به گزارش برنا، طحان نظیف در ادامه نشست خبری افزود: بنابراین این مصوبه بودجه‌ای نیز با ابهام شورای نگهبان مواجه شده و به مجلس ارجاع داده شده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکید کرد: این بحث کارشناسی است و ما به سیاست‌های اقتصادی دولت ورود نمی‌کنیم، اما سعی کردیم نظر دولت و مجلس را بشنویم، اما هیئت عالی نظارت در این باره نظریاتی دارد که مجلس باید آن‌ها را تأمین و اصلاحاتی داشته باشد.

وی در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران در لایحه بودجه، تصریح کرد: شورا به تبدیل وضعیت ایثارگران در لایحه بودجه ۱۴۰۱، به علت ناعادلانه بودن این موضوع برای کسانی که سال ۱۴۰۰ به کار گرفته شده اند، ایراد گرفت.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به سوالی درباره تحقق پذیری منابع در بودجه گفت: آنچه برای ما مهم است این است که همه منابع و مصارف در بودجه مشخص شود و ما به این موارد توجه کرده و می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره مستثنی شدن مجلس، مجمع و شورا از ثبت حقوق و مزایا گفت: در این مصوبه به ماده ۶۶ قانون محاسبات عمومی کشور ارجاع شده که در جلسه شورای نگهبان مغایر قانون اساسی شناخته و به مجلس اعلام می‌شود که امیدواریم ساماندهی و اصلاح صورت گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ضرورت اصلاح نظام بودجه ریزی اظهار داشت: نظام بودجه ریزی نیازمند اصلاح از ابعاد گوناگون اقتصادی و حقوقی و به‌روزرسانی است که حدود ۵۰ سال از تصویب آن گذشته و نظام حقوقی ما را با خدشه روبه رو می‌کند. ما هم در شورای نگهبان اعلام آمادگی می‌کنیم اگر مجلس بخواهد قانون یا روند‌های بودجه ریزی را اصلاح کند به لحاظ حقوقی کمک کنیم.
وی افزود: واقعی بودن بودجه بحث مهمی است. اما بعضی از موارد اختلاف نظر کارشناسی است که اگر برای شورای نگهبان روشن شود این موضوع حتما به مجلس اعلام می‌شود.

طحان نظیف همچنین گفت: شورای نگهبان در مورد عادلانه توزیع شدن منابع کشور در مناطق مختلف کشور به لایحه بودجه و تبصره ۱۸ ایراد وارد کرد.

وی افزود: هیئت عالی نظارت نیز در مورد بند مربوط به مناطق آزاد در تبصره ۱۸ لایحه بودجه، ایراد وارد کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی راجع به افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران که مشمول کارگران دستگاه‌های اجرایی نشده است گفت: ما راجع به این مورد ابهام داشتیم و این مصوبه به مجلس برگشت می‌خورد.

وی همچنین درباره اینکه چند درصد از الحاقیه‌های مجلس ایراد دارد، گفت: معمولا الحاقیه‌های مجلس با ایرادات زیادی مواجه است.

طحان نظیف درباره کاهش مالیات دخانیات در بودجه گفت: درباره بحث مالیات بر دخانیات در مجلس بحث‌های زیادی صورت گرفت و در نهایت این موضوع حذف شد.

طحان نظیف تصریح کرد: اصلاح قانون انتخابات معمولا نزدیک انتخابات انجام می‌شود که مطلوب نیست. با توجه به اینکه حدود دوسال تا انتخابات زمان داریم، الان فرصت کافی برای مباحث کارشناسی برای اصلاح قانون انتخابات وجود دارد.