9

گلایه قالیباف از روحانی /پیشنهاد برای استیضاح دولت /آراء نمایندگان به لایحه بودجه علنی می‌شود؟

  • کد خبر : 341895
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶

آخرین لایحه بودجه دولت دوازدهم راهی بهارستان شد و در دستور کار نمایندگان مجلس یازدهم قرار گرفت؛ جلسه‌ای که چندان خالی از حواشی نبود.

گلایه قالیباف از روحانی /حملات به آخرین بودجه دولت از تریبون مجلس /آراء نمایندگان به لایحه بودجه علنی می‌شود؟

به گزارش افق انلاین ، بعد از مدتها حرف و حدیث و اختلاف نظر میان دولت و مجلس بالاخره مهمترین لایحه مالی دولت برای یک سال آینده کشور راهی صحن علنی مجلس شد تا در ساختمان میدان بهارستان برای اولین لایحه بودجه مجلس یازدهم و آخرین لایحه بودجه دولت دوازدهم تصمیم‌گیری شود. جلسه‌ای که پیش‌بینی می‌شد خالی از حاشیه و جنجال نباشد و اتفاقا سونامی نطق‌ها و تذکرهای آتشین و پر طمطراق علیه دولت به راه افتاد.

روحانی بخاطر کرونا نرفت، نمایندگان شاکی شدند

اولین نکته اختلافی هم درباره غیبت حسن روحانی در جلسه بررسی کلیات بودجه بود؛ موضوعی که پیش از این هم بارها در جلسات رای اعتماد و … مطرح شده بود و دولت نیز اعلام کرده بود بر خلاف مجوز ستاد ملی کرونا عمل نخواهد کرد؛ با این وجود  محمدرضا صباغیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار داشت: بر اساس قانون، رئیس‌جمهور امروز باید برای بررسی کلیات بودجه در مجلس شورای اسلامی حضور می‌یافت، انتظار ما این بود که رئیس‌جمهور در مجلس حاضر شود، درباره مسائل مهمی چون یارانه و نرخ ارز، مباحث خود را مطرح کند و از بودجه دولت دفاع کند.

او ادامه داد : حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس هم به نفع دولت و هم به نفع مجلس بود چرا که باعث می‌شد ابهامات بودجه برطرف و از سوی دیگر، اعتماد بیشتر شود و حضور رئیس‌جمهور در این جلسه لازم است. همچنین گزارش شرکت‌ها و مؤسسات در قالب جداول در لایحه بودجه نیامده و این نوع بودجه‌نویسی درست نیست.

این تذکر صباغیان بدون پاسخ نماند و قالیباف که ریاست جلسه را به عهده داشت گفت: طبق قانون، رئیس‌جمهور امروز باید در دفاع از لایحه بودجه، در مجلس حضور پیدا می‌کرد، بنده وظیفه خود را انجام داده و از ۱۰ روز قبل نامه کتبی نوشتم، از وی دعوت کردم اما اجابت نشد. درباره جداول بودجه باید بگویم که تنظیم همه جداول در زمان کم امکان‌پذیر نبود و به مرور زمان انجام خواهد شد.

پیشنهاد برای استیضاح دولت 

انتقادات نمایندگان یکی بعد از دیگری از پشت تریبون مجلس بیان می‌شد و حتی آنهایی که می‌خواستند در موافقت با کلیات بودجه صحبت کنند تمام قدرت خود را جمع کردند تا دولت را از سیبل انتقادات کنار نزنند در این میان یکی لایحه بودجه را سیاسی خواند و دیگری لایحه را غیر عملیاتی خواند. در این میان امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات و نائب رئیس مجلس گفت: بالشخصه بر این باورم که مجلس نباید در اصلاح لایحه ورود می‌کرد و کلیات بودجه باید در کمیسیون تلفیق و بعد از آن در صحن رد می‌شد، اما ملاحظه همکاران ما در کمیسیون تلفیق مجلس این است که دولت اراده‌ای بر اصلاح لایحه ندارد و اگر بودجه را رد کنیم تنها مردم زیان خواهند دید و بودجه دولت نهایتا اصلاح نخواهد شد. در واقع اقدام مجلس به اصلاح بودجه بخاطر ناامیدی از اصلاح آن توسط دولت است.

قاضی زاده افزود: اینکه امروز رییس جمهور مجلس را مخاطب قرار می‌دهد که چرا ارقام ارزی و نفتی بودجه را تغییر داده‌اند به این خاطر است که از موفقیت مجلس در اصلاح امور نگران است.

نایب رییس مجلس ادامه داد: البته همچنان بر این باورم که مجلس باید کلیات بودجه را در صحن رد کند و اصلاحات انتظاری در بودجه را به مردم اعلام کند و مسئولیت اصلاح لایحه را بر عهده دولت بگذارد و اگر دولت به خوبی لایحه را اصلاح نکرد، دولت را استیضاح کند، حتی اگر تنها یک روز از دولت باقی مانده باشد.

درخواست برای علنی شدن آرا

موضوع شفاف شدن آرای نمایندگان به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ یکی دیگر از حواشی امروز مجلس بود، به طوری که تعدادی از نمایندگان  از جمله سید محسن دهنوی، احمد امیرآبادی فراهانی، جبار کوچکی نژاد و روح الله متفکر آزاد طی درخواستی از هیات رئیسه خواسته‌اند تا طبق ماده  ۱۲۰ آیین نامه  داخلی مجلس رای گیری درباره کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به صورت علنی انجام شود.

در متن این نامه آمده است: «احتراما امضاءکنندگان ذیل درخواست اعمال ماده ۱۲۰ آیین نامه داخلی را داریم برای رأی گیری کلیات بودجه ۱۴۰۰»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=341895

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر