9

آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی |پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که با ۳۵سال سابقه ۳میلیون حقوق می‌گیرند!

  • کد خبر : 342907
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران و رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی درباره آخرین وضعیت اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ توضیحاتی دادند.

بازنشسته - بازنشستگان - سالمند

به گزارش افق انلاین ، علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران درباره آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در صورتی که اعتبار سازمان در بودجه ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند، ورشکسته می‌شویم.

او گفت: تاکنون چندین بار با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون اول رئیس جمهور مکاتبه انجام داده‌ایم و خواستار افزایش اعتبار در نظر گرفته شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هستیم.

دهقان‌کیا گفت: چنانچه اعتبار لازم برای سال آینده اختصاص داده نشود، تعادل میان منابع مصارف سازمان از بین می‌رود. به همین دلیل سازمان دچار مشکلات زیادی می‌شود و قطعاً مانند سایر صندوق‌ها ورشکسته خواهد شد.

تا ۲ سال دیگر جوابگوی بازنشستگان نخواهیم بود

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به اینکه چنانچه ۹۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی اختصاص داده شود، بخشی از این اعتبار برای همسان‌سازی و بخشی نیز برای مصارف دیگر سرمایه‌گذاری خواهد شد، گفت: سال گذشته ۱۷ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان هزینه شد و امسال باید ۳۰ تا ۳۵ درصد بیشتر از این مبلغ هزینه کنیم درمجموع حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار میلیارد تومان نیاز داریم و این در صورتی است که نخواهیم متناسب‌سازی جدیدی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اگر مبلغی به ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار قبلی اضافه نشود، نمی‌توانیم از عهده هزینه‌های سازمان در بخش‌های مختلف بربیاییم و قطعاً دچار مشکل خواهیم شد.

دهقان کیا افزود: از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم علاوه بر متناسب‌سازی، بخشی از بدهی تأمین اجتماعی را نیز پرداخت کند و حداقل بدهی جاری ماهیانه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تأمین اجتماعی را در بودجه ۱۴۰۰ در نظر بگیرد. در غیر این صورت منابع کاهش و مصارف افزایش پیدا می‌کند و طی دو سال آینده دچار معضل جدی خواهیم شد و جوابگوی بیمه‌شدگان و بازنشستگان نخواهیم بود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران در خصوص تعیین حداقل حقوق نیز گفت: در سال جاری سقف حقوق حداقل‌بگیران با ۳۰ سابقه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد. در حالی که خود مسئولان حداقل هزینه خانوار را ۹ تا ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

دهقان کیا افزود: انتظار داریم برای سال ۱۴۰۰ نیز بر اساس همان فرمول سبد هزینه خانوار که در سال ۹۹ تعیین شد و مورد موافقت قرار گرفت، سبد هزینه خانوار بازنشستگان تعیین شود که البته مورد موافقت اولیه نیز قرار گرفته است. سال گذشته سبد هزینه خانوار ۴ میلیون و ۹۴۶ هزار تومان تعیین شد که امسال بر همین اساس به بیش از ۸ میلیون تومان خواهد رسید.

هر روز بازنشستگان زیادی به ما مراجعه می‌کنند

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران تأکید کرد: سبد خانوار در سال ۹۹ بر اساس پایین‌ترین ارقام تعیین شده بود و ما انتظار داریم سبد خانوار ۱۴۰۰ نیز بر همین اساس تعیین شود. چراکه کمتر از آن بازنشستگان را دچار مشکل می‌کند و ما نمی‌توانیم دیگر پاسخگوی بازنشستگان حداقل‌بگیر باشیم.

دهقان کیا با اشاره به اینکه در حال حاضر تفاوت زیادی میان حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری با تأمین اجتماعی وجود دارد، گفت: برای بازنشستگان کشوری سال گذشته دو بار همسان‌سازی حقوق انجام شد و بیش از ۵۰ درصد نیز پایه حقوقشان افزایش پیدا کرد در حالی که این اتفاق برای بازنشستگان تأمین اجتماعی رخ نداد و فاصله زیادی میان حقوق بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی وجود دارد. به همین دلیل ما انتظار داریم دستمزدهای سال آینده این فاصله را جبران کند و همچنین اعتبار لازم برای همسان‌سازی مجدد حقوق بازنشستگان نیز به تأمین اجتماعی اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه به شدت تحت فشار هستیم، گفت: هر روز بازنشستگان زیادی به ما مراجعه می‌کنند و خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی و دستمزدشان هستند. ما نیز به دنبال مذاکرات لازم برای افزایش حقوق و جبران فاصله میان دستمزدهای صندوق‌های مختلف بازنشستگی هستیم تا شاید بتوانیم کمی از مشکلات بازنشستگان را کاهش دهیم.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران گفت: در حال حاضر شرایط برای زندگی بازنشستگان تأمین اجتماعی بسیار سخت است. چون درصد بالایی از آنها حداقل‌بگیر و مستأجر هستند و این افراد فقط به زنده بودن فکر می‌کنند. نه زندگی کردن.

دهقان‌کیا تأکید کرد: امیدواریم تا پایان سال تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران مشخص شود و به سال آینده موکول نشود.

حقوق بسیار ناچیز بازنشستگان تامین اجتماعی

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ اظهارکرد: با اینکه کلیات بودجه ۱۴۰۰ رد شد، اما از رئیس سازمان برنامه و بودجه این قول را گرفتیم که دوباره ۹۰ هزار میلیارد تومانی را که در لایحه قبلی برای سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته بودند، در لایحه جدید قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه این ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: با این مبلغ همسان‌سازی حقوق برای سال ۱۴۰۰ تداوم پیدا می‌کند، جلسات مختلفی با نمایندگان مجلس، کمیسیون تلفیق داشتیم و اعلام کردیم که با اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری طی دو مرحله، تبعیض زیادی بین بازنشستگان کشوری و لشکری با تأمین اجتماعی ایجاد شده است.

بیات تصریح کرد: حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشکری در اسفند ۹۸ در یک سطح بود، اما در حال حاضر میزان حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری نسبت به حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی خیلی بیشتر شده است و این ناعدالتی میان بازنشستگان است. مگر بازنشستگان تأمین اجتماعی برای این مملکت زحمت نکشیده‌اند که این میزان تبعیض وجود دارد؟

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی افزود: دولت از منابع بودجه عمومی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را همسان‌سازی کرد و باید بازنشستگان تأمین اجتماعی را هم ببیند.

بیات گفت: در حال حاضر ۶۵ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل‌بگیر هستند که با اجرای متناسب سازی و اعمال ضریب سالانه، بازنشسته حداقل بگیر تأمین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و با ۳۵ سال سابقه ۳ میلیون تومان دریافت می‌کند.

نسبت به بازنشستگان کشوری ۴۰ درصد عقبیم

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در میزان حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نسبت به بازنشستگان کشوری ۴۰ درصد عقب هستیم، ادامه داد: در جلساتی که با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم پذیرفتند که تبعیض زیادی میان حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری وجود دارد و قرار شد برای اجرای متناسب سازی مدلی طراحی کنیم و بودجه‌ای را که برای اجرای آن مدل نیاز است، به سازمان برنامه و بودجه اعلام کنیم، این که دولت وجود این تبعیض را پذیرفته و دنبال رفع آن است، برای ما اهمیت دارد.

مهر/ بیات با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده که تا پایان این برنامه بدهی خود را به سازمان تأمین اجتماعی به طور کامل پرداخت کند، گفت: این اتفاق نیفتاده است و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و ۴۲ هزار میلیارد تومان بدهی جاری دولت به این سازمان است، قرار بود ۲۶ تعهدی که به گردن سازمان تأمین اجتماعی افتاده است رفع شود تا این مبلغ بدهی برای دولت ایجاد نشود که این اتفاق هم نیفتاده است.

او بیان کرد: اگر در لایحه جدید ۹۰ هزار میلیارد تومان برای سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته و در سال ۱۴۰۰ پرداخت شود، شکاف حقوقی بین بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی کاهش می‌یابد و در این صورت نزدیک به بازنشستگان کشوری و لشکری می‌شویم.

بیات خاطرنشان کرد: میزان حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر تأمین اجتماعی براساس دستمزد کارگران در همان سال مشخص می‌شود و اگر همکاران در شورای عالی کار رقم دستمزد را برای کارگران رقم معقولی تعیین کنند، حقوق بازنشستگان حداقل بگیر تأمین اجتماعی هم همان رقم خواهد شد و با اجرای متناسب سازی هم دریافتی مناسبی در سال ۱۴۰۰ خواهند داشت.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: همچنین طبق ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی میزان حقوق سایر سطوح هم براساس نرخ تورم محاسبه می‌شود، اگر سازمان تأمین اجتماعی پیشنهادات خود را درباره حقوق بازنشستگان سایر سطوح اعلام کند و هیأت وزیران هم بپذیرند با اجرای متناسب سازی می‌توان به دریافتی بازنشستگان در سال آینده امیدوار بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=342907

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. همه بازنشسته ها باید حقوق برابر بگیرند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر