8

رونمایی از نخستین اتوبوس برقی تولید داخل/ امضای تفاهم‌نامه خرید ۲۰۰ اتوبوس برقی در تهران

  • کد خبر : 352805
  • ۰۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳

امروز از نخستین اتوبوس برقی تولید داخل رونمایی شد و امضای تفاهم نامه خرید ۲۰۰ اتوبوس برقی در تهران به امضا رسید.

رونمایی از نخستین اتوبوس برقی تولید داخل/ امضای تفاهم‌نامه خرید 200 اتوبوس برقی در تهران

به گزارش افق آنلاین ، امروز از نمونه داخلی یک اتوبوس برقی که محصول مشترک نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و شرکت زرین‌خودروی اصفهان است، در بوستان گفت  وگو رونمایی شد و تفاهم‌نامه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تمام برقی به امضا رسید.

با توجه به اینکه تهران و تهرانی ها سال هاست با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند و نیمی از اتوبوس های تهران سهم به سزایی در تولید ذرات ناشی از مصرف گازوئیل دارند، به کارگیری اتوبوس های برقی به ویژه در مسیرهای پر تردد می تواند به کاهش سهم اتوبوس ها در آلودگی ها منجر شود از این رو باز شدن پای اتوبوس های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی روزنه امیدی برای شهروندان تهرانی است.

پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم امروز با بیان اینکه  طبق نظرسنجی های صورت گرفته پیش از شیوع کرونا، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل پایتخت از نگاه شهروندان بوده است، اظهار کرد: ۵۰ درصد از اتوبوس‌های تهران با سوخت گازوئیل هستند، این اتوبوس‌ها به دلیل پیمایش روزانه سهم به سزایی در تولید آلاینده‌های ذرات معلق و ناشی از مصرف سوخت فسیلی دارند.

وی با بیان اینکه امروز با تفاهم نامه‌ای که با شرکت دانش بنیان انرژی‌های نوآور دانشگاه تهران انجام دادیم، از دولت انتظار حمایت در این زمینه را داریم، تصریح کرد: مدیریت شهری پس از این تفاهم نامه و رونمایی از یک دستگاه اتوبوس تمام برقی به سمت تولید انبوه اتوبوس‌های برقی حرکت خواهد کرد، بنابراین از رئیس جمهور می خواهیم، ۵۰۰ میلیارد تومانی که برای اتوبوس های کشور در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده را به تولید اتوبوس های برقی اختصاص یابد.

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم، اظهار کرد: کمپانی بلومبرگ اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۵۰ درصد خودروها برقی و تا سال ۲۰۵۰ تمامی خودروها برقی خواهند شد.

تسنیم/وی افزود: برای ورود ما هم به این حوزه دو بخش باید وارد پروژه میشدند؛ نخست باید مجموعه‌ ای، قوای محرکه را توسعه می‌داد که یک شرکت دانش بنیان از دانشگاه تهران این کار را برعهده گرفت، مجموعه‌ای دیگر نیز باید قوای محرکه را با خودرو تطبیق می‌داد که برای این کار هم شرکت زرین خودرو انتخاب شد.

منطقی با بیان اینکه فناوری ایجاد شده متناسب با جغرافیای ایران و معادل فناوری روز دنیا است، افزود: متناسب با جغرافیای ایران سه نوع طراحی انجام شده است. یک طراحی به صورت تمام برقی و پیمایش ۲۰۰ کیلومتر است که شبانه شارژ می‌شود. طراحی دیگر برای شهرهای متوسط است که حدود ۹۰ کیلومتر پیمایش دارد و قابلیت شارژ در ایستگاه‌ها را دارد. طراحی سوم برای شهرهایی است که زیرساخت ندارند و  حدود ۴۰ کیلومتر پیمایش دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هزینه های تولید اتوبوس برقی در کشور بین  ۱۰ تا ۴۰ درصد نسبت به خودروهای چینی و اروپایی ارزان‌تر است و قوای محرکه قابلیت نصب در تمامی اتوبوس‌ها را دارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=352805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر