7

جلسه سازمان راهداری برای رسیدگی به کف‌خوابی مسافران در اتوبوس/تداوم بی‌توجهی شرکت‌های اتوبوسرانی به پروتکل‌های کرونا

  • کد خبر : 345673
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳

درحالی از ۲روز قبل قیمت بلیت اتوبوس ۲۰ درصد افزایش یافته که شرکت‌های اتوبوسرانی بی‌توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا با تمام ظرفیت اتوبوس اقدام به جابجایی مردم می‌کنند. در مواردی هم کف خوابی مسافران در اتوبوس گزارش شده است.

جلسه سازمان راهداری برای رسیدگی به کف‌خوابی مسافران در اتوبوس/تداوم بی‌توجهی شرکت‌های اتوبوسرانی به پروتکل‌های کرونا

به گزارش افق انلاین ، جمعه گذشته مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در واکنش به عدم رعایت پروتکل‌های مقابله با کرونا توسط شرکت‌های اتوبوسرانی و مالکان اتوبوس گفته بود:‌سازمان راهداری شیوه‌نامه‌های مقابله با کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا را به شرکت‌ها ابلاغ کرده‌ است. فقط و فقط وظیفه ما اجراست، یعنی ستاد ملی مبارزه با کرونا بخشنامه‌‌ها و دستورالعمل‌هایی را صادر می‌کند و سازمان راهداری، ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت‌های حمل‌ونقل، رانندگان و تمام عوامل ذی‌ربط موظف به اجرا هستند.

داریوش باقرجوان تصریح کرد:‌ بر اساس بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها فاصله‌گذاری باید در ناوگان مسافری اتوبوس رعایت شود. قاعده که ابلاغ شده می‌گوید فقط باید بلیت صندلی‌های کنار پنجره فروخته شود. این کار یک اما و یک شرط دارد؛ اگر کسی با خانواده باشد می‌تواند صندلی کناری را خریداری کند، چون افرادی که در یک خانواده هستند مشکلی ندارد در زمان سفر نیز کنار یکدیگر در اتوبوس بنشینند. البته به شرط لحاظ کردن استفاده ۵۰ درصدی از ظرفیت اتوبوس.

وی افزود: اتوبوس‌ها دوتا پنجره دارد؛ یکی سمت چپ و دیگری سمت راست. فقط بلیت این صندلی‌ها باید فروخته شود و مردم می‌توانند از آن استفاه کنند. مسافران عزیز باید به ما کمک کنند، همکاران ما در پایانه‌های مسافری مستقر هستند، همکارانی هم در گلوگاه‌ها مستقر شده و کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند. از سوی دیگر پلیس نیز کمک می‌کند اما اینها کافی نیست. با توجه به این‌که اجرای بخشنامه‌های ستاد ملی کرونا قابل چشم‌پوشی، تسامح و تعارف نیست حتما باید به ریز اجرا شود. برای اجرای جزئیات دقیق این بخشنامه‌ها در سطح کشور نیاز داریم علاوه بر همکاران سازمان راهداری، پلیس مسافر محترمی که مشکلی را در هر زمینه‌ای می‌بیند، آنرا به ما اطلاع دهد.

وی اضافه کرد: چنانچه مسافران مشکلی در زمینه ارائه بسته‌های بهداشتی، خرید بلیت از سیستم‌های الکترونیکی، ضدعفونی اتوبوس‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی است. فاصله‌گذاری اجتماعی هم به‌ این گونه است که شاید مسافری در اتوبوس ببیند در صندلی جلویی دو نفر کنار هم نشسته‌اند، اگر خانواده باشند که مشکلی نیست. اما اگر این‌گونه نباشد بلافاصله با کارت‌هایی که در اتوبوس‌ها تعبیه شده، مسافران موضوع را اطلاع دهند.

وی ادامه داد: از راننده و مالک محترم خواهش می‌کنیم موضوع رعایت پروتکل‌های مقابله با شیوع کرونا را رعایت کنند. یا این کار را انجام می‌دهند یا خیر. اگر تذکر لسانی ما فایده‌ای نداشت نشان می‌دهد راننده یا مالک محترم اصرار بر تخلف دارد. بلافاصله مسافران با شماره‌های درج شده شرکت مسافربری، شماره پاسخگوی مدیرمسئول شرکت یا پلیس تماس بگیرند. همچنین مسافران می‌توانند با شماره همکاران سازمان راهداری تماس بگیرند. یا در نهایت اگر اینها هم نشد با سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۱ و تلفن گویای ۱۴۱ تماس بگیرند.

مقام مسئول سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: همکاران ما آماده هستند که شکایات مسافران را بشنوند و آنرا پیگیری کنند. این مسئله بسیار مهم است که در لحظه خطا این مشکل حل شود، وگرنه مسافر محترم به مقصد برسد و بعد اطلاع‌رسانی کند سفر چارچوب‌های لازم را از دست داده است.

باقرجوان تاکید کرد: به صورت جدی و بدون تعارف اعلام می‌کنیم شرکت‌های محترم حمل‌ونقل دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا را بایستی رعایت کنند که اکثرا (بالای ۹۸ درصد) پروتکل‌های کرونا را رعایت می‌کنند. در زمان حاضر متوسط هر اتوبوس ۳۲ صندلی برای ناوگان کل کشور است که در این صورت ضریب اشغال صندلی ۱۳ نفر است و همواره پایین‌تر از تعدادی است که می‌توانند کنار پنجره بلیت دریافت کنند. ممکن است برخی سرویس‌ها با ۴ یا ۵ نفر سفر را انجام دهند و سرویسی هم وجود داشته باشد با توجه به زیاد بودن مسافر علاقمنده باشد ظرفیت صندلی خود را تکمیل کند. این تعداد کم است اما یک مورد هم تخلف قابل قبول نیست. از این رو از شرکت‌های حمل‌ونقل، مالکان اتوبوس و رانندگان خواهش می‌کنیم عقب‌افتادگی درآمدی خود را در این ایام جبران نکنند.

وی تاکید کرد: بحث سلامت عمومی به هیچ وجه قابل مقایسه با مسائل مادی نیست. این سه گروه باید با دقت پروتکل‌های مقابله با کرونا را رعایت کنند. توصیه و تاکید جدی دارم به همکارانم در استان‌ها که خیلی دقیق باید عملکرد شرکت‌ها را مخصوصا در ایام پایانی سال کنترل کنند. از پلیس و مسافران عزیز می‌خواهیم در این مهم سازمان راهداری را یاری کنند. در نهایت هم مسافران یک مطلب را مد نظر قرار داشته باشند؛ ظرفیت‌های موجود نسبت به سال‌های قبل نصف شده است بنابراین سفرها فقط ضروری و اجتناب ناپذیر باشد.

وی با تاکید براین‌که ظرفیت‌ها را برای سفرهای ضروری آماده‌ کرده‌ایم تا اگر مسافری احساس می‌کند سفر درمانی و واجب دارد بتواند از این ظرفیت استفاده کنند، گفت: اینچنین نیست که ما مختصات سفرهای ایام پایانی و آغاز در سال‌های قبل مرونا را داشته باشیم، تلاش می‌کنیم ظرفیت‌ها را به صورت ایمن از نظر تردد و هم کنترل منحوس کرونا در اختیار افراد نیازمند به سفر ضروری قرار دهیم. از این رو وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هیچ برنامه‌ای برای ترویج یا سرویس‌دهی به سفرهای جمعی و خیل جمعیت ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که مسافری در زمان سوار شدن به اتوبوس شکایتی را مطرح می‌کند رسیدگی به این شکایت چقدر زمان می‌برد، اظهار کرد: بحث تخلف شرکت مسافربری در کمیسیون ماده ۱۲ و تخلف راننده در کمیسیون ماده ۱۱ و تخلف مالک وسیله نقلیه در کمیسیون ماده ۱۴ مورد بررسی قرار می گیرد. این کمیسیون‌ها تشخیص می‌دهند که راننده، مالک و شرکت در کدام کمیسیو‌ها بیایند. از سوی دیگر قطعا برای موارد اضطراری کمیسیون‌ها ویژه تشکیل می‌شود.

وی اضافه کرد: سایر موارد نیز در کمیسیون‌های عادی طی زمان مقرر رسیدگی قرار می‌گیرد. اما اگر موردی که سلامتی مردم را به خطر انداخته باشد در کمیسیون‌های ویژه بلافاصله و در اولین فرصت ممکن بررسی و اعمال قانون خواهد شد.

به گزارش تسنیم، با وجود اظهارات مقام مسئول سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اما به نظر می‌رسد نظارت مناسبی بر عملکرد شرک‌های اتوبوسرانی، مالکان اتوبوس و رانندگان به‌خصوص در ایام پایانی سال صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری درباره عملکرد برخی شرکت‌های اتوبوسرانی طی روزهای اخیر و در واکنش به موضوع کف‌خوابی مسافران در اتوبوس‌ها به تسنیم گفت: در بحث کف‌خوابی در اتوبوس یا نبود آن، بحثیاست که اگر کسی گفته حتما وجود دارد. موضوع مهم برخورد با این مسئله است.

باقرجوان ادامه داد: همین الان جلسه‌ای را با همکاران سراسر کشور به صورت ویدئو کنفرانس داشتیم و تاکید کردیم هیچگونه کم‌کاری پذیرفته نیست. تمام حرف همکاران سازمان راهداری هم این است که بتوانیم توان پلیس را پای کار کنند و پلیس هم در بحث نطارت بر عملکرد شرکت‌های اتوبوسرانی و مالکان اتوبوس بتوانند به ما کمک کنند.

وی تاکید کرد: فکر نمی‌کنم به این شکل بوده که مسافری در طول مسیر سفر کف‌خواب باشد و پلیس بر آن نظارت نکرده باشد. پلیس در طول مسیر ناوگان حمل‌ونقل عمومی را متوقف کرده و نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد.

مقام مسئول سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: هر موردی در خصوص رعایت نکردن شیوه‌نامه بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا را مردم مشاهده کردند حتما اطلاع رسانی کنند تا سریعا با آن برخورد شود. فصل‌الخطاب بنده با همکارانم در سراسر کشور است در مبادی خروجی و پایانه‌های مسافری نظارت کامل را داشته باشند.

باقرجوان اضافه کرد: امروز در این رابطه -کف‌خوابی- با همکاران استانی هم‌اندیشی کردیم و اکیپ‌های مربوطه پای کار هستند.

وی یادآور شد: تا امروز برخوردهای متعددی را با شرکت‌های مسافربری داشته‌ایم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=345673

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر