12

تاثیر انقلاب اسلامی بر معادلات منطقه‌ای و جهانی

  • کد خبر : 342631
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۸:۲۵

کارشناس مسائل سیاسی غرب آسیا: اینکه ایران تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای شده و نفوذ خود را از مدیترانه تا شرق آسیا توسعه داده، نتیجه انقلاب اسلامی است.

حسین کنعانی مقدم – کارشناس مسائل غرب آسیا در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع تاثیر انقلاب اسلامی بر معادلات منطقه‌ای و جهانی گفت: ایران قبل از انقلاب حافظ منافع غرب در منطقه بود، اما بعد از انقلاب تمام معادلات تغییر کرد. ایران بعد از انقلاب اسلامی به عنصری تاثیر گذار در معادلات منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده است.
کنعانی مقدم افزود: ایران در گذشته گوشت قربانی شده بود؛ از عهد نامه گلستان و ترکمنچای تا جدا شدن افغانستان و بحرین، همه این‌ها نشان دهنده ضعف حاکمیتی است، اما بعد از انقلاب و در جریان جنگ تحمیلی در مقابل تمام دنیا یک وجب خاکش را از دست نداد؛ این نشان دهنده قدرت انقلاب است.
وی با بیان اینکه بعد از انقلاب قدرت ایران توسعه پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر ایران در معادلات جهانی تاثیر گذار است؛ از افغانستان تا کشور‌های مدیترانه‌ای این تاثیر را می‌بینیم.
کنعانی مقدم افزود: زمان حرکت امام در ایران جهان در تسلط لیبرالیسم و کمونیسم بود و کمونیست‌ها می‌گفتند دین افیون توده هاست و با دین نمی‌شود انقلاب کرد، اما امام اسلام سیاسی را مطرح کرد که با استکبار، استبداد و … مقابله کرد.
وی گفت: امام (ره) دنبال حاکمیت دین در تمام ارکان حکومتی بود و این اکنون تبدیل به الگو شده است. همه جنبش‌های اسلامی به بن بست رسیده بودند، اما با نفس امام همه به حرکت درآمدند.
کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: امام معادلات تفکری موجود را به هم زد. حرکت‌های فلسطینی از نهضت اسلامی جانی دوباره گرفتند و تنها راه ممکن برای احقاق حق خود را در دین و اسلام دیدند.
کنعانی مقدم افزود: انقلاب اسلامی بستر‌هایی ایجاد کرد و اثر این را در بیداری اسلامی دیدیم.
وی گفت: اسلام آمریکایی داعش، القائده و … ایجاد می‌کند که بر علیه مسلمانان دشمنی می‌کنند.
کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: ایران بر علیه صهیونیست‌ها یک موج سازماندهی شده ایجاد کرد. ایران چهره واقعی اسرائیل را برای همه نمایان کرد.
کنعانی مقدم افزود: رژیم صهیونیستی در زیر گنبد آهنین خود مانده و گروه‌های جهادی و مقاومت هیمنه شکست ناپذیری این رژیم را به چالش کشیده اند.

ایران به دنیا فهماند که سیاست آمریکا ظالمانه و منهای شرف است

حسین حاجی، کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی بر معادلات منطقه‌ای و جهانی گفت: اگر نگاهی واقع‌بینانه، عمیق و استراتژیک به معادله قدرت در جهان سیاست و سیاست قدرت جهان بعد از رخداد انقلاب اسلامی بیندازیم، می‌بینیم که این الگو‌های تمدن اسلامی بود که توانست الگو‌های تمدن غرب را به چالش بکشاند.
وی با اشاره به تقسیم شدن همه قدرت‌ها به دو بلوک افزود: ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۴۵ وقتی با بمب اتم دولت‌ها را ترساند و با بمبارانی که در ژاپن انجام داد معادله قدرت را جابه‌جا کرد و از همه ملت‎ها و دولت‌ها زهرچشم گرفت.
کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: ما می‌خواهیم ابهت و صولت انقلاب اسلامی را با کشور‌های بلوک غرب و شرق مقایسه کنیم و ببینیم چه مولفه‌هایی سبب شد که انقلاب ایران در آن فضای دوقطبی جهان رخ داد.

حاجی گفت: پیش از انقلاب، همواره این دو قدرت بزرگ شرق و غرب بودند که پدیده ساز بودند، اما به فرموده امام (ره) انقلاب اسلامی اعجاز قرن بود و همه معادلات سیاسی و قدرت غرب را در هم پیچید و خود تبدیل به یک پدیده شد.
وی افزود: تبدیل به یک پدیده شدن و قدرت سازی دو ویژگی مهم انقلاب اسلامی است. ایران توانست با قدرتمند شدن خود قدرت ایالات متحده‌آمریکا را به چالش بکشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=342631

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر