3

دلربایی که در همین نزدیکی هاست

  • کد خبر : 353616
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳

برای ورود «تارا» به عنوان سدان شورانگیز ایران‌خودرو به بازار داخل، زمان چندانی باقی نمانده است. اطلاعات و آمار منتشر شده، شمار چشمگیری از آپشن ها و تکنولوژی ها را به رخ می کشد که تاکنون به غیر از تارا، در هیچکدام از خودروهای ساخت داخل مشاهده نشده است. از این رو تازه های فراوانی در این زیبا روی صنعت خودرو ایران می توان یافت که آن را از سایر محصولات پیشین متمایز می کند. این ستاره پرتلالوء صنعت خودروسازی کشور، با بهره‌گیری از نسل جدید پیشرانه، طراحی متفاوت، تکنولوژی های روزآمد و پیشرفته، سطح بالایی از آسایش، امنیت، کیفیت و دلربایی را به ارمغان آورده است.

دلربایی که در همین نزدیکی هاست

 

«بازتاب» – بر اساس اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که ماهانه اقدام به بررسی کیفی خودروهای تولید شده در کشور می کند تا عیوب کارکردی و تاثیر حداکثری ایرادات محصول سنجیده شود، با توجه به این رویکرد، پیش‌بینی می شود، تارا به محض ورود به بازار، در بالاترین سطح کیفی این بررسی ها قرار بگیرد. پیش‌ از این، تنها خودروهای مونتاژی برندهای معتبر، موفق به کسب چنین سطحی از ارزیابی کیفی می شدند. تفاوت های متعدد تارا در زمینه سیستم های فنی و ایمنی، این اطمینان را به وجود آورده تا بزودی شاهد کسب بالاترین امتیاز کیفی برای خوش چهره ترین سدان ایرانی در ارزیابی های آینده باشیم.

با توجه به قابلیت بالای صادرات تارا و بنا بر بررسی ها و مطالعات بازار، پیش بینی لازم برای صادرات بیش از ۱۰ درصد ظرفیت تولید محصول یادشده به کشورهای هدف اختصاص خواهد یافت. راهبرد تعریف شده برای این محصول، تولید سدان در بخش بازار سدان های خانوادگی است. با نظارت های کیفی که در مراحل ساخت و تولید صورت گرفته، این محصول در بدو ورود به بازار و جدول رده بندی کیفیت شرکت بازرسی، واجد دریافت چهار ستاره کیفی از پنج ستاره خواهد بود که طبق هدف تعیین شده تا پایان امسال به سطح کیفیت پنج ستاره ارتقا خواهد یافت.

دلربایی که در همین نزدیکی هاست

تولید تارا در آغاز، با هدف ورود به بازار کشور و با گیربکس دستی صورت می پذیرد. این محصول طی مدت زمان کوتاهی، با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و نیاز بازار با گیربکس اتوماتیک تولید و عرضه خواهد شد. با توجه به سطح بالای خودکفایی در این محصول،‌ مشکلی در تامین قطعات وجود نخواهد داشت و با توجه به سهولت در تامین قطعات، افزودن آپشن های جدید نیز امکان پذیر خواهد بود. برای تامین ایمنی در رانندگی نیز به سیستم کنترل پایداری، اخطار فشار باد تایرها، محدودکننده الکترونیکی سرعت، کروزکنترل، سامانه کمک اضطراری ترمزها، چرخ‌های عقب دیسکی و چراغ‌های اتوماتیک حساس به نور محیط مجهز خواهد شد.

در نسخه اتومات، مجموعه کاملی از تازه ها را در این محصول خواهیم دید؛ سانروف، ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور و باران، دوربین عقب، صندلی‌های برقی در جلو، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچ ، فرمان و دسته دنده چرم و دو کیسه هوای جانبی از مهم ترین تفاوت ها بین این نسخه و نسخه گیربکس دستی است. تارا اتوماتیک با بهره گیری از گیربکس شش سرعته اتوماتیک، رقیبی جدی برای خودروهای خارجی بازار خواهد بود و برگ برنده ای در بازارهای صادراتی به حساب می آید.

تارا یک سدان کامپکت ِکلاس C در رده خودروهای نسبتا جمع‌وجور قرار دارد که مناسب برای خانواده خواهد بود و فضای راحت و جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می دهد.

غربیلک فرمان جدید با طرح موسوم به دی‌تایپ بوده و داشبورد خودرو دربرگیرنده کلیه ادوات و کلیدهای مورد نیاز است. در بخش ظاهری محصول نیز در مقایسه با رقبای خود که بیشترشان خودروهای چینی هستند، چهره‌ نسبتا جذاب تری دارد.

در بخش جلوی خودرو، خطوط فرم‌دهنده روی درب موتور که به جلوپنجره ختم می‌شود، به این بخش حجم داده‌ اما آیتم اصلی کاراکتر خودرو، بواسطه طراحی مجموعه چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر رقم می‌خورد که شخصیتی متفاوت و مستقل‌تر از دیگر محصولات ایران‌خودرو را ارایه می‌دهد. پیش‌آمدگی زیر سپر جلو، در جایی که چراغ‌های مه‌شکن جلو به هم وصل می‌شوند، ظاهر خشن‌تر و تهاجمی‌تری به خودرو بخشیده است؛ این طرح الهام گرفته از یوزپلنگ ایرانی است.

دلربایی که در همین نزدیکی هاست

در کناره‌ها خطوط تیز شانه و خطوط پایین در‌ها به این بخش فرم اصلی را داده‌اند و در انتهای خودرو هم چراغ‌های یکپارچه و متصل شده به هم که دست کم در میان خودروهای داخلی طرحی منحصربه‌فرد به شمار می‌رود، نقش اصلی در شکل‌گیری این بخش از خودرو را بر عهده دارد.

کابین تارا جلوه ای متفاوت از دیگر خودروهای ایرانی را به نمایش می گذارد. تریم کلی کابین خاکستری و مشکی با پنل روشن و نمایشگر هفت اینچی لمسی در میانه آن است. کلیدهای کنترل شیشه‌ها روی کنسول میانی در کنار دسته دنده قرار دارد.

کلیدهای موجود بر روی فرمان امکان کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل را فراهم می کند. سیستم تهویه مطبوع تارا از نوع پیشرفته دیجیتال است. در نسخه دستی این محصول بلوتوث، بلندگوهای روی داشبورد و طاقچه عقب، مه شکن عقب و جلو ، سنسور عقب، رینگ ۱۵ اینچی پره‌ای و سیستم نمایشگر وضعیت دنده GSI و … از بهترین نوعش به کار رفته است.فضای صندوق عقب تارا با ظرفیت ۶۴۰ لیتری اش در مقایسه با خودروهای کنونی، اندازه قابل توجهی دارد و برای خانواده‌ها گزینه مناسبی محسوب می شود.

گفتنی است تارا آزمون تصادف با عابر پیاده را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته است. در این تست، پارامترهایی مانند ارتفاع دماغه خودرو و محلی که با بدن عابر برخورد می‌کند، مورد سنجش قرار می گیرد؛ به طوری که نحوه طراحی ستون‌های جلو و همچنین جانمایی برف‌پاکن و دیگر اجزای بدنه به گونه‌ای است که کم‌ترین آسیب را به سر عابر وارد می کند.

دو باکس تصادف یا ضربه گیر در جلو شاسی و پشت سپرها تعبیه شده است. در صورت تصادف از جلو، این جعبه ها تمام بار را به خود می گیرند و به اصطلاح مچاله می شوند تا انرژی ضربه خنثی و حداقل ضربه ناشی از تصادف، از طریق شاسی و کابین به سرنشین ها وارد شود. این موضوع از طریق ریل های جاذب ضربه در بخش عقب خودرو نیز لحاظ شده است.

برای تولید بدنه فولادی، سالن ویژه ای راه اندازی شده که قطعات و اجزای بدنه را با جوش لیزری و با دستگاه‌های جدید به هم متصل می‌کند. این دستگاه‌های پیشرفته نیازمند استفاده از ورق‌های با کیفیت بالاتر در هنگام پرس قطعات بدنه هستند تا جوش لیزری به خوبی انجام پذیرد.

در قلب تارا پیشرانه مدرن و جدید TU5P قرار دارد که حداکثر توانش به ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به ۱۴۴ نیوتن‌متر می رسد. این پیشرانه به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها و پمپ متغیر روغن مجهز شده و به همین واسطه ضمن افزایش دوام و طول عمر قوای محرکه، مصرف سوخت ۷ لیتری در سیکل ترکیبی را به ارمغان می آورد. تارا به واسطه این مشخصات فنی در زمره قدرتمندترین سدان های داخلی بازار  قرار می‌گیرد.

طراحی اصولی تارا موجب دستیابی به وزن قابل توجه ۱.۱ تنی برای این خودرو شده که حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم از هم کلاسانش در بازار سبک تر است؛ بنابراین با این مشخصه و گیربکس پنج سرعته دستی، تارا شتابی کمتر از ۱۰ ثانیه را ارایه خواهد کرد که پیش از این تنها در دنا پلاس توربو دست یافتنی بود.

تارا مجموعه جامعی از تکنولوژی های ایمنی در کنار طراحی متفاوت شاسی و بدنه را ارایه می کند. ایران خودرو برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC و سیستم کنترل کشش TCS را روی تارا نصب کرده است. این تکنولوژی حرکت خودرو را در کوچک‌ترین واحد زمانی از طریق سنسورهای روی چرخ ها، فرمان، سنسورهای شتاب جانبی و طولی می‌سنجد در صورت احساس هر گونه مغایرت در سرعت دوران چرخ ها، زاویه‌ای متفاوت از زاویه گردش فرمان و … که همه به معنای انحراف خودرو از مسیر هستند، وارد مدار شده و خودرو را در مسیر حفظ می کند.

سیستم کمک شروع حرکت در سربالایی دومین تکنولوژی ایمنی منحصر بفرد تارا در صنعت خودرو ایران است. این سیستم شروع حرکت بدون بازگشت خودرو به عقب در سربالایی را تضمین می کند. تکنولوژی هایی چون ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی EBA و سیستم اخطار فشار باد تایرها TPMS از دیگر تجهیزات این محصول است.

سرانجام محصولی که در انتظار ورودش هستیم، هنوز ناگفته های بسیاری در دل خود دارد که تنها همراه و همسفر شدن با آن ما را با داشته ها و توانمندی هایش آشنا خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=353616

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]