2

جاده زیبای اسالم به خلخال عروس جاده‌های ایران

  • کد خبر : 385735
  • ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰

جاده اسالم به خلخال که در دل خود گردنه الماس را جای داده، از منطقه کوهستانی و سردسیر عبور می‌کند. از طرف دیگر این جاده زیبا در مجاورت دریای خزر نیز قرار دارد و به همین دلیل رطوبت و مه همیشه در این جاده وجود دارد. در نتیجه حتما پیش از حرکت به سمت گردنه الماس ، از سلامت خودروی خود مطمئن باشید.

گردنه الماس در میانه راه جاده اسالم به خلخال وجود دارد. این جاده بسیار زیبا از شهر اسالم استان گیلان آغاز شده و به جنوب استان اردبیل و شهر خلخال منتهی خواهد شد. این جاده از میان مراتع سرسبز و زمین‌های کشاورزی و خانه‌های روستایی عبور می‌کند. انگار که زمان در هزار ساله پیش ایستاده و دقیقا عصر، عصر  عشایر و کوچ نشینی است.

خانه‌های اطراف گردنه الماس و جاده اسالم خلخال بسیار ساده، بی آلایش، زیبا و در عین حال با عشق و محبت هستند. زندگی هنوز در این مکان جریان دارد و تکنولوژی هنوز منطقه را آلوده نکرده. هوا صاف، آسمان آبی و نسیم کوهستانی به صورت شما می‌وزد. بوی آتش و چوب سوختی در برخی نواحی به مشام ما می‌رسد. حیوانات وحشی گاه و بی گاه از بین طبیعت خودشان را به ما نشان می‌دهند و دوباره در دل جنگل‌های اطراف مخفی می‌شوند.

از طرف دیگر بهتر است در طول روز به سمت گردنه الماس سفر کنید تا بتوانید از زیبایی‌های آن استفاده نمایید. این جاده تنها در روز زیباست و در طول شب جز یک جاده کوهستانی پر پیچ و خم که چشم شما را خسته می‌کند چیزی نخواهد بود. در نتیجه به هیچ وجه در طول شب این جاده را برای حرکت انتخاب نکنید.یکی از موارد دیگر که حتما باید مد نظر بگیرید این است که تا هفتاد کیلومتر داخل این جاده پمپ بنزین وجود ندارد.

از این رو پیش از حرکت حتما باک خودروی خود را پر از بنزین کنید تا در راه دچار مشکل نشوید. گاهی ممکن است این جاده لغزنده باشد، در نتیجه با آرامش حرکت کنید. از طرفی اگر راننده هستید، حواستان را به جاده جمع کنید و اگر می‌خواهید زیبایی‌های اطراف را ببینید، توقف کرده و بدون استرس و نگرانی اطراف را ببینید.

فصل‌های سرد سال را نباید برای سفر به گردنه الماس انتخاب کرد. این جاده در فصل‌های سردی مثل زمستان ممکن است بسیار خطرناک باشد. معمولا در این فصل‌ها، جاده انباشته از برف است. با اینکه حتی در دل برف هم این جاده و گردنه الماس زیبایی‌های خود را دارند، اما شاید اصل زیبایی را بتوان متعلق به فصل اردیبهشت دانست. در این فصل بارندگی به حداکثر خود می‌رسد و به همین دلیل هر جایی که چشم کار می‌کند سرسبز است.

البته دیدن این مناظر در فصل پاییز هم خالی از لطف نیست. در فصل پاییز همه چیز رندگی است و فضای شاعرانه‌ای در هوا موج می‌زند. رنگ قرمز و زرد و نارنجی مناظر زیبایی را خلق می‌کنند و هوا نسبتا سرد است.اگر در فصل زمستان و سرما قصد بازدید از این جاده را دارید، حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشید. پیش از حرکت باک بنزین خود را پر کرده و حتما از سلامت سیستم گرمایشی خودروی خود اطمینان حاصل کنید. حتی اگر در فصل‌های پر بارش نیز عاز گردنه الماس هستید، به هیچ وجه در خاکی توقف نکنید، زیرا ممکن است گل باشد و چرخ خودروی شما داخل آن گیر بیافتد.

عکاس : پریسا شکری

خبرنگار: مهسا محمودی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=385735

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر