1

میدان نقش جهان اصفهان دومین میدان بزرگ دنیا

  • کد خبر : 385733
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵

اصفهان سومین شهر پرجمعیت در ایران محسوب می شود که همواره از گردشگران تور اصفهان به خوبی پذیرایی می کند. این شهر دیدنی نام های بسیاری را به خود دیده که در ادامه خواهید خواند. اسپاهان یا اسقهان نام قدیم اصفهان در دوره هخامنشی، تیموری، ساسانی بوده که اصلی ترین مکان برای جنگ به شمار می رفته است. زیرا اسقهان در منطقه ای کویری واقع شده که از سمت غرب به کوه های زاگرس و شهرکرد می رسد. اصفهان از نظر معادن آهن، فولاد، طلا و … بسیار غنی بوده که حتی مهم ترین کارخانه های آهن و فولاد کشور در شهر اصفهان قرار دارند.

میدان نقش جهان اصفهان دومین میدان بزرگ در دنیا بوده که در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده است. این میدان، معماری عجیب و غریبی ندارد، اما چرا اینقدر زبان زد و مورد علاقه گردشگران دنیا است را به شما خواهیم گفت. در نگاه اول شاید با خود بگویید یک میدان معمولی شبیه به مسجد و کاشی کاری است. اما با حضور در این مکان بدون شک لب به تحسین میدان نقش جهان خواهید گشود. پوشش های رنگارنگ مردم، درخشش آفتاب بر استخر وسط میدان و آب بازی کودکان در آب یکی از زیبایی های نقش جهان است.

صنایع دستی و توریست های خارجی در میدان نقش جهان و درشکه هایی که صاحبان آن، گواهینامه مخصوص دارند. در این میدان افرادی را خواهید دید که به فروش عینک، گل، زیورآلات و … مشغولند و گاهی هم به مسیر شما می آیند و می گویند: “از من هم خرید کنید.” در این میدان هر آنچه نیاز داشته باشید از رستوران گرفته تا بازار و هتل اصفهان، وجود دارد تا رفاه توریست ها به خوبی تامین شود. این میدان نه تنها یک ابنیه تاریخی، بلکه به واسطه بناهای داخلی خود، یکی از مراکز تفریحی و گردشگری اصفهان نیز محسوب می شود.

کاخ عالی قاپو اصفهان در واقع درب ورودی دولتخانه صفوی بوده که در ابتدا ظاهری ساده داشته که با گذشت زمان در طول سلطنت شاه عباس صفوی طبقاتی به آن افزوده شد تا جلوه ی پادشاهی به خوبی نمایان شود. به دلیل تعدد وزیران و دولت مردان در زمان شاه عباس دوم، دستور رسید که ایوان ستون داری را به این بنا اضافه کنند. عمارت زیبای عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله میسی خفته است.

ارتفاع این ابنیه تاریخی اصفهان ۴۸ متر بوده و ۶ طبقه دارد که با راه پله های مارپیچ می توان به طبقات رسید. آنچه که باعث شده عمارت عالی قاپو در لیست آثار بسیار نفیس عهد صفوی قرارگیرد، مینیاتورهای موجود در در داخل کاخ عالی قاپو اصفهان است. این اثر، کار هنرمند معروف آن زمان، رضا عباسی است. همچنین گچبری های آخرین طبقه کاخ عالی قاپو هنر دست استاد مذکور می باشد. طبقه آخر عمارت عالی قاپو به اتاق موسیقی و اتاق صوت هم مشهور می باشد.

کاخ چهلستون اصفهان، یا ۲۰ ستون منعکس در آب

کاخ چهلستون اصفهان یکی دیگر از ابنیه های تاریخی اصفهان است که در واقع ۲۰ ستون دارد و انعکاس آن ها سبب شده چهلستون نام گیرد. مساحت کاخ چهلستون ۶۷۰۰۰ متر مربع می باشد که بیشترین فضا مربوط به باغ می باشد. احداث این مکان در زمان شاه عباس یکم آغاز شد. در وسط کاخ چهلستون عمارتی منحصر به فرد با ۲۰ ستون وجود دارد. هسته اولیه کاخ چهلستون را، بنایی بلند در مرکز باغ تشکیل می دهد که تالار بین کاخ چهل ستون و غرفه های چهار گوشه آن را پوشش می داد.

در زمان پادشاهی شاه عباس دوم عمارت چهلستون به پایان رسید و در ساختمان مرکزی آن تغییرات فراوانی انجام شد. تالار آینه، تالار ۲۰ ستون و دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه از جمله این تغییرات بودند. دو ایوان کنار سالن پادشاهی و استخر وسیع مقابل تالار ۲۰ ستون از دیگر اضافه های ساختمان بودند. سالن اصلی کاخ مختص به میهمانان خارجی و شخصیت های مهم کشور های دیگر بود. در سالن عمارت چهلستون نقاشی هایی وجود دارد که واقعه های تاریخی ادوار مختلف را بیان می کند. سالن کاخ، در بالای سر خود گنبدی منقوش و زیبا دارد. طرح طلاکوب همراه با لچکی های متنوع از دیگر شاهکار های کاخ چهلستون می باشد.

عکاس : پریسا شکری

خبرنگار : مریم احمدی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=385733

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر