعی، پردازش و هوشمند سازی مدیریت ریسک را انجام میدهیم.
معاون وزیر اقتصاد از الکترونیکی شدن فرآیندها در گمرک خبر داد و اظهار کرد: تاکنون مدیریت ریسک استاتیک یا ایستا داشتیم که شاخصهای مدیریت ریسک برای سامانه تعریف میشد و سامانه بر مبنای آن دیتاها، ذینفعان را در سه مسیر سبز، زرد و قرمز طبقه بندی میکرد. در مسیر سبز بدون کنترل گمرک، بدون ارزیابی کالا و ارزیابی اسناد آن، کالا از گمرک ترخیص میشد.
وی افزود: در مسیر زرد، گمرک فقط به بررسی اسناد اکتفا میکند و در مسیر قرمز هم اسناد و هم خود کالا بررسی میشود. در هوشمند سازی مدیریت هوشمند داینامیک یا پویا ایجاد شده است به این نحو که ورود اطلاعات بر اساس هوش مصنوعی مورد ارزیابی و پایش قرار میگیرد و افراد میتوانند حقوق گمرکی خود را به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور فیزیکی پرداخت کنند.
میر اشرفی درباره قرار گرفتن افراد در مسیر قرمز توضیح داد و گفت: کارشناس مربوط به این افراد توسط سیستم مشخص میشود تا امور گمرکی مربوط به آن فرد را هم در بخش اسناد و هم در بخش خود کالا مورد بررسی و نظارت قرار دهد.
رئیس کل گمرک کشور هوشمندسازی گمرک را در کاهش تخلف و افزایش سرعت و همچنین کاهش هزینهها بسیار موثر دانست و اظهار کرد: برخی از اقداماتی که انجام شده است در سازمان جهانی گمرک به عنوان تجربه خوب و مفید تشخیص داده شده است.