3

ریشه های بحران اقتصادی جهان را باید در سیستم های اقتصادی حاکم بر جهان جستجو کرد

  • کد خبر : 35199
  • ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۰

تصمیماتی که مسئولان اقتصادی کشورهای مهم اقتصادی در دنیا مانند آمریکا اتخاذ می کنند می تواند از عواملی باشد که منجر به این بحران عظیم شده است.

افق نیوز:دستیار و مشاور ارشد رییس جمهور نظام های موجود حاکم بر مدیریت جهانی را عامل اصلی وقوع بحران های اقتصادی دانست و تاکید کرد: برای عبور از بحران اقتصادی باید علاوه بر کنار گذاشتن نظام های فعلی، راه حل هایی متکی بر عدالت ، منافع عمومی و ‌مشارکت مردم دنیا در مدیریت جهانی که به دور از تبعیض و ظلم باشد را در مدیریت جهانی مورد استفاده قراردهیم .

سید مجتبی ثمره هاشمی، دستیار و مشاور ارشد رییس جمهور در گفت‌وگو با سیمای فرانسوی شبکه جهانی سحر در پاسخ به سوالی در خصوص موقعیت سازمان شانگهای و نقش آن در تحولات گوناگون منطقه ای و بین المللی گفت: کشورهایی که در یک منطقه جغرافیایی زندگی کرده و علائق مشترکی با یکدیگر دارند، در موضوعات سیاسی ،‌اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی نیز از یکدیگر تاثیر پذیر هستند و لذا باید ارتباطات تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند با همکاری و تبادل نظر نسبت به توسعه و تامین منافع مشترک خود تصمیم گیری کنند.

مشاور ارشد رییس جمهور با بیان اینکه تصمیمات بسیار مهمی در سازمان شانگهای در طول ۱۱ سال گذشته از تاسیس آن در خصوص بسیاری از موضوعات منطقه ای و همکاری های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اتخاذ شده است، تصریح کرد: تشکیل سازمانی همچون شانگهای میان چند کشور، موجب ایجاد یک هم افزایی میان آنها شده و در نتیجه کشورهای عضو امنیت و منافع مشترکی پیدا خواهند کرد و این سازمان تبدیل به یک قدرت جمعی می شود که می تواند از منافع همگی آنها دفاع کند.

ثمره هاشمی حضور جمهوری اسلامی ایران را از سال ۸۴ در این سازمان به عنوان عضو ناظر حضوری مثبت و تاثیر گذار دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال ۸۴ هر ساله به عنوان عضو ناظر در سازمان شانگهای حضور داشته که این منافع مهمی هم برای سازمان و هم برای کشورمان داشته است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای عبور از بحران های اقتصادی حال حاضر در جهان، خاطر نشان کرد: یکی از مباحث مهمی که امروز در تمامی مجامع بین المللی و سازمان های منطقه ای مورد بحث قرار می گیرد مساله بحران های اقتصادی است.

مشاور ارشد رییس جمهور افزود: ریشه های بحران اقتصادی جهان را باید در سیستم های اقتصادی حاکم بر جهان جستجو کرد چرا که حکومت ها و سازمان های بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول و ترتیبات و قوانین بین المللی حاکم در بخش اقتصاد، نوع ارزهای مسلط رایج در دنیا مانند دلار و تصمیماتی که مسئولان اقتصادی کشورهای مهم اقتصادی در دنیا مانند آمریکا اتخاذ می کنند می تواند از عواملی باشد که منجر به این بحران عظیم شده است.

ثمره هاشمی با اشاره به اینکه دولت آمریکا پس از آنکه مقرر شد، طلا به عنوان پشتوانه دلار باشد به منظور اینکه قدرت اقتصادی خود را حفظ کند، اقدام به انجام فعالیت های خلاف مقررات کرده و میلیون ها دلار بدون پشتوانه چاپ و در دنیا منتشر کردند، ‌گفت: آنها در حقیقت با این کار بسیاری از منابع ملی ملت ها و دسترنج کارگران و مردم جهان را به کشور خود اختصاص دادند.

مشاور ارشد رییس جمهور ادامه داد: در حال حاضر طبق آمار رسمی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد دلار از این نوع ارزهای بدون پشتوانه در دنیا منتشر شده که مطمئناً در اقتصاد جهانی تاثیر گذار بوده است، چرا که وقتی دلار بدون پشتوانه چاپ شود، درحقیقت دسترنج ملت های دنیا به جیب سرمایه سالاران آمریکایی و غربی ریخته شده و نهایتاً منجر به ایجاد بحران اقتصادی خواهد شد.

ثمره هاشمی با بیان اینکه امروز بسیاری از کشورها تصور می کنند با همین نظام موجود حاکم بر دنیا می توان مشکلات را حل و فصل کرد در حالی که نظام اقتصادی حاکم عامل اصلی این بحران های اقتصادی بوده است، اظهار داشت: ما باید برای حل مشکلات و بحران های موجود از این نظام فعلی عبور کنیم و یکی از مهمترین مسائل مطروحه در اجلاس شانگهای نیز ارائه راهکارهایی برای عبور از این نظام حاکم اقتصادی بود .

دستیار ارشد رییس جمهور استفاده از ارزهای ملی کشورها ، تبادلات تهاتری ، تاسیس بانک های عمران و اقتصادی در کشورهای مختلف که بتواند خارج از نظام موجود بین الملل با یکدیگر کار کنند را از جمله راهکارهای عبور از بحران اقتصادی برشمرد و تصریح کرد : در حال حاضر بسیاری از کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای بخشی از ارز خود را برای اقدامات و تبادلات اقتصادی، اختصاص می دهند که این کار حرکت و اقدامی مثبت است.

ثمره هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اهداف ناتو از جهت گیری به سمت شرق طی سالهای اخیر اظهار داشت : یکی از نگرانی هایی که امروز در بسیاری از کشورهای منطقه دیده می شود ، حرکت ناتو در سالهای اخیر به سمت شرق و پیگیری آن برای تاسیس پایگاه های موشکی و ضد موشکی در مرزهای آسیا است .

مشاور ارشد رییس جمهور تصریح کرد : اشکال کشورهایی مانند عراق و افغانستان و ایجاد ناامنی در پاکستان نشاندهنده آن است که تصور ناتو و آمریکایی ها برای عبور از بحران هایی که امروز در دنیا وجود دارد ، این است که با حرکت به سمت شرق می توانند از این بحران عبور کنند در حالی که این اقدامات خود عامل وجود بحران بوده و تاثیرات منفی زیادی بر اقتصاد جهانی گذاشته است .

ثمره هاشمی تصریح کرد : قراردادی که اخیراً آمریکایی ها به افغانستان مبنی بر تاسیس دائمی پایگاه های خود در این کشور تحمیل کردند و جهت گیری ناتو نشان می دهد که آنها تصمیم دارند به سمت شرق حرکت کرده و تصور می کنند که می توانند به این واسطه از بحران ها عبور کنند .

مشاور ارشد رییس جمهور نگرانی ناتو و آمریکا از پیشرفت روز افزون کشورهای منطقه را از عوامل دیگر حرکت آنها به سمت شرق عنوان کرد و گفت : آنها نگران هستند که کشورهای منطقه با پیشرفت ، فضا را برای کار و حضور آنها تنگ کنند ؛ ما امروز کشورهای پر قدرتی در منطقه داریم که به سرعت رشد کرده و به بازارهای جهانی دسترسی یافته اند و موازنه تجاری آنها مثبت و دارای ذخایر فراوان ارزی هستند .

ثمره هاشمی افزود : آنها برای جلوگیری از پیشرفت کشورها و ملت ها تلاش می کنند با تهدیدات به سمت شرق حرکت کرده و این موضوع امروز در دنیا و منطقه و برای بسیاری از ملت های طرفدار صلح ، آزادی و امنیت به عنوان یک نگرانی مطرح است که چرا آنها به مرزهای خود قانع نبوده و همواره می خواهند از منابع و ثروت دیگران استفاده کنند .

مشاور ارشد رییس جمهور تصریح کرد : مستکبران امروز ، وارثان برده داران سابق هستند که هنوز اندیشه آنها ، اندیشه ای انسانی نبوده و بر اساس آن تفکر غلط ضد انسانی فکر می کنند که همواره خودشان را به دیگران ترجیح دهند در حالی که اگر تفکری انسانی داشته باشند درمیابند که پیشرفت ، صلح و آزادی مطلوب همگان بوده و انسان ها باید در غم و شادی یکدیگر شریک باشند .

ثمره هاشمی تاکید کرد : حرکت ناتو به سمت شرق به عنوان یک تهدید در منطقه مطرح است، اما بعید است با توجه به بیداری ملت ها آنها بتوانند از این گونه اقدامات به نتیجه ای برسند .

مشاور ارشد رییس جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص ارزیابی از آینده تحولات منطقه ای و جهانی نیز گفت : آنچه مسلم است این است که نهایتاً تغییراتی در جهان به وقوع پیوسته و نظاماتی که مبتنی بر زور و بی عدالتی باشد داوم نخواهند آورد همان طور که در گذشته دوام نیاورده و از هم متلاشی شدند .

ثمره هاشمی با بیان اینکه امروز آثار افول نظام های حاکم بر جهان به وضوح مشاهده می شود، اظهار داشت : اعتراضات سیاسی – اجتماعی مردم ، حضور تعدادی از نخبگان و فرهیختگان ملت ها در صحنه ، حمایت از رهبرانی که طرفدار عدالت و حقوق مردم در دنیا هستند و نفرت از نظام موجود جهانی و سردمداران آنها در بین ملت ها نشاندهنده آن است که باید تغییراتی در وضع موجود جهان اتفاق بیفتد .

وی افزود : جریان ملت ها همانند رودخانه ای در حال حرکت است که هیچ کس نمی تواند در برابر آن ایستادگی کند هر چند ممکن است این رودخانه پستی و بلندی هایی را در مسیر داشته باشد اما در نهایت این رود خروشان به پیش رفته و هر سدی را در برابر خود خواهد شکست .

مشاور ارشد رییس جمهور تصریح کرد :‌امروز امید به آینده در بین ملت ها و اینکه در نهایت مردم جهان پیروز شده و نظامات موجود حاکم در دنیا برچیده خواهد شد بسیار زیاد است و این از سنت های الهی است که حق ، عدالت و پاکی پیروز خواهد شد .

ثمره هاشمی افزود : امروز همه ملت های جهان به دنبال آن هستند تا جهانی پر از عدل ، صلح و آرامش برقرار کرده و نظام های حاکم جهانی را قبول ندارد. بنابراین آینده قطعاً در اختیار ملت ها پاکی و عدالت است/ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=35199

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]