5

رییس سازمان سنجش: ۲۴۲ رشته دکترا در دانشگاه‌ها داریم

  • کد خبر : 367474
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: رتبه استان قم در پذیرش با آزمون دانشگاه‌ها، در میان استان‌های دیگر هشتم بوده و بالاتر از نرخ میانگین کشوری است.

به گزارش افق نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان سنجش، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست بررسی تغییرات آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ در دانشگاه قم گفت: دانشگاه‌های استان قم علاوه بر جایگاه ارزشمند خود در توسعه آموزش عالی در کشور، سرریز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شهرها و استان‌های همجوار خود را پذیرش می‌کنند.

وی نرخ قبولی استان قم در مراکز آموزش عالی در مقاطع مختلف تحصیلی را بین ۱۲/۵ (دوازده و نیم) تا ۱۵/۱ (پانزده و یک دهم) درصد عنوان کرد و افزود: رتبه استان قم در پذیرش با آزمون دانشگاه‌ها، در میان استان‌های دیگر هشتم بوده و این بالاتر از نرخ میانگین کشوری است. رتبه استان قم در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی نیز سوم است که این نشان‌دهنده عملکرد مناسب اداره کل آموزش و پرورش استان بوده و دستیابی به رتبه‌های بالاتر به راحتی امکان‌پذیر است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانش آموزان قمی برای پذیرش در رشته‌های گروه علوم ریاضی رتبه ۱۹، در گروه علوم تجربی رتبه ۱۲، در گروه علوم انسانی رتبه ۸، در گروه هنر رتبه ۲ و در گروه زبان‌های خارجی (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) رتبه نخست کشور را به دست آورده‌اند که هرکدام از این موارد نیازمند تحلیل و بررسی است.

وی در مورد رتبه استان قم در پذیرش بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی گفت: استان قم در پذیرش بدون آزمان یا با سوابق تحصیلی در رتبه دوم قرار داشته و ۸ درصد از کل کشور بالاتر است.

پورعباس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در استان قم ۲۳ مؤسسه و دانشگاه ۴۰ رشته کارشناسی ارشد را ارائه می‌کنند، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ از میان ۶۸۲۱ داوطلب قمی در آزمون کارشناسی ارشد ، ۲۴۸۵ نفر در این مقطع پذیرش شده‌اند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین با بیان اینکه در استان قم ۹ مؤسسه و دانشگاه ۳۳ رشته در مقطع دکترا ارائه می‌کنند، اظهار داشت: در کل کشور ۲۴۲ رشته دکترا وجود دارد و در سال ۱۴۰۰ از میان ۲۲۸۵ داوطلب قمی، ۱۹۶ نفر در این مقطع پذیرش شده‌اند.

این نشست با حضور جمعی از مسوولان دانشگاه‌ها و مؤسسات و مراکز آموزش عالی استان قم و عوامل اجرایی آزمون‌ها در سالن جلسات اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=367474

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر