2

شهر زیبای شوشتر در استان خوزستان+ تصاویر

  • کد خبر : 387647
  • ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳

صنایع دستی پررنگ شوشتر بافندگی و منسوجات است. دیبای شوشتری و پرند شوشتری از مشهورترین بافته‌های صنعتگران شوشتری هستند. پارچه‌بافی، ابریشم‌بافی، کپوبافی، جاجیم‌بافی، معرق ساقه‌ گندم، فلزکاری از دیگر صنایع دستی این شهرند که می‌توانید در سفر به شوشتر به عنوان سوغات شوشتر با خودتان بیاورید.

شوشتر از شهرهای تاریخی و کهن خوزستان است که به شهر آسیاب‌های آبی مشهور است.

این شهر در دامنه کوهستان زاگرس قرار دارد و رود کارون از میان شوشتر عبور می‌کند.

تاریخ نویسان درباره نام شوشتر می‌گویند که وقتی شهر شوش ویران شد، در۶ فرسنگی شوش، شوشتر ساخته شد که چون خوش آب و هواتر و حاصلخیزتر از شوش بود، آن را شوشتر یعنی از شوش بهتر نامیدند.

آسیاب‌های آبی شوشتر یکی از سه اثر تاریخی خوزستان است که در یونسکو ثبت شده اند، به مثلث طلایی مشهورند؛ آسیاب‌های آبی شوشتر، معبد چغازنبیل و تپه تاریخی شوش.

شوشتر یکی از شهرهای استان خوزستان، واقع در جنوب غرب ایران است و بخش بزرگی ازجاهای دیدنی خوزستان در این شهر است. این شهر در فاصله ۹۰ کیلومتری اهواز، مرکز خوزستان قرار دارد. قدمت شوشتر به اولین تمدن‌ ایران، یعنی تمدن عیلام می‌رسد. به گفته والتر هینس، عیلام شناس معروف، شوشتر احتمالا همان شهری است که در تمدن عیلام، با نام آدامدن شناخته می‌شد. حفاری‌ها و اکتشافات باستانی در شوشترف نشان‌دهنده اینست که قدمت زندگی انسان در شوشتر به ده‌هزار سال پیش برمی‌گردد.

آب و هوای شوشتر در نیمه دوم سال، معتدل و بهاری است و گزینه بسیار مناسبی برای سفر و گشت‌وگذار به‌حساب می‌آید.

شوشتر با مساحت ۲۴۳۶ کیلومتر مربع پس از اهواز و دزفول و آبادان، چهارمین شهر پرجمعیت استان خوزستان است. فاصله شوشتر تا اهواز ۸۵ کیلومتر، تا تهران ۸۳۱ کیلومتر و تا خلیج فارس ۲۲۲ کیلومتر است. این شهر از زمان ساسانیان تا اوایل دوره پهلوی همیشه مرکز استان خوزستان بوده ولی بعد از سلطنت رضاخان، اهواز به عنوان مرکز این استان معرفی شد. به دلیل وجود سازه‌های آبی شگفت‌انگیز و زیبای آن، کل شهر شوشتر در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

یکی از پرطرفدارترین مقصدهای گردشگری در شهر شوشتر بازار سنتی آن می باشد. متعلق به دوران قاجار می باشد. قسمتی از این بازار سرپوشیده و صلیبی شکل است. سوغات شوشتر، کلوچه و نان های محلی، لباس‌های محلی را در کنار خوراکی ها، ترشیجات و قره قروت می توانید بیابید. در فصل بهار نیز میوه های مخصوص شوشتر نیز به این بازار اضافه می شود. با قدم زدن در این بازار علاوه بر تاریخ شوشتر، مردم و فروشنده های خونگرم و مهربان شوشتری با لباسها و لحجه محلی را خواهید دید.

عکاس : شیرین محمودزاده

خبرنگار: زهرا نعمتی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=387647

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر