9

سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر نکرده است

  • کد خبر : 357206
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۲۹

یک استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم تداوم فعالیت های هسته ای بدون توجه به محدودیت های برجامی گفت: پیاده سازی این سیاست، آمریکا و غرب را به مرور به این باور می رساند که دوران امتیاز گرفتن و امتیاز ندادن تمام شده است.

ایزدی: سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر نکرده است/ باید فعالیت هسته ای بدون توجه به محدودیت های برجامی دنبال شود

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره راهبرد دولت سیزدهم برای پیگیری مذاکرات وین گفت:  آقای رئیسی در زمان انتخابات تعدادی وعده انتخاباتی به مردم داد که یکی از آنها مسئله رفع تحریم ها بود و به طبع  اگر نتیجه مذاکرات رفع تحریم ها باشد ایشان قطعا علاقه مند است تا مذاکرات وین مجددا از سر گرفته شده و به یک نتیجه مشخص برسد ولی مشکل اصلی که در ۶ دور گذشته مذاکرات وین وجود داشته این بوده که آمریکایی ها در عمل نشان داده اند که نمی خواهند به برجام بازگردند. حتی در اظهاراتشان نیز تاکید می کنند که خواستار انعقاد یک توافق گسترده تر با ایران که شامل مسائل غیرهسته ای از جمله فعالیت های منطقه ای یا موشکی ایران نیز می شود، هستند.

وی با بیان اینکه مسئله مورد اهمیت برای ایران این است که در قبال دادن امتیاز باید امتیاز نیز گرفته شود، تصریح کرد:  از این جهت توپ در زمین آمریکایی ها است و اگر حاضر شوند که در عمل و نه در حرف به برجام بازگردند، طبعا مذاکرات وین نیز مجددا از سر گرفته می شود ولی اگر بخواهند همانند ماه های اخیر دنباله روی سیاست های شکست خورده ترامپ در قبال ایران باشند، بدون شک مذاکرات وین نیز نمی تواند دستاورد مشخصی برای ایران داشته باشد.

ایزدی درباره فرضیه خروج ایران از برجام در صورت عدم موفقیت مذاکرات وین گفت: خروج از برجام توصیه نمی شود چرا که برجام یک سری تعهدات را برای دو طرف در برداشته که تنها ایران به این تعهدات عمل کرده است. بنابراین خروج ایران از برجام به مثابه این می ماند که با وجود اینکه شما خانه ای را خریده و پول آن را نیز تا انتها پرداخت کرده اید ولی با این حال فروشنده، خانه را تخلیه نمی کند. بر همین اساس لزوما نیازی نیست که ما از برجام خارج شویم.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: البته یکی از راه های موجود برای ایران در صورت تداوم فشارهای آمریکا و غرب می تواند خروج ایران از NPT  باشد. چرا که محدودیت هایی که ما ذیل این پیمان بین المللی پذیرفته ایم عملا هیچ گونه منافعی برای کشورمان به همراه نداشته است. بنابراین اقدامات ایران کاملا وابسته به اقداماتی است که طرف مقابل انجام می دهد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای ایران وجود دارد که طرف های مقابل بویژه آمریکا را ملزم به اجرای تعهدات خود در برجام کند و این توافقنامه را از وضعیت بن بستی فعلی خارج کند، گفت: اساساً برجام توافقی بود که می توانست منافعی را برای ایران به همراه داشته باشد ولی متاسفانه به گونه ای نوشته شد که از همان ابتدا مشخص بود برخلاف ادعای مسئولان وقت کشورمان نمی تواند منافع ایران را تامین کند. البته این مسئله نیز به سیاست های آمریکا در قبال ایران باز می گردد ولی به هر حال برای مجاب کردن آمریکا به بازگشت و پایبندی به تعهدات خود در برجام راه های مختلفی وجود دارد که یکی از این راه ها افزایش توانمندی هسته ای کشور است.

ایزدی ادامه داد: برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز و زیر نظر آژانس انرژی اتمی است و لازم است که دولت جدید در چارچوب قوانین و بدون پایبندی به محدودیت های برجامی، فعالیت هسته ای خود را ادامه دهد. پیاده سازی این سیاست، آمریکا و غرب را به مرور زمان به این باور می رساند که دوران امتیاز گرفتن و امتیاز ندادن تمام شده و بر اساس این باور جدید مذاکرات احتمالی در آینده را سازماندهی کند.

وی یادآور شد همانطور که رئیس جمهور در اظهار نظرات اخیر خود بارها مورد اشاره قرار داده است، سیاست ایران در قبال مذاکرات برجامی باید به گونه ای باشد که مقدرات کشور به ویژه در حوزه اقتصادی به هیچ عنوان به این مذاکرات پیوند نخورد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=357206

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر