2

بازارگردی در ماسوله

  • کد خبر : 385808
  • ۰۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۲

بازار ماسوله بهترین مکان برای خرید سوغاتی می باشد. در این بازار آینه های بسیار زیبا که قاب آنها هنرمندانه به صورت دست‌ساز تزیین شده، ظروف برنجی و مسی، لباس های سنتی، کیف های گلیمی با رنگ های گرم، عرقیجات، عروسک های کاموایی با رنگ های متنوع و زیبا، گیاهان دارویی و انواع ادویه دیده می شوند.

ماسوله از مناطق گردشگری در استان گیلان است که مملو از دیدنی های شگفت انگیز میباشد و معماری زیبای ساختمان ها در بعضی از قسمت های آن شکلی متفاوت و جذاب دارد.

از جاذبه های ماسوله بازار ماسوله است که در قلب آن قرار دارد و  قدم زدن، گشت و گذار در آن بسیار لذت بخش است. از عواملی که موجب محبوب شدن بازار ماسوله شده، نوع ساخت و معماری آن می باشد به گونه ای که در چهار سطح جدا از یک‌دیگر ساخته شده اند. در سطح بالا مغازه ها از دو طبقه و در قسمت پایین مغازه ها به صورت یک طبقه ای قرار گرفته اند.

بافت پلکانی ماسوله در بازار آن نیز تاثیر گذار بوده و شکل متفاوتی به آن داده است و از عواملی است که گردشگران را به سوی خود سوق می دهد. بازار سنتی ماسوله به چهار محله به نام های اسدمحله، مسجدبر، کشه سر و محله خانه‌ بر منتهی می شود. در این بازار محصولات بومی که توسط مردم محلی شهر تولید می‌شوند مانند وسایل سنتی ماسوله، صنایع دستی گیلان، انواع سوغات ها و مایحتاج روزمره وجود دارد و هر آنچه که مورد نیاز است را می توانید خریداری کنید.

در این بازار سنتی بیشتر از ١۶٠دهنه مغازه ساخته شده اما امروزه تعداد کمی از آن‌ها دایر می باشند. بعضی از این مغازه ها تخریب شده اند یا متروکه هستند. چشمه ها و مساجد و کاروانسراهایی که در گذشته در این محل قرار داشتند؛ همواره موجب رونق بازار بوده اند. سه کاروانسرای بزرگ که در دو طرف بازار قرار داشت مکان اقامت تاجران بزرگ بوده است. قدیمی‌ترین مدرسه‌ دولتی ماسوله هم در این بازار ساخته شده بود. این مدرسه دارای ۵ کلاس در طبقه دوم بازار بود. امروزه این بخش از بازار تخریب شده و به طور کلی از بین رفته است.

حال به توضیح چهار سطح بازار ماسوله می پردازیم:

سطح اول

این سطح در گذشته راسته‌ چاقوسازها و چموش‌ دوزها بوده است. امروزه در سطح اول بازار، نانوایی، یک قصابی و دو سوپر مارکت بزرگ دیده میشود که مایحتاج روزانه مردم را تامین می کنند.

علاوه بر اینها یک قهوه خانه سنتی نیز در سطح اول قرار دارد که در بین مردم بسیار محبوب و پر طرفدار است. نوشیدن یک چای خوش عطر و دلچسب در این قهوه خانه و معاشرت با مردم خونگرم ماسوله بسیار تجربه لذت بخشی می باشد. در این قهوه‌‎‌خانه، قلیان و دیزی نیز برای پذیرایی از مهمانان وجود دارد.

با قدم زدن در این سطح می توانید از صنایع دستی ماسوله نیز دیدن کنید و با دیدن آنها شگفت زده شوید.

سطح دوم

عمده فروشان در گذشته در این سطح فعالیت می کردند. اما امروزه این سطح شکل متفاوتی به خود گرفته است. با ورود به سطح دوم بازار ماسوله با یک کبابی بزرگی مواجه می شوید که عطر نان و کبابش هر رهگذری را به وجد می آورد. طعم بسیار عالی کباب در این غذاخوری قطعا در یاد هر کسی می ماند و اشتها را دوچندان می کند. در بخش های دیگر سطح دوم نیز مغازه های عطاری، صنایع دستی و … قرار دارند.

ایوان‌های چوبی، حفاظ‌ها و ستون‌های این طبقه زیبایی خاصی به نمای بازار بخشیده‌اند.

سطح سوم

این سطح، برای خرید سوغاتی بسیار مناسب است. تنوع صنایع دستی و انواع لوازم مورد نیاز در این سطح وجود دارد که گردشگران را برای خرید سوغاتی مصمم تر میکند.

قسمت دیگری در سطح سوم قرار دارد که لبااس های محلی گیلان در آن گذاشته شده تا مسافران ماسوله بتوانند با پوشیدن آنها خاطرات خوبی را در عکاسخانه محلی آنجا ثبت کنند.

در گذشته عمده فروشان بزرگ و تجار در این سطح مشغول کسب و کار بوده اند.

سطح چهارم

این سطح نیز مانند سطح سوم در گذشته محل تجمع تاجران و عمده فروشان بوده است. مغازه های سطح چهارم بازار ماسوله عمدتا فروشگاه های لباس های سنتی می باشند. لباس های سنتی در طرح ها و رنگ های زیبا که دیدن آنها خالی از لطف نیست. در بعضی از مغازه های این سطح مانند سه سطح دیگر انواع خوراکی و صنایع دستی به فروش می رسد.

از خوردنی های پر طرفدار و دوستداشتنی این بازار باقالی است. این خوراکی خوشمزه به همراه ادویه های خوش عطر که طعم دلچسبی به آن داده، در کاسه های سفالی به رنگ آبی به دست مشتریان داده می شود. خوراکی های دیگری مانند آش رشته و آش دوغ نیز در این بازار به فروش می رسد و عطر آنها رهگذران را به سمت خود می کشد.

حتی اگر قصد خرید کردن از بازار زیبای ماسوله را نداشته باشید، قطعا زیبایی های آن با رنگ های متنوع و زیبای اجناس، شما را به وجد می آورد.

برای رفتن به بازار ماسوله در استان گیلان، به رشت رفته و از جاده رشت – فومن وارد جاده ماسوله و سپس شهر ماسوله شوید.

عکاس : مهسا سربازی

خبرنگار: سید امیرحسین قضاتی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=385808

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر