2

پشت پرده جابه جایی مهره ها در عربستان

  • کد خبر : 37585
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۶

“سیاست خارجی سعودی در این لحظات بحرانی نیازمند بندر بن سلطان است.. بندر یک آتشفشان است و عربستان در این لحظه نیازمند این آتشفشان است”.

“بندر بن سلطان” شاهزاده سعودی که روابط دیپلماتیک، نظامی و اطلاعاتی نزدیکی با آمریکا دارد، درحالی پس از سالها فعالیت پشت پرده بعنوان رییس دستگاه اطلاعاتی سعودی تعیین شد که علاوه بر پیچیده تر شدن بحرانها و رویدادهای منطقه، عربستان طی ماه های اخیر صحنه اعتراضهای رو به گسترش مردمی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، در سایه انقلابهای  منطقه و گسترش اعتراضهای مردمی در عربستان به وضعیت معیشتی و تبعیض ها، برکناری ناگهانی “مقرن بن عبدالعزیز” از ریاست دستگاه اطلاعاتی و جایگزینی “بندر بن سلطان بن عبدالعزیز” ۶۲ ساله، همه نگاه ها را معطوف جابه جایی جدید مهره ها در عربستان سعودی کرد.

بندر بن سلطان را نمی توان از جمله شاهزادگان معمولی سعودی در نظر گرفت؛ وی روابط نزدیک و مستحکمی با واشنگتن دارد. بندر ۲۳ سال سفیر عربستان در آمریکا بود و در جریان مهمترین رویدادهای تاریخی منطقه با مسئولان مختلف آمریکایی ارتباط بسیار نزدیکی داشته است.

این روابط تا حدی نزدیک است که “باب وودورد” نویسنده آمریکایی در کتابش تأکید کرده که “جرج بوش” رییس جمهوری سابق حتی قبل از “کالن پاول” وزیر خارجه وقت، بندر بن سلطان را از ماجرای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ مطلع کرده بود.

“رابرت گوردن” سفیر سابق آمریکا در ریاض، در اظهاراتی که بیانگر رضایت آمریکا از تعیین بندر بن سلطان برای ریاست دستگاه اطلاعاتی سعودی است، تأکید کرده که بندر به دلیل عهده دار بودن شورای امنیت ملی، درک بسیار خوبی از دستگاه اطلاعاتی دارد و طی ۱۰ سال گذشته، در عالیترین سطوح در مسائل امنیتی مشارکت داشته.

گوردن با اشاره به همکاری نزدیکش با بندر طی این مدت، خاطرنشان کرد که تعیین او بعنوان رییس دستگاه اطلاعاتی سعودی، ائتلاف واشنگتن و ریاض را عمیق تر می کند.

از سوی دیگر، روزنامه “وال استریت ژورنال” در گزارشی تأکید کرد که مقرن اخیرا در جلسات محرمانه مقامات سعودی به شدت مورد انتقاد گرفته است.

وال استریت ژورنال خاطرنشان کرد، تعیین بندر برای این سمت، بیانگر آن است که عربستان تصمیم دارد نقش مؤثرتری را در تغییرات جاری کشورهای عربی و به ویژه بحران سوریه ایفا کند.

این روزنامه در ادامه به نقل از “عبدالله الشمری” کارشناس سیاسی عربستانی نوشت: “سیاست خارجی سعودی در این لحظات بحرانی نیازمند بندر بن سلطان است.. بندر یک آتشفشان است و عربستان در این لحظه نیازمند این آتشفشان است”.

وال استریت ژورنال همچنین، فعالیتهای ضعیف مقرن و شکست دستگاه اطلاعاتی در ارتباط با مصر، عراق، و ایران و حتی مسائلی بسیار ساده مانند پناهندگی شاهزاده ساره به انگلیس، را از دلیل برکناری وی عنوان کرد.

بندر بن سلطان از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ سفیر سعودی در واشنگتن بود.

بندر پس از آن برای مدتی از صحنه سیاسی عربستان سعودی دور بود، با این حال طی این مدت منابع رسانه ای و خبری او را به دست داشتن در برخی حوادث و رویدادهای داخلی و خارجی در منطقه متهم می کردند.

بر اساس حکم شاه عربستان، بندر با حفظ سمت خود بعنوان دبیرشورای امنیت ملی سعودی برای ریاست دستگاه اطلاعات تعیین می شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=37585

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر