1

شبهاتی به باد ماندنی و شاد آبادان و اروند رود +تصاویر

  • کد خبر : 387947
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲:۵۴
آبادان مشهور به برزیل ایران، شهری در حاشیه خلیج فارس که از آن به عنوان قلب تپنده اقتصاد نفتی ایران یاد می‌کنند. شهری که با تاریخچه پرفراز و نشیب همچنان استوار است و مردمان بسیار خونگرم با آداب و رسوم جالبی دارد. این شهر نقش بسیار مهمی به لحاظ اقتصاد نفتی و بازرگانی کشور دارد و دارای اهمیت استراتژیک زیادی می‌باشد. آبادان محبوبیت خاصی بین مردم ایران دارد و جزو مناطق آزاد تجاری ایران محسوب می‌شود.

آبادان با ۲۰۶۳ هکتار مساحت یکی از شهرهای جنوبی ایران محسوب می‌شود که در جنوب غربی استان خوزستان واقع شده است. دو رود به نام‌های اروند رود و بهمنشیر در این شهرستان جریان دارند که حیات منطقه را تامین می‌کنند. اروند رود با ۱۹۰ کیلومتر پس از پیوستن دجله، فرات و در نهایت کارون به خلیج نیلگون فارس می‌ریزد. این رود که مرز بین دو کشور ایران و عراق محسوب می‌شود، معاهده‌های بسیاری در طی سال‌ها بر سر آن بسته و فسخ شده است تا اینکه در سال ۱۳۵۳ ه.ش طی معاهده الجزایر، عمیق‌ترین قسمت اروند رود را به عنوان مرز بین دو کشور در نظر گرفتند. اروند رود که با نام شط العرب نیز می‌شناسند عرضی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر دارد و عمق آن بین ۹ تا ۱۵ متر متغیر است که عمق آن در عمیق‌ترین قسمت به ۲۵ متر می‌رسد. اروند رود با جهتی شمال به جنوب در جریان است و به دلیل جزر و مدهای فراوان و جریان های آرام و متلاطم رودخانه‌ای وحشی نامیده می‌شود. نام اروند که معنای بزرگ می‌دهد در اواخر دوران پهلوی به این رود عظیم اطلاق شد و جالب است بدانید اروند رود در دوران ساسانی پس از شکستن سدها و از به هم پیوستن دو رود دجله و فرات بوجود آمد. اگر می‌خواهید به شهری با مردمانی خونگرم و صمیمی سفر کنید و با آداب و رسوم آنان آشنا شوید، آبادان مقصد مناسبی خواهد بود. در تور آبادان همراه همیشگی راهنمایان علاءالدین تراول باشید و از دیگر دیدنی های شهر همچون مسجد رنگونی ها، کلیسای ارامنه و جزیره مینو بازدید کنید. برای رزرو هتل و بلیط هواپیمای خود از کارشناسان ما مشاوره بگیرید تا با اقامت در لوکس ترین هتل های آبادان سفری خاطره‌انگیز برای شما ماندگار شود.

اروند رود ، رود پهناوری است که در قسمت جنوب غربی ایران و قرار دارد و درواقع مرز بین ایران و عراق را تشکیل داده است. این رود بزرگ از به هم پیوستن رود های دجله ، فرات و کارون پدید آمده است. طول این رود ۲۰۰ کیلومتر می باشد.

قبل از اینکه آب های دجله و فرات به اروندرود بریزد ، در شهر قرنه عراق ، دقیقا در ۳۷۵ کیلومتری بغداد به هم می پیوندد و ریزش این آب ها به اروند رود در ۱۹۰ کیلومتری خلیج فارس انجام می شود.وجود اروندرود باعث شده است تا شهرهای اطراف این رود از جمله بصره ، خرمشهر ، آبادان ، خسرو آباد و فاو به بندرهای مهم ایران و عراق تبدیل شوند و در ادامه این بندر ها نقش به سزایی در رونق بازرگانی این مناطق داشته باشند.

 

خبرنگار : سیده مریم حسینی

عکاس: سمیه عالی

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=387947

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر