2

ییلاقات زیبای ماسال

  • کد خبر : 380897
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴

ییلاقات ماسال، یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه زندگی و فضای روستایی است. شما می‌توانید در این منطقه در خانه‌هایی چوبی که اغلب آن‌ها از امکانات شهری مانند برق، گاز و آب لوله کشی برخوردار نیستند، یک تجربه ناب بومگردی را به دست بیاورید. گرمایش این خانه‌ها با هیزم یا کپسول‌های کوچک گاز فراهم می‌شود و آب آن‌ها از چشمه می‌آید. در این ییلاقات، کوچه و خیابانی وجود ندارد و مسیرهای پاکوب هستند که راه را به شما نشان می‌دهند. فضای روستایی در ییلاقات ماسال و شنیدن صدای پرندگان و وجود گله گاوها و گوسفندان، آرامشی را به شما عرضه می‌کند که هیچ‌گاه طعم آن را نچشیده‌اید.

ماسال، شهر کوچکی در شمال غرب رشت، مرکز استان گیلان است. ییلاق‌های این منطقه با آب و هوایی پاک و بی‌نظیر، فضایی بکر و مه‌آلود، آرامش وصف‌نشدنی، آبشارهای بلند و مراتع سرسبز بی‌انتها، فرصت قدم زدن روی ابرها را در اختیار شما می‌گذارند. هر سال، مسافران بسیاری برای گذراندن یک تعطیلات آرام و به‌دور از شلوغی شهر، به ییلاقات ماسال پناه می‌آورند؛ منطقه‌ای که بدون شک، بخشی از بهشت در ایران و یک تابلوی نقاشی سورئالیستی است. شهر ماسال در ۶۰ کیلومتری شهر تالش و ۵۵ کیلومتری رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد. این شهر تا تهران، حدود ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید حدود پنج ساعت رانندگی کنید. ماسال، پس از رودبار، دومین شهر مرتفع استان گیلان است. پس از عبور از شهر ماسال از طریق یک جاده پرپیچ‌و‌خم که از میان شهر می‌گذرد، به ییلاقات ماسال می‌رسید که در هر یک از آن‌ها، دنیایی از شگفتی وجود دارد.ماسال، سرزمین آبشارهای بلند، جنگل‌ها و رودخانه‌های پر آب است و برخی افراد، ییلاق‌های آن را با کلبه‌های رنگارنگ کج ایستاده روی تپه‌ها می‌شناسند. دو رودخانه خالکایی و رود مرغک، مهم‌ترین رودهای ماسال هستند. خالکایی از قله مرتفع و ۳,۱۵۰ متری شاه معلم سرچشمه می‌گیرد و پس از طی کردن ۴۰ کیلومتر، از داخل شهر می‌گذرد. یک پارک ساحلی نیز در کنار رودخانه خالکایی قرار دارد که مکانی محبوب برای گذران وقت است. مردم شهر ماسال، بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند. زبان اهالی ماسال، تالشی است و بیشتر آن‌ها به حرفه کشاورزی و دامداری مشغول هستند.برای رسیدن به ییلاقات ماسال، باید از طریق جاده قزوین – رشت به‌سمت رشت حرکت کنید. قبل از اینکه به رشت برسید (حدود ۲۰ کیلومتری)، به‌سمت جاده فومن بروید تا پس از عبور از فومن و سپس صومعه‌سرا به روستای کلیدبَر برسید. مسیر را به‌سمت روستای طاهرگوراب ادامه دهید و سپس به‌سمت ماسال بروید. پس از ورود به ماسال، از بلوار بلندی عبور می‌کنید و درست از همان جاده، ییلاقات ماسال آغاز می‌شود. پس از حدود یک ساعت رانندگی در این جاده به بام سبز ماسال می‌رسید و تا جایی که چشم کار می‌کند، سرسبزی می‌بینید.

ییلاق سوچاله، معروف‌ترین ییلاقات ماسال پس از اولسبلنگاه است. این ییلاق با خانه‌های رنگارنگ دو طبقه‌ای شناخته می‌شود که در زمان غروب آفتاب، منظره‌ای فوق‌العاده برای تماشا و عکاسی را به تصویر می‌کشند. ییلاق سوچاله در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در فاصله ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. سوچاله در زبان محلی به‌معنای مکانی است که گیاه گلپر و خنجری در آن می‌روید.

تماشای مناظر بکر و جادویی ییلاق سوچاله و فضای مه‌آلودی که تمام دره را در یک لحظه می‌پوشاند، تجربه‌ای است که هر فردی باید حداقل یک بار آن را در عمر خود کسب کند. در سفر به این ییلاق، قدم زدن در عصرگاه را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید؛ زمانی که سوچاله در زیباترین شکل خود، تکه‌ای از بهشت را جلوی چشمان شما خواهد گذاشت.

عکاس: جلال نعمتی

خبرنگار: سید جواد میربابایی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=380897

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]