5

عضو کمیته ملی واکسن کرونا: کرونا تمام‌شدنی نیست

  • کد خبر : 363383
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶

عضو کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ گفت: تصور باطلی است که فکر کنیم کرونا تمام می‌شود و سال بعد واکسن لازم نداریم. لذا باید انواع واکسن را تولید کنیم و تولیدکننده هم حتما حمایت شود.

واکسن کرونا نمایه

به گزارش افق نیوز ، خبرگزاری ایسنا گفت‌وگویی با دکتر مصطفی قانعی عضو کمیته ملی واکسن کووید۱۹ انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

کرونا تمام‌شدنی نیست

– این تصور باطلی است که فکر کنیم کرونا تمام می‌شود و سال بعد واکسن لازم نداریم. اگر غفلت کنیم فناوران ما نسبت به حضور در عرصه دلسرد می‌شوند.

– باید انواع واکسن را تولید کنیم و تولید کننده هم حمایت شود تا تولید واکسن به شیوه‌ای باشد که بتوان کل کشور را ظرف دو ماه واکسینه کرد.

واکسن سازهای ما قدرت تولید پایین و بین ۳ تا ۵ میلیون دز در ماه دارند و زمانی می‌توانند اوج تولید داشته باشند که حمایت دولتی را داشته باشند تا برای بحران‌های احتمالی آماده شوند.

تنها راه کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا، واکسن است

– قطعا جهش‌های ویروس را خواهیم داشت و تنها راه کاهش مرگ و میر ناشی از کووید۱۹، واکسن است.

– هر کسی که دو دز واکسن قبلی را از یک نوع زده است منعی برای دریافت دز سوم از همان نوع واکسن را ندارد اما ارجح این است که اگر کسی دو واکسن اول را بر پایه ویروسی تزریق کرده است، دز سوم را بر پایه پروتئینی تزریق کند و اگر دو واکسن اول را از نوع ویروس غیرفعال تزریق کرده است، دز سوم را بر پایه پروتئینی دریافت کند. مطالعات نشان داده است واکسیناسیون ترکیبی اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

تزریق سه دز واکسن تا ۹۰ درصد باعث پیشگیری از مرگ می‌شود

– هنوز مطالعه انستیتو پاستور در حال انجام است که آیا آنتی‌بادی افراد پس از سه دز افت می‌کند یا خیر؟ اگر آنتی ‌بادی افت نکند نیازی به تزریق دز بعدی نیست. در مورد واکسن سینوفارم این اتفاق افتاد که آنتی‌بادی در بدن افرادی که آن را تزریق کرده بودند پس از چهار ماه بویژه در سنین بالا افت کرد لذا لازم بود که دز بعدی هم تزریق شود. از طرفی دیده شد که بعد از سه دز ولو سویه امیکرون هم رخ دهد، مرگ و میر بسیار پایین خواهد بود و مشکلی پیش نمی‌آید.

– به طور مشخص هر جهشی تاثیر واکسن را کم می‌کند و این امر قطعی است اما آنچه که دیده شده است، تزریق سه دز واکسن به طور قطع و یقین تا ۹۰ درصد باعث پیشگیری از مرگ می‌شود و ما هیچ روشی نداریم که تا این حد اثرگذار باشد.

باید برای یک واکسیناسیون ۱۰۰ میلیون نفری ذخیره استراتژیک داشته باشیم

– اکنون باید کشور استراتژی جدی پیش بگیرد و برای یک واکسیناسیون در حد ۱۰۰ میلیون نفری ذخیره استراتژیک داشته باشد و بعد ببیند که روند کرونا به چه شکل می‌شود.

– اگر قرار باشد ما پیک‌های مکرر داشته باشیم نیاز داریم این واکسن‌ها را پیش خرید کرده و تزریق کنیم و سپس گام بعدی این است که اجازه دهیم اینها صادرات داشته باشند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=363383

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر