آلودگی هوا و تعطیلی مدارس آلودگی هوا به یکی از مهمترین معضلات کلانشهرهای کشور تبدیل شده است، موضوعی که با افزایش آلایندگیهای زیستمحیطی، بارها مدارس استانها بهویژه تهران را به تعطیلی کشانده است، اما به اعتقاد کارشناسان بیگمان این راهکار، کارآمد نیست.
این روزها هر چند آلودگی هوا تنها مختص کلانشهر تهران نیست و سایر شهرها نیز از این معضل رنج میبرند، اما با بارگذاریهای بیش از ظرفیت در تهران که با ظرفیتهای اکولوژی منطقه سازگاری ندارد و با ورود حوزههای مختلف صنعتی، طرح تهویه هوای مناسب به شیوههای صحیح اجرایی نشده است و مازوتسوزی نیروگاه و درصد حجم خودروهای سواری بیش از جمعیت شهروندان از دلایل عمده میزان شاخص آلودگیهای هوای تهران است؛ به طوری که از ابتدای امسال تا چهاردهم دیماه، تعداد روزهای ناسالم در استان حدود ۱۴۱ روز ثبت و گزارش شده که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.
امسال به دنبال هشدارهای سطح نارنجی و زرد هواشناسی بهدلیل تشدید آلودگی هوا و غلظت آلایندگیها از نیمه آذرماه مدارس شهر تهران و شهرستانها در چند مرحله در روزهای متوالی غیرحضوری شد و حتی فعالیت تمام ادارهها و ارگانهای شهر تهران و دیگر شهرستانها درگیر انباشت آلایندگیهای از سوی مسئولان متولی دورکار اعلام شد، اما هر ساله با نزدیک شدن به فصل زمستان همواره بیشتر با پدیده آلودگی هوا مواجه میشویم و از افرادی بسیاری میشنویم که باز هم سرما و وارونگی هوا باعث تشدید این آلودگیها شده است و یک توده هوای سرد شهر را میپوشاند و اجازه خروج گازهای سمی یا آلودگیهای جوی را نمیدهد؛ به این ترتیب هوای آلوده در سطح شهرها حبس میشود و تا زمانی که باران نبارد، هوا گرمتر نشود و باد مناسبی وزیدن نگیرد، این آلودگی نیز از بین نمیرود، اما آیا تنها تعطیل کردن مدارس تأثیری بر کاهش آلودگیهای شهر تهران دارد یا خیر؟
به گفته کارشناسان؛ بیگمان این راهکار، کارآمدترین راهکار نیست. شاید در ظاهر برای نبود خروج دانشآموزان و فعالیت خودروها، یکی از راهکارهای متولیان امر برای کنترل آلودگی هوا، مجازی شدن آموزش در مدارس است، اما در عمل به جرئت میتوان گفت که این تعطیلیها تأثیر چندانی بر کنترل و کاهش آلودگی هوا ندارد، ضمن اینکه علاوه بر تاثیرپذیر نبودن این راهکار برای کنترل آلودگی هوا، آموزش دانشآموزان نیز با مشکل مواجه میشود، چراکه طی دو سال از همهگیری ویروس کرونا و حضور نیافتن دانشآموزان در مدارس و کلاس درس افت تحصیلی، وابستگی بیشتر به والدین بهجای نظام آموزشی و بروز ناهنجاریهای اجتماعی در محصلان از حواشی آموزش مجازی بوده است، اما در این میان نگرانی والدین از سلامت فرزندان و نگرانی مسئولان از تبعات آینده آموزش مجازی برای نظام تعلیم و تربیت هر دو بهجا و منطقی است، زیرا محققان حوزه روانشناسی تاکید دارند یادگیری از طریق تعامل جمعی بهترین شیوه مؤثر در ارتقای مهارتهای فردی و اجتماعی است.