6

بایسته‌های وزیر آموزش و پرورش

  • کد خبر : 353802
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷

آموزش و پرورش زیرساخت تربیت نیروی انسانی کشور محسوب می‌شود و بحث ایجاد و پمپاژ امید در جامعه مهم است.وزیر آموزش و پرورش و کسی که مدیریت این دستگاه بسیار حساس و حیاتی در نظام جمهوری اسلامی ایران را به عهده می‌گیرد در درجه نخست باید فردی متخلق به اخلاق اسلامی و آشنا به آموزه های اسلام و قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام باشد

 

بر اساس اندیشه‏ های حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) :

افق آنلاین ، آموزش و پرورش مهم ترین رکن رشد فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی است ” فرهنگ مبدا همه خوشبختی ها و بدبختی های ملت است” (صحیفه نور جلد ۳ ص ۳۰۶ )”
مقام معظم رهبری:
مسئله فرهنگ و تعلیم و تربیت مسئله اول نظام ماست. آینده کشور در دست‌های آموزش و پرورش و معلمان کشور است.(۲۵/۱۰/۱۳۷۰)

گام اول تحقق رهنمود های حکیمانه ولی امر جامعه اسلامی در حوزه آموزش و پرورش   را رئیس جمهور محترم منتخب آیه الله دکتر سید ابراهیم رئیسی  در  انتخاب وزیر آموزش و پرورش بر می دارد.

بایسته‌های وزیر آموزش و پرورش

۱. وزیر آموزش و پرورش باید متخصص در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی و از تجربه لازم برای مدیریت وزارت مهم و حیاتی آموزش و پرورش برخوردار باشد.
در حوزه تعلیم و تربیت عرصه‌هایی است که اگر وزیر خالی ذهن و فاقد تجربه و کارنامه باشد آموزش و پرورش را دچار بحران می‌کند بعنوان نمونه می‌توان به آشنایی با ساماندهی منابع انسانی آموزش و پرورش اشاره کرد؛ برخی عناصری بودند که این آشنایی را نداشتند و اکنون مدارس کشور با کمبود بیش از ۳۰۰ هزار معلم مواجه شده است .

۲. وزیر آموزش و پرورش باید از جنس معلمان و از بدنه آموزش و پرورش و در نزد جامعه معلمان محبوب و از سرمایه اجتماعی اعتماد فرهنگیان برخوردار باشد.

۳. وزیر باید دارای روحیه جهادی و توان و دانش مدیریتی لازم همراه با برنامه و کارنامه شفاف باشد تا بتواند همه دستگاه‌ها را پای کار آموزش و پرورش بیاورد؛ وزیری که در رأس آموزش و پرورش قرار می‌گیرد چهل میلیون مخاطب مستقیم دارد و به نوعی وزیر همه کشور است

۴. حل مشکلات فرهنگ و آموزش و پرورش بوسیله یک وزیر و وزارتخانه ناممکن است! مجلس شورای اسلامی، دولت و حتی قوه‌قضاییه باید آموزش وپرورش را اولویت اول کشور بدانند
حتی رئیس جمهور محترم باید خود وزیر آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت بداند

۵. نگاه جامع و کلان از ضرورت های  وزیر آموزش و پرورش است . وزیر آموزش و پرورش، قوه اندیشه‌ای و عاقله وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود برای اینکه فکر و اندیشه به سراسر کشور پمپاژ کند؛ باید در رأس مدیریت‌ها ضمن جوانگرایی و اعتماد به جوانان کسانی را به کار گیرد که از شایستگی و توانمندی‌های لازم برخوردار باشند.

۶.وزیر آموزش و پرورش باید به شدت با مقوله قبیله‌گرایی و سیاست‌زدگی مقابله کند. به دنبال به کارگماری افرادی که با او همسو هستند، نباشد و به دنبال شایستگی‌ها،نیروهای جوان مومن انقلابی باشد.

۷. وقتی حاصل تلاش  صدها دانشمند حوزه تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین شده است وزیر آموزش و پرورش باید در  نظام فکری و اندیشه‌ای جمهوری اسلامی زندگی کند و با توجه به نظامات دیگر آموزشی که در دنیا وجود دارد، ویژگی‌های خوب آنها را جذب کند و مقهور نظامات غرب نباشد.

۸.  آموزش و پرورش زیرساخت تربیت نیروی انسانی کشور محسوب می‌شود و بحث ایجاد و پمپاژ امید در جامعه مهم است.وزیر آموزش و پرورش و کسی که مدیریت این دستگاه بسیار حساس و حیاتی در نظام جمهوری اسلامی ایران را به عهده می‌گیرد در درجه نخست باید فردی متخلق به اخلاق اسلامی و آشنا به آموزه های اسلام و قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام باشد

۹. با توجه به لزوم به روز بودن آموزش و پرورش، وزیری باید مدنظر باشد که همواره تازه‌های آموزش و پرورش در جهان را رصد کند، آینده‌نگر و آینده پژوه باشد و چشم انداز خود را برای آموزش و پرورش آینده مطرح کند. وزیر آموزش و پرورش برای اداره چنین دستگاهی در عین تواضع و محبت با معلمان و دانش‌آموزان، باید دارای اقتدار شخصیتی و قاطعیت و توان اجرایی بالا باشد.

۱۰. موضع وزیر آموزش و پرورش درباره دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی باید مشخص باشد. با جذب فله‌ای و غیر کارشناسی نیروی انسانی، آموزش و پرورش دچار بحران می‌شود.

۲۰ تیر ماه ۱۴۰۰
ابوالقاسم خسروی سهل آبادی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=353802

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر