1

تکرار تراژدی آتش در تالاب انزلی

  • کد خبر : 372235
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱

طی ۳۰ ساعت گذشته تالاب بین المللی انزلی در محدوده چراغ پشتان اسیر شعله‌های آتش، این تراژدی تکراری شد.

آتش سوزی از اولین دقیقه های بامداد جمعه، ۱۱ شهریور در قسمت مرکزی تالاب بین المللی انزلی در محدوده چراغ پشتان آغاز شد و دامنه آتش به دلیل عدم دسترسی انسانی و خودرویی به منطقه گسترش یافت.

وزش باد و گرمای هوا نیز باعث گسترش خیلی سریع حریق شد و لذا با توجه به عدم دسترسی زمینی برای اطفای حریق، از استانداری و مدیریت بحران گیلان درخواست اعزام بالگرد صورت گرفت.

اگرچه نیروهای امدادی و آتش نشانی و حفاظتی محیط زیست و منابع طبیعی و بسیجیان به صورت زمینی به نقاط اولیه حریق رسیدند تا دمای محیط را کاهش دهند و نقاط اولیه را پاکسازی کنند، اما شعله‌های حریق با نیروهای امداد گر خیلی فاصله داشت و امکان اطفای حریق به صورت زمینی میسر نبود.

تکرار تراژدی آتش در تالاب انزلی

حسن جعفری، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی ظهر جمعه ۱۱ شهریورماه در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه منتظر بالگرد اطفا هستیم، گفت: هنوز مساحت آتش سوزی قابل اندازه گیری نبوده و علت آتش سوزی مشخص نیست.

امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان همچنین ظهر روز گذشته در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع حریق در نیزارهای قسمت مرکزی تالاب انزلی در محدوده چراغ پشتان و عدم دسترسی زمینی به منطقه جهت اطفا، اظهار کرد: نیازمند اطفای هوایی هستیم.

وی ادامه داد: پیرو تماس استاندار گیلان با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مبنی بر حریق تالاب انزلی در منطقه چراغ پشتان و عدم دسترسی زمینی جهت اطفا و نیاز فوری به بالگرد یا هواپیمای ایلوشین به دلیل وسعت درگیری، منتظر ورود بالگرد هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان از ورود بالگرد اطفا به گیلان تا ساعاتی دیگر خبر داد و خاطرنشان کرد: با پیگیری های انجام شده مقرر شد تا ساعت ۱۵ دو بالگرد اطفای حریق وارد گیلان شود و عملیات اطفای هوایی را آغاز کنند.

محمد پورخوش سعادت، فرماندار شهرستان بندرانزلی نیز بعدازظهر روز گذشته در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه وسعت حریق در نیزارهای تالاب انزلی به ۴۰ هکتار رسیده است، اظهار کرد: متاسفانه آتش به سمت هسته مرکزی تالاب پیش می رود.

وی با اشاره به نیزاری و باتلاقی بودن مسیر دسترسی به منطقه، افزود: حجم آتش زیاد است و منتظر حرکت دو بالگرد اطفا از فرودگاه سردار جنگل رشت تا انزلی هستیم که این بالگردها باید فرایند نصب و آبگیری بسکت را انجام دهند.

فرماندار انزلی با تاکید بر عمدی بودن حریق در حاشیه تالاب جهت افزایش اراضی کشاورزی، گفت: هیچ اتفاقی بدون دخالت انسان در طبیعت رخ نمی دهد و قطعا این حریق نیز عمدی است. امیدواریم با اطفای هوایی تا عصر و شب موفق به مهار آتش شویم، اضافه کرد: بدون اطفای هوایی امکان تداوم آتش سوزی وجود دارد.

تکرار تراژدی آتش در تالاب انزلی

وزارت دفاع به نقل از مهدی نامجوی عنوان کرد: پس از اطلاع و درخواست امداد هوایی از وزارت دفاع، مراتب به کاپیتان نوری رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق کشور اطلاع داده شد و این مرکز بلافاصله سه فروند بالگرد اطفای حریق به منطقه اعزام کرد.

وی ادامه داد: تا اطفای کامل حریق تالاب انزلی، مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی کشور، در کنار سایر نهادهای امدادرسان در منطقه حضور خواهد داشت.

سرهنگ خلبان علی یاوری نیز عصر روز گذشته در جمع خبرنگاران، با اشاره به اعزام دو فروند بالگرد از نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تالاب بین المللی انزلی گفت: از اواخر روز گذشته آتش سوزی عظیمی در تالاب انزلی شروع شده و از ظهر امروز و با پیگیری‌های انجام شده دو فروند بالگرد آبپاش نیروی هوافضای سپاه از تهران و یک بالگرد آبپاش از استان مازندران به منطقه اعزام شده و کار اطفای حریق را آغاز کرده است.

این خلبان از توانایی حمل ۶۰ تن آب توسط بالگردهای آبپاش خبر داد و افزود: بالگرد آبپاش نیروی هوافضای سپاه توانایی حمل ۶۰‌ تن آب را داشته و به محض ورود به استان گیلان و تالاب بین المللی انزلی ۳۰ فوت آب در این‌ منطقه رهاسازی شده است.

ساعت ۲۰ شامگاه جمعه بود که مسعود کاظمی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در گفت وگو با خبرنگاران، به آخرین وضعیت حریق در تالاب بین المللی انزلی اشاره کرد و گفت: هم اکنون حریق کامل مهار شده و همچنان در حال اطفا هستیم و کلیه نیروها در حالت آماده باش هستند تا مجددا آتش شعله ور نشود.

وی با بیان اینکه هر سه بالگرد تا پایان کامل اطفای حریق از منطقه خارج نخواهند شد، اضافه کرد: از مردم حاشیه تالاب انزلی جهت قدردانی قدردانی می کنیم.

همچنین محمد پورخوش سعادت، فرماندار انزلی شب گذشته در گفت وگو با ایسنا، از شکسته شدن خط آتش در تالاب بین المللی انزلی خبر داد و اظهار کرد: برآوردها نشان می دهد که بیش از ۴۰ هکتار دچار حریق شده است.

وی از شناسایی چند مظنون مرتبط با حادثه حریق در تالاب انزلی از سوی دادستانی شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: با وزش باد در منطقه مواجه هستیم و لذا امکان شعله ور شدن مجدد آتش وجود دارد. در این راستا کلیه نیروها در حالت آماده باش هستند.

تکرار تراژدی آتش در تالاب انزلی

فرماندار انزلی امروز ۱۲ شهریورماه در پاسخ به این سوال «که دود غلیظ ایجاد شده در حاشیه تالاب و داخل شهر و کمربندی ناشی از چیست؟»، خاطرنشان کرد: به دلیل نشستن شبنم بر روی آتش در ساعات بامدادی و صبحگاهی و گرمای هوا، شاهد تلفیق مه و دود حاصل از اطفا هستیم که منطقه را فرا گرفته است.

پورخوش سعادت یادآور شد: از عصر روز گذشته تاکنون بیش از چند ۱۰ تن بر روی نیزارهای آتش گرفته ریخته شده و لذا شاهد تبخیر این آب و ایجاد مه و بخار نیز در منطقه هستیم.

از بامداد امروز دود غلیظ  بخار آب ناشی از این آتش سوزی و اطفا شهر بندرانزلی را فرا گرفت.

در ساعات اولیه صبح امروز بالاخره آتش سوزی نیزارهای تالاب بین المللی انزلی مهار شد، اما آبپاشی توسط بالگردها جهت اطفای کامل آتش زیر خاکستر و لکه گیری تا ظهر ادامه داشت.

در حال حاضر شاهد اطفای کامل حریق در تالاب انزلی هستیم، اما نیروهای امدادی و حفاظتی و آتش نشان و بالگردهای هوافضای سپاه و هلال احمر در حالت آماده باش کامل هستند تا در صورت شعله ور شدن دوباره آتش، به آسمان بلند شده و آتش را خاموش کنند.

طبق شنیده ها یک نفر از عوامل آتش سوزی عمدی منطقه چراغ پشتان تالاب انزلی دستگیر شده و چهار نفر دیگر از عوامل این آتش سوزی هم شناسایی شده اند و برایشان پرونده قضایی تشکیل شده است.

آتش سوزی سبب از بین رفتن بخشی از اکوسیستم طبیعی منطقه شده و تراژدی زیست محیطی را برای چهارمین بار طی سال های اخیر در تالاب بین المللی انزلی تکرار کرده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=372235

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر