9

افشاگری وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش از یک “شبکه قدرت” در بدنه این وزارتخانه

  • کد خبر : 356060
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۴۰

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه “به شدت نیازمند تعامل با مردم هستیم” توضیحاتی درباره وجود یک “شبکه قدرت” در بدنه این وزارتخانه داد.

افشاگری وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش از یک "شبکه قدرت" در بدنه این وزارتخانه

حسین باغ‌گلی؛ وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره کمبود امکانات و هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان در شرایطی که کمبود شدید معلم وجود دارد، اظهار کرد: ماده ۲۸ برای استخدام فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آموزش و پرورش به دلیل کمبود نیروی انسانی ایجاد شد، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان می‌توانند به جای آنکه ترمی ۲۰ واحد طی کنند، ترمی ۱۰ واحد انتخاب کرده و به جای ۴ سال درسشان در ۶ سال تمام شود؛ در این صورت درس‌های کلیدی را که پایه هستند به آنها ارائه می‌دهیم و سپس به مدارس اعزام شده تا تحت مدیریت و نظارت معلمان کارکشته فعالیت ‌کنند و در کنار آن مسیر درس خواندن را ادامه دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: برخی دروس مانند کارورزی را باید به مدرسه موکول کرد یعنی استاد مشاور در مدرسه با معلمان دیدار کند، هفته‌ای یک بار جلسه بگذارند و تجربیات را مطرح کنند؛ بنده دو سال این مسیر را پیش رفتم و روزهای پنجشنبه که مدرسه تعطیل بود با معلمان جلسه داشتیم و با آنان درباره موضوعات تربیتی که قبلاً طرح شده بود، برای آن راهکار در نظر گرفته بودیم و تجربه‌ای که از اجرای آن داشتند، صحبت می‌کردیم.

باغگلی گفت: بنابراین در مرحله نخست می‌توان نیروهای در حال تحصیل را زودتر وارد مدارس کرد و در مرحله دوم افرادی که بیرون هستند را وارد کرد و عملکرد آنان به طور منظم مورد بررسی قرار بگیرد تا اگر شایستگی‌های لازم را نداشتند هر جایی که باشند، حذف شوند همانند اینکه امروزه در حوزه پزشکی پذیرفتیم، اگر یک پزشک نتواند اعتبارنامه خود را در زمان‌های لازم به روز کند از سیستم حذف می‌شود.

مدیرانی که هیچ کاری نمی‌کنند

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی در پاسخ به این پرسش که در فضای مجازی در توصیف رفتار و اخلاق شما ۴ ویژگی نگران‌کننده شامل خودرایی، عجله، مدیریت دستوری و نگاه از بالا به پایین برجسته شده است، آیا این ویژگی‌ها را دارید؟ گفت: افرادی که این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند از درون سیستم رانده شده‌اند؛ بی تعارف می‌گویم یک شبکه قدرت وجود دارد که اتفاقاً بخش قابل توجهی از لیدرهای اصلی آن، مهره‌های بازنشسته آموزش و پرورشی هستند! این افراد خودشان سال‌ها در لایه‌های مختلف حضور داشتند، برخی در مشهد مدیرکل و برخی در حد معاون وزیر بودند یعنی سال‌ها در این سیستم حضور داشته و انگار به شعاری رسیده‌اند که “هیچ کار نمی‌توان کرد! پس چرا آقای باغگلی را بی‌جهت می‌فرستیم آنجا؟ حداقل خودمان و شبکه‌‌ای مثل خودمان می‌تواند باشد ما بهتر می‌دانیم که چگونه می‌توان هیچ کاری نکرد و درباره اینکه چگونه می‌شود هیچ کاری نکرد، برنامه‌ریزی کرد!”

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی با دوستان می‌گفتیم این هنر است که بتوان صدها میلیارد پول را به گونه‌ای خرج کرد که هیچ شهروندی متوجه نشود کلی کار فرهنگی در سطح شهر انجام می‌دهیم، بنده دوره‌ای با سازمان فرهنگی مشهد کار می‌کردم و خیلی طرح انجام دادیم بنا به دلایلی یک سال با آنها پروژه‌ای نداشتم؛ در شهر که می‌رفتم می‌دیدم وقتی ما بودیم کار انجام می‌شد و وقتی آمدیم بیرون دیگر هیچ کاری انجام نمی‌شد!

به شدت نیازمند تعامل با مردم هستیم 

نامزد تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم درباره نحوه تعامل با مردم و بدنه آموزش و پرورش گفت: به شدت نیازمند این ارتباط هستیم ما باید تعاملات را سازماندهی و سازوکار بدهیم، بخشی از ارتباطات باید تبدیل به برنامه‌های دوطرفه شود و مثلا به یک برنامه مشابه خندوانه در آموزش و پرورش نیاز داریم یعنی جایی که مسئولان آموزش و پرورش حرف بزنند و والدین بازخورد نشان دهند تا تعامل اتفاق بیفتد؛ بنده حتما به سراغ مطالبه‌گری از دستگاه‌های دیگر برای ایفای ماموریت در حوزه تعلیم و تربیت کشور خواهم رفت.

انتشار برنامه مشروح، یک یا دو روز آینده

باغ‌گلی درباره زمان انتشار برنامه مشروح و تفصیلی خود برای وزارت آموزش و پرورش گفت: طی یک یا دو روز آینده برنامه را منتشر خواهیم کرد.

کوپن آموزشی را اجرا نمی‌کنم

وی درباره ایده‌اش برای اجرای طرح “کوپن یا پته آموزشی” (School Voucher) در آموزش و پرورش مطرح کرد: درباره صحبت‌هایم در آن فایل ویدئویی باید بگویم که در مقام کارشناس، ایده‌پردازی می‌کردم، مدارسی را که راهبری می‌کردم در این مدل نبردم، در مقام عمل باید ملاحظات و چالش‌های مهمی که احتمالاً با پیاده‌سازی این روش به وجود می‌آید، در نظر گرفت به عنوان مثال اتفاقی که در حوزه یارانه‌ها افتاد، می‌تواند در خصوص یارانه تحصیلی رخ دهد و با افزایش تورم، عدد یارانه ثابت بماند بنابراین در مقام وزارت این طرح را اجرا نخواهم کرد، آموزش و پرورش رایگان با کیفیت بر اساس قانون وظیفه ماست.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم درباره اصلاح ستاد حجیم و جزیره‌ای وزارت آموزش و پرورش گفت: چابک‌سازی یک ضرورت است و اگر اهمیت بیشتری به مدرسه بدهیم با شاخص‌هایی این کار شدنی است، والدین باید سهمی برای اظهارنظر درباره کیفیت آموزشی و تربیتی که دریافت می‌کنند، داشته باشند همچنین راه تقویت مدارس دولتی توجه به کیفیت آنهاست.

به گزارش تسنیم؛ حسین باغ‌گلی، وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، متولد سال ۱۳۵۷ و دارای دیپلم فنی وحرفه‌ای در رشته الکترونیک، کارشناسی علوم تربیتی (مدیریت و برنامه ریزی آموزشی) از دانشگاه فردوسی، کارشناسی ارشد علوم تربیتی (تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش) از دانشگاه تهران و دکترای علوم ‏تربیتی از دانشگاه فردوسی است.

وی استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد و از اردیبهشت ۱۳۹۷ مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی است؛ بنیاد فرهنگی رضوی زیرمجموعه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و دارای ۱۹ مدرسه و ۷ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز است.

باغ گلی ۹ مقاله منتشر شده در نشریات علمی داخلی دارد و در سال ۱۳۸۹ در نگارش فصلی از کتاب نقدی بر روش‌های تربیت دینی از انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با محمود سعیدی رضوانی همکاری داشته است.

باغ‌گلی پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۳۸۶ با عنوان «بررسی آراء و عملکرد متفکران تربیت دینی غیررسمی در ایران» تحت راهنمایی خانم دکتر شهین ایروانی در دانشگاه تهران و رساله مقطع دکترای خود را در سال ۱۳۹۲ با عنوان «مطالعه انتقادی تربیت معنوی در دنیای معاصر» تحت راهنمایی آقای دکتر بختیار شعبانی ورکی در دانشگاه فردوسی مشهد به انجام رسانیده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=356060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر