7

موزه نفت سوزهای کرمان

  • کد خبر : 357327
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶

  پس از شنیدن نام مسجد سلیمان اکثر ما به فکر چاه نفت و متعلقات آن می افتیم چرا که اولین چاه نفت خاور میانه در این شهر کشف شد. اما جالب است بدانید مسجد سلیمان در بسیاری از مسائل دیگر نیز رتبه اول را به نام خود ثبت کرده است از جمله: اولین مسابقه […]

 

پس از شنیدن نام مسجد سلیمان اکثر ما به فکر چاه نفت و متعلقات آن می افتیم چرا که اولین چاه نفت خاور میانه در این شهر کشف شد. اما جالب است بدانید مسجد سلیمان در بسیاری از مسائل دیگر نیز رتبه اول را به نام خود ثبت کرده است از جمله: اولین مسابقه فوتبال کشور، اولین استخر شنا، زمین تنیس، زمین گلف ایران و جالب تر از آن ها اولین فرودگاه و اولین راه آهن می باشد. متاسفانه در دوران جنگ تحمیلی خط راه آهن از بین رفت. اما علاوه بر این ها مسجد سلیمان تاریخی بسیار قدیمی در حدود قرن نهم یا هفتم قبل از میلاد مسیح دارد و در میان کوه های زاگرس در استان خوزستان قرار دارد که موجب شده تا دیدنی های مسجد سلیمان بی شمار باشد.

اشیاء قدیمی نفت سوز را از حدود ۱۷ استان کشور شناسایی و جمع آوری و در چهار سالن به نمایش گذاشته شده و در بخشی از این موزه به تاریخ کرمان و فعالیت‌های انگلیس پرداخته و به تصویر کشیده شده است و به زودی فاز ۲ و ۳ این موزه راه‌اندازی می شود.برای راه‌اندازی موزه نفت‌سوزها در سه سال اخیر بسیار زحمت کشیده شده و ۷۰ درصد ساختمان قدیمی که متعلق به دوره زندیه و از بین رفته بوده که  با همت و همکاری اداره کل میراث فرهنگی و شرکت پخش فراورده‌های نفتی در دو مرحله مرمت شده و برای حفظ این ساختمان آن را به موزه تبدیل شده است.این چنین موزه‌ای را در هیچ کجای دنیا نداریم و این موزه جزو دارایی‌های شهر کرمان است.تاکنون ۱۳ هزار شیء تاریخی جمع آوری شده و بعد از مرمت در گنجینه ها نگهداری شده است.

عکاس: مهسا سربازی

خبرنگار:

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=357327

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر