پدرم محبوب‌ترین چهره سیاسی تاریخ آمریکا است

«اریک ترامپ» پسر ترامپ پسر دوم رئیس جمهور سابق آمریکا، پدرش را محبوب‌ترین چهره تاریخ این کشور توصیف کرد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، اریک ترامپ روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» مدعی شد: «هرگز چهره‌ سیاسی دوست‌داشتنی‌تر» از « دونالد ترامپ » رئیس جمهور سابق آمریکا در این کشور وجود نداشته است.

پسر ترامپ درباره استیضاح دوم پدرش در کنگره آمریکا به‌خاطر تحریک به شورش گفت: «آن‌ها سعی کردند همه چیز را علیه پدرم و همه ما ایجاد کنند. آن‌ها هر روز این کار را انجام می‌دهند و به آن ادامه می‌دهند. حتی زمانی که او یک شهروند عادی است تلاش می‌کنند وی را استیضاح کنند».

او در ادامه ادعاهایش گفت: «آن‌ها می‌دانند که او کارهای بزرگی برای این ملت انجام داد. آن‌ها می‌دانند که هرگز چهره‌ای سیاسی دوست‌داشتنی‌تر از او در تاریح کشور ما وجود نداشته است».

اریک ترامپ افزود: «هفتاد و پنج میلیون آمریکایی هستند که او را تا آخر دنیا همراهی می‌کنند. منظورم این است که آن‌ها این مرد و مواضعی که دارد را دوست دارند».

این در حالی است که ترامپ اولین رئیس جمهور تک دوره‌ای آمریکا از سال ۱۹۹۲ محسوب می‌شود و دو استیضاح را در پرونده دارد.

اخیراً نظرسنجی مشترک نشریه «پالتیکو» و یک موسسه تحقیقاتی نشان داد، ۴۶ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند، ترامپ به عنوان یکی از بدترین روسای جمهور آمریکا در حافظه مردم ثبت می‌شود و در مقابل حدود بیست درصد از شرکت‌کنندگان گفتند او یکی از بهترین روسای جمهور آمریکا بود.

از سوی دیگر بر اساس نظرسنجی مرکز «ماریست» ۵۰ درصد شهروندان آمریکایی معتقدند که مجلس سنا باید ترامپ را به دلیل نقشش در تحریک تظاهرات کنندگان به حمله به کنگره در روز شش ژانویه (۱۷ دی‌) گناهکار بشناسد.

ترامپ در طول چهار سال ریاست جمهوری، از بسیاری معاهدات بین‌المللی خارج شد. دولت وی همچنین عملکرد ضعیفی در کنترل ویروس کرونا داشت و آمریکا را به بزرگترین مرکز شیوع این بیماری تبدیل کرد.

او پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری امسال، مدعی تقلب در انتخابات شده و دعوای حقوقی گسترده‌ای در این ارتباط به راه انداخت.

در نهایت پس از آنکه تلاش او برای حفظ قدرت بی‌نتیجه ماند، روز ششم ژانویه و در حالی که کنگره آمریکا در حال تأیید پیروزی «جو بایدن» رقیب دموکرات وی بود، در جمع حامیانش در مجاورت ساختمان کنگره سخنرانی کرد.

اظهارات تحریک‌آمیز ترامپ و تأکید بر تقلب در انتخابات در این سخنرانی جنجالی موجب شد شمار زیادی از هواداران او به ساختمان کنگره حمله‌ور شوند. در پی وقوع این حمله پنج نفر از جمله یک مأمور پلیس جان خود را از دست داد.

در همین راستا ترامپ مورد استیضاح قرار گرفته و مجلس نمایندگان آمریکا بامداد سه‌شنبه (هفتم بهمن ماه) بندهای استیضاح او را تحویل مجلس سنا داده است. طبق توافق رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات سنا، جلسه استیضاح ترامپ ۲۰ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

موفقیت استیضاح ترامپ در مجلس سنا بسیار بعید به نظر می‌رسد چون برای تصویب آن به رای موافق ۶۷ سناتور نیاز است. در حال حاضر ۵۰ سناتور از حزب دموکرات هستند و حتی در صورت رای مثبت تمامی سناتورهای دموکرات به استیضاح ترامپ، هنوز رای موافق ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه برای موفقیت آن نیاز است.

ترامپ پس از اتمام دوره ریاست جمهوری، در حالی کاخ سفید را ترک و به یک پایگاه نظامی برای سخنرانی خداحافظی رفت که معاون وی و سران حزب جمهوری‌خواه از شرکت در این مراسم امتناع کردند.

فارس