1

نشست توسعه گردشگری برگزار شد

  • کد خبر : 367386
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰

رحیم یعقوب زاده مدیر مرکز گردشگری علمی‌- فرهنگی دانشجویان ایران از فعالیت‌های مستمر این مرکز درخصوص برگزاری برنامه‌های علمی- فرهنگی خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت بیش از پیش مقوله گردشگری در ایران و وجود موانع بسیار برای این موضوع، مرکز گردشگری درنظر دارد ایده‌های حوزه گردشگری را به صورت عملیاتی با هم‌افزایی بیشتر انجام دهد.

به گزارش خبرنگار افق؛ نشست هم‌اندیشی تعیین و تبیین راهکارهای توسعه گردشگری علمی، آموزشی و ورزشی با حضور میلاد محقق پژوهشگر حوزه گردشگری، یوسف بهتری رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی، همایون خرم نایب رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی  سعید سمیعی رئیس مرکز کار ایران علیرضا خلعتبری عضو هیأت علمی‌دانشگاه، محمد حسین مهدی‌پور مدیرکل پیشین میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان، پژمان فزونخواه رئیس انجمن بدنسازی ایران، جمشید همتی عضو هیأت علمی ‌دانشگاه و فعال حوزه گردشگری و هوفر نقشی فعال حوزه گردشگری در مرکز گردشگری علمی-فرهنگی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد.

رحیم یعقوب زاده مدیر مرکز گردشگری علمی‌- فرهنگی دانشجویان ایران از فعالیت‌های مستمر این مرکز درخصوص برگزاری برنامه‌های علمی- فرهنگی خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت بیش از پیش مقوله گردشگری در ایران و وجود موانع بسیار برای این موضوع، مرکز گردشگری درنظر دارد ایده‌های حوزه گردشگری را به صورت عملیاتی با هم‌افزایی بیشتر انجام دهد.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های گردشگری گفت: این طرح در راستای سامان‌دهی شبکه نخبگان حوزه تخصصی گردشگری و انتقال راهکارهای آن‌ها به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران با هدف بهره‌گیری از تخصص نخبگان این عرصه طراحی شده است و تلاش خواهد شد تا با برگزاری نشست‌های پی در پی و موثر از همکاری هرچه‌بهتر و اثربخش‌تر معاونت فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی متقاضی و منتخب بهره‌ گرفته شده تا طرح به شایستگی برگزار شود.

 

روستاهای هدف گردشگری فربه شوند

میلادمحقق در این نشست به اهمیت موضوع گردشگری و مهاجرت معکوس پرداخت و گفت: با اشاره به حجم بالای مهاجرت در کشور و به دنبال آن انباشت جمعیت، مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، تنها راه‌حل رفع این بحران‌ها، مهاجرت معکوس است که باید دافعه در مبدأ و جاذبه در مقصد ایجاد شود و هیچ فرایندی موثرتر از مکانیزم گردشگری با رویکردهای تخصصی نخواهد بود.

وی تاکید کرد با توجه به اینکه بحث مهاجرت معکوس به نفع شهرها و روستاها است، ضروریست، شورای تخصصی گردشگری با حضور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شکل بگیرد و از این طریق روستاهای هدف گردشگری فربه شوند.

محقق، گردشگری ورزشی را یکی از مکانیزم‌های مهم در رشد و گسترش گردشگری در کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به وجود موقعیت‌های متعدد و رویدادهای مختلف ورزشی و پتانسیل‌های موجود آن خصوصا در استان‌های شمالی کشور ‌می‌توان شاهد رشد هدفمند در این صنعت بود.

پژوهشگر حوزه گردشگری با تاکید بر اهمیت استانداردسازی در حوزه گردشگری افزود: برای فعالیت در حوزه گردشگری باید اهمیت استراتژیک آن را در یک سطح دانایی مطرح کنیم. استانداردسازی باید در بخش تأسیسات، تجهیزات و خدمات انجام شود.

 

ورزش‌های رزمی‌در فضاهای عمومی برگزار شود

جمشید همتی عضو هیأت علمی ‌دانشگاه و فعال حوزه گردشگری نیز در این نشست گفت: در گردشگری به تعامل بین‌بخشی نیاز مبرم داریم و با توجه به اینکه گردشگری متولی‌های زیادی دارد، خود این امر به آن آسیب ‌می‌زند.

وی با اشاره به اهمیت گردشگری ورزشی در دنیا و لزوم برگزاری رویدادهای ورزشی در فضاهای عمومی‌گفت: فرانسه با مسابقات والیبال ساحلی تلفیقی از ورزش و گردشگری را به نمایش ‌می‌گذارد؛ با توجه به قابلیت بالای جذب گردشگر در این نوع گرایش پیشنهاد ‌می‌شود رویدادهای ورزشی به ویژه ورزش‌های رزمی‌در فضاهای عمومی ‌و در انظار مردم برگزار شود.

وی با ابراز ناامیدی از عدم وجود نهضت داوطلبی گردشگری در کشور افزود: متاسفانه در کشور راهنمای تخصصی گردشگری ورزشی نداریم؛ بازدید از مجموعه‌ها و اماکن ورزشی صورت نمی‌گیرد و مجموعه بزرگ ورزشگاه آزادی با قابلیت‌های داخلی‌اش گزینه مناسبی برای جذب گردشگران هوادار ورزش خصوصا فوتبال ‌می‌باشد که تاکنون برای بازدید آن برنامه‌ای صورت نگرفته است.

 

رویدادهای ورزشی منجر به بهبود اقتصاد محلی می شود

محمدحسین مهدی‌پور مدیرکل پیشین میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان در این نشست گفت: با توجه به اینکه تاکنون شرایطی جهت مهاجرت معکوس فراهم نشده است پیشنهاد ‌می‌شود از طریق رویدادهای مختلف ورزشی به بهبود اقتصاد محلی و رفتارهای گردشگری بپردازیم که منجر به بهبود رفتار جامعه خواهد شد.

وی افزود: برای مثال در مسابقات ورزشی به منظور تبادل فرهنگی هر یک از تیم‌ها نماد فرهنگی از شهر خود را به یکدیگر اهدا کنند که علاوه بر آشنایی با فرهنگ یکدیگر، تأثیرات مثبتی بر طرفداران تیم رقیب خواهد گذاشت و به دنبال آن تأثیرات خود را بر جامعه محلی نیز خواهد گذاشت. به عبارت دیگر اگر مجموعه اقداماتی که گردشگری با گرایش‌های مختلف را بر محور خود قرار دهند، طراحی شود ‌می‌توانیم متقاضی را به جامعه هدف به حدی نزدیک کنیم که طرفین از یکدیگر بهره‌های لازم را ببرند.

 

آموزش جامعه برای تحقق توسعه پایدار

آرمین یغمایی ارزیاب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به شکاف بین نیروی دانشگاهی و مجموعه‌های گردشگری و جوامع محلی گفت: عدم استانداردسازی نیروی انسانی متبحر و تعریف آن در استان‌های مختلف با نگاه بومی ‌و پررنگ کردن فرهنگ بومی‌ یکی از مشکلات عدیده در حوزه گردشگری است.

یغمایی گفت: متاسفانه استان‌های شمالی کشور حیاط خلوت گردشگران شده است که این استفاده نادرست، مناطق را به کلان‌شهرهایی با ظرفیت تحمل کمتر و تخریب محیط زیست و حتی تخریب فرهنگی تبدیل کرده است که اگر جامعه علمی ‌و محلی در حوزه گردشگری پایدار با هم همراه باشند این مشکلات به وجود نخواهد آمد.

وی  افزود: اگر رویدادها به صورت برنامه‌ریزی شده و علمی‌انجام شود و به نیروی انسانی و همینطور جامعه محلی که ذینفع هستند، آموزش‌های لازم ارائه شود، ظرفیت تحمل جامعه و نیز ظرفیت پایدار محیط زیست در این مناطق بالا خواهد رفت و فضا برای تورهای ورودی بهبود خواهد یافت.

ضرورت توجه ویژه به گردشگری ورزشی

هوفر نقشی فعال حوزه گردشگری با توجه به اینکه ورزش و تربیت بدنی بخش مهمی‌از زندگی انسان را تشکیل داده است و ورزش نه تنها ورزش و سرگرمی‌ بلکه نیاز اساسی شناخته شده است که باید نگاه ویژه‌ای به آن داشت؛ در همین راستا برخی استان‌ها می‌توانند به عنوان پایلوت در زمینه گردشگری ورزشی معین شوند.

نقشی افزود: باید به این نوع از گردشگری توجه ویژه‌ای شود چرا که می‌تواند موجب تقویت و توسعه هم ورزش و هم گردشگری شود.

 

بوم‌گردی‌ها عامل جذب و حفظ ورزشکاران در مسیر مهاجرت معکوس

یوسف بهتری رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی ‌در ادامه با ابراز ناامیدی از ضعف سیستم نظام ورزشی و وجود حلقه مفقوده بین بدنه ورزش با دستگاه های مرتبط با آن بیان کرد: ورزش و مخصوصا ورزش‌های رزمی جذاب هستند ولی تاکنون وزارت ورزش و فدراسیون به موضوع استفاده از آن در جهت جذب گردشگری نپرداخته‌است.

بهتری در ادامه ساخت خانه‌های بومگردی در استان‌ها را یک ایده جذاب دانست و گفت: ایده ایجاد خانه‌های بوم گردی در سطح کشور بسیار خوب است اما به شرطی که فقط یک جاذبه موقت نباشد؛ بلکه بتواند ورزشکار را حفظ کند و به نوعی ورزشکار و مربی بتواند در آن استان مشغول به کار شود.

وی با اعلام آمادگی همکاری با حوزه گردشگری از وجود توانمندی‌های بالا در فدراسیون ورزش‌های رزمی‌گفت: این فدراسیون با وجود ۱۳۰ رشته و سالانه ۳۰ اعزام برون مرزی و ۶۰ قهرمانی کشور توانمندی و پتانسیل‌های بالایی در حوزه گردشگری ورزشی و رفع موانع آن را دارد.

 

سواد گردشگری بهبود یابد

پژمان فزونخواه رئیس انجمن بدنسازی ایران با اشاره به شرایط مناسب امنیتی کشور که از گذشته نیز در سفرنامه‌های قدیمی‌جهانگردان ایرانی به آن اشاره شده است گفت: از گذشته تا کنون ایران یکی از کشورهای امن سفر بوده است و ما باید از این شرایط به نفع گردشگری استفاده کنیم.

فزونخواه بیان کرد: باید سواد گردشگری و نحوه ارتباط مردم عامه با گردشگران خارجی آموزش داده شود.  متاسفانه با افزایش گردشگران خارجی به جای گسترش سطح دانایی و سواد گردشگری، شاهد افزایش خدمات و هتل‌ها ‌می‌باشیم که به نوعی دافعه است.

رئیس انجمن بدنسازی ایران  گفت: هر یک از ورزشکاران سفیران فرهنگی کشور هستند که ‌می‌توانیم با تربیت هر کدام به یک راهنمای تخصصی ورزشی، گامی‌هدفمند در راستای بالا بردن سطح دانایی در حوزه جذب گردشگر برداریم.

خبرنگار: سیده مریم حسینی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=367386

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر