1

درخواست “عبدالملکی” از وزارت راه و شهرسازی/ وعده ایجاد مناطق آزاد مشترک ایران با ۵ کشور

  • کد خبر : 378769
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با درخواست تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب وعده داد مناطق آزاد مشترک با ۵ کشور تا پایان سال ۱۴۰۲ ایجاد شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با درخواست تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب وعده داد مناطق آزاد مشترک با ۵ کشور تا پایان سال ۱۴۰۲ ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری افق حجت الله عبدالملکی اظهار کرد: برنامه ایجاد مناطق آزاد مشترک با ۱۸ کشور همسایه و پیرامونی ایران از سال ۱۴۰۱ آغاز شد که در مراحل مختلف قرار دارد.

وی با بیان این‌که کار نهایی و جدی تر با کشورهای عراق، سوریه، ازبکستان، قزاقستان، روسیه و ترکیه درحال انجام است، ادامه داد: ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای هم مرز با ایران به صورت ایجاد سرزمین مشترک آزاد در دوسوی مرز است. این مناطق تحت قوانین مشترک مالیاتی، گمرکی، تملک زمین و سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران دو کشور خواهد بود.

وی افزود: قرار است با کشورهایی که مرز مشترک با آنها وجود ندارد، یک منطقه خاص در کشور ما برای سرمایه گذاران کشور مقابل و یک منطقه خاص در کشور مقابل برای سرمایه گذاران ایرانی ایجاد شود تا تحت قوانین مشترک مالیاتی، گمرکی، تملک زمین و سرمایه گذاری به سرمایه گذاری بپردازند.

وی تاکید کرد: با این کار برای فعالان اقتصادی این کشور ها در داخل ایران یک جای پا برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال فراهم خواهد شد و برای سرمایه گذاران ایرانی نیز بصورت متناظر جای پا در کشور مقابل ایجاد خواهد شد تا بتوانند در زمینه هایی که مایل هستند سرمایه گذاری کنند و سود ببرند .

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به تمایل و رغبت روسیه برای سرمایه گذاری در بندر انزلی و چابهار افزود: هم اینک خط کشتیرانی مستقیم چین به چابهار راه اندازی شده ولی به علت نبود ریل در چابهار انتقال کالا از این بندر اقیانوسی به شمال کشور به‌صورت ترکیبی است. در صورت تکمیل مسیر ریلی شمال به چابهار که در حال انجام است این انتقال بصورت تمام ریلی انجام شده و سهولت بسیاری برای تجار و سرمایه گذاران به وجود می آورد.

عبدالملکی با بیان اینکه مناطق آزاد مشتری اصلی ایجاد مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب کشور هستند افزود: از وزارت راه و شهرسازی درخواست داریم هرچه سریعتر این مسیرها را تکمیل کند تا کالاها دراین مسیرها به سهولت بیشتر و باقیمت کمتر به مقصد برسند و مزایای آن عاید کشور شود.

وی همچنین گفت: از سال گذشته تاکنون دهها کمیسیون و کارگروه و شورا درمناطق مختلف حذف شده است تا امر صدور مجوز و ارائه تسهیلات برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی تسهیل شود. حدود ۱٫۵ میلیون نفر در مناطق آزاد زندگی می‌کنند و معتقدیم مناطق آزاد متعلق به همه مردم ایران است و باید نفع آن به همه مردم ایران برسد.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاران در مناطق را دارای حق آب و گل می دانیم و معتقدیم باید از کسب و کار این سرمایه گذاران حمایت شود.

عبدالملکی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به صورت عمومی و مناطق آزاد به صورت خاص دارای ظرفیت های بی نظیر درجهت سرمایه گذاری هستند که متاسفانه تاکنون به علل مختلف مغفول مانده است افزود: یکی از این موانع فضای کسب و کار کشور است که متاسفانه خوب ساماندهی نشده و برای برخی مجوزها مراحل مختلفی درنظر گرفته شده است که بعضا زائد و گریزاننده سرمایه گذاران است.

وی گفت: متاسفانه ظرفیت مناطق آزاد کشور یا اصلا معرفی یا به‌خوبی معرفی نشده است که این نیز یکی از آسیب های سرمایه گذاری در این مناطق است که می توان با برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت به تصویرسازی صحیح و درست از این مناطق و ظرفیت های آن دست زد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد با اشاره به برنامه های جدید در مناطق آزاد کشور در سال مهار تورم و رشد تولید، ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک از مناطق آزاد کشور خبرهای خوبی به گوش مردم برسد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=378769

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر