1

آمستردام زیبا شهر گلهای رنگارنگ هلند+تصاویر

  • کد خبر : 388112
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۲

آمستردام پایتخت هلند، به خاطر کافی‌شاپ‌ها و کانال‌های آبی‌اش مشهور است. ظاهرا این شهر در سال ۱۲۷۵ میلادی توسط دو ماهیگیر تاسیس، و در طول قرن‌ها از نظر اهمیت و ثروت رشد، و به‌عنوان مستعمرات هلند در اطراف دنیا مستقر شد. همچنین شرکت‌هایی همچون کمپانی هلندی هند شرقی (VOB) ثروت خود را به این شهر سرازیر کردند. شهری زیبا که با معماری‌های تاریخی به‌همراه طبیعتی زیبا، سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

آمستردام شهری پرجمعیت و پایتخت کشور هلند است که این کشور در شمال غربی اروپا بین آلمان (شرق)، بلژیک (جنوب) و دریای شمال ( شمال و غرب) واقع شده است. شهر آمستردام در قرن هفدهم برای کشور هلند دوران طلایی را رقم زد. آمستردام یک قطب اقتصادی و یکی از شهرها با قدرت دریایی است. این شهر در واقع یک بندر در هلند غربی است که به دریای شمال متصل می‌شود. این شهر مرکز اصلی تجارت و اقتصاد هلند به حساب می‌آید.

آمستردام در ۲۵ کیلومتری دریای شمال واقع شده و مساحت آن ۱۶۵٫۹ کیلومتر مربع است. جمعیت این شهر طبق آخرین آمارها، حدودا به یک میلیون نفر می‌رسد. تراکم جمعیت آمستردام حدودا ۶۰۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع است و متراکم‌ترین منطقه در کشور هلند به حساب می‌آید. این شهر مهاجران زیادی را در خود جای داده و در سال ۲۰۰۵ تقریبا نیمی از جمعیت آمستردام مهاجر بوده‌اند.

جمعیت آمستردام به مراتب از دیگر شهرهای این کشور بیشتر است و یکی از دلایل این موضوع، جذب مهاجران بیشتر است. بیش از ۷۰ درصد مردم آمستردام شاغل هستند و ۹۴ درصد مشاغل خدماتی به حساب می‌آید. از سوی دیگر نزدیک ۵ درصد مشاغل در این شهر صنعتی است و ۰.۲ درصد از مردم در فعالیت‌های کشاورزی، ماهیگیری یا معدن هستند. آمستردام در ۲۵ کیلومتری دریای شمال واقع شده و مساحت آن ۱۶۵٫۹ کیلومتر مربع است.

جمعیت این شهر طبق آخرین آمارها، حدودا به یک میلیون نفر می‌رسد. تراکم جمعیت آمستردام حدودا ۶۰۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع است و متراکم‌ترین منطقه در کشور هلند به حساب می‌آید. این شهر مهاجران زیادی را در خود جای داده و در سال ۲۰۰۵ تقریبا نیمی از جمعیت آمستردام مهاجر بوده‌اند. جمعیت آمستردام به مراتب از دیگر شهرهای این کشور بیشتر است و یکی از دلایل این موضوع، جذب مهاجران بیشتر است. بیش از ۷۰ درصد مردم آمستردام شاغل هستند و ۹۴ درصد مشاغل خدماتی به حساب می‌آید. از سوی دیگر نزدیک ۵ درصد مشاغل در این شهر صنعتی است و ۰.۲ درصد از مردم در فعالیت‌های کشاورزی، ماهیگیری یا معدن هستند.

زبان رسمی مردم آمستردام، هلندی است و تقریباً همه مردم هلند با آن زبان صحبت می‌کنند. همچنین زبان هلندی در آروبا، بروکسل، کوراسائو، فلاندرز، سینت مارتن و سورینام نیز صحبت می‌شود. زبان هلندی در واقع یک زبان آلمانی غربی است که از اوایل قرون وسطی رایج شده و در قرن شانزدهم، استانداردسازی شده است. البته گویش‌های متنوعی از زبان هلندی وجود دارد که در شهرهای مختلف کشور هلند مشاهده می‌شود. از سوی دیگر فرهنگ یادگیری زبان‌های خارجی در هلند بسیار رایج است و حدود ۸۹٪ از کل جمعیت این کشور به زبان انگلیسی تسلط دارند و ۷۰٪ مردم زبان آلمانی را یاد گرفته‌اند. از سوی دیگر یادگیری زبان فرانسوی و زبان اسپانیایی نیز در میان مردم هلند و شهر آمستردام بسیار رایج است.

فرهنگ و آدام و رسوم مردم آمستردام، شکل و شمایلی سنتی دارد و این موضوع برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود. مردم آمستردام به پرورش گل و گیاه اهمیت زیادی می‌دهند و به این کار علاقه‌ی زیادی دارند. از همین رو مراکز پرورش گل زیادی در این شهر وجود دارد که نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند. مردم این شهر به پنیر، سبزیجات و گوشت علاقه دارند و این مواد غذایی را حتما در وعده‌های خود استفاده می‌کنند.

محیط‌های کاری آمستردام بسیار جدی و خشک است و از این لحاظ به ایران شباهت زیادی دارد. همچنین گفته می‌شود که مدرک تحصیلی برای مشاغل مختلف اهمیت زیادی دارد. یکی دیگر از فرهنگ‌های شهر آمستردام، فرهنگ دوچرخه سواری است. مردم این شهر از دوچرخه به عنوان یک وسیله‌ی نقلیه کاربردی استفاده می‌کنند و به راحتی رفت و آمد‌های داخلی خود را با دوچرخه انجام می‌دهند. مردم آمستردام به قوانین و به یکدیگر احترام زیادی می‌گذارند، به خانواده اهمیت زیادی می‌دهند و هر خانواده‌ یک تا دو فرزند دارند.

در آمستردام خیابان‌هایی با معماری‌های تاریخی دیده می‌شوند که قدمت طولانی نیز دارند. میدان Dam به طور کلی به عنوان مرکز شهر در نظر گرفته می‌شود و خیابان Kalverstraat معروف‌ترین خیابان برای خرید است که فروشگاه‌های بهترین و مطرح‌های برندهای اروپایی در این خیابان دیده می‌شوند.
خیابان Javastraat یکی از معروف‌ترین خیابان‌های آمستردام است که تمامی گردشگران به این خیابان سر می‌زنند. در این خیابان بهترین و شیک‌ترین رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها وجود دارد. در این خیابان همچنین فروشگاه‌ها و بوتیک‌هایی نیز دیده می‌شود که می‌توانید سوغاتی‌های بسیاری خریداری کنید.

یکی دیگر از خیابان‌های معروف آمستردام، خیابان P.C. Hooftstraat است که در غرب این شهر واقع شده و دارای بهترین مراکز خرید از برندهای بین‌المللی و غذاخوری‌های جذاب است.
خیابان Beethovenstraat در جنوب آمستردام واقع شده و این شهر پر از عطرفروشی‌های لوکس، کافه‌ها و شیرینی‌ فروشی‌ها است. در این خیابان هم می‌توانید از شیرینی‌های مختلف خریداری کنید و هم می‌توانید به سراغ محصولات آرایشی و بهداشتی بروید.

یکی دیگر خیابان‌های جذاب آمستردام، خیابان Raadhuisstraat است که راه اصلی شهر به محله‌های قدیمی است. همچنین در این خیابان فروشگاه‌های لوکس لوازم خانگی بسیاری دیده می‌شود و به طور کلی این مسیر معماری فوق‌العاده جذابی دارد. خیابان Nieuwezijds Voorburgwal یک خیابان در مرکز آمستردام است که ساختمان‌های معروفی در این خیابان واقع شده و می‌‌توان به کاخ سلطنتی، موزه‌های تاریخ و کلیساها اشاره کرد.

کانال‌های معروف آمستردام در قرن ۱۷ برای کنترل جریان رودخانه آمستل در شهر ساخته شده‌اند. پس از مدتی تاجران ثروتمند آمستردام دریافتند که کانال‌ها برای به نمایش گذاشتن عمارت‌هایشان نیز ایده آل هستند. این کانال‌ها با درختان نارون و آهک پوشیده شده‌اند و بیش از هزار پل بر روی این کانال‌ها ساخته شده است. اکنون گردشگران برای بازدید از کانال‌های آمستردام حتما یک قایق‌سواری در رودخانه را تجربه می‌کنند.

موزه هنر و تاریخ Rijksmuseum یکی از مهم‌ترین موزهای هلند است که هزاران آثار این موزه متعلق به قرن سیزدهم به بعد است. این موزه در سال ۱۸۸۵ افتتاح شد و در حال حاضر حدود ۸۰۰۰ آثار را به نمایش گذاشته که معروف‌ترین آنها، نقاشی‌های رامبراند، فرانس هالس و یوهانس ومیر است.

خبرنگار : سمیه عالی

عکاس: علیرضا حسین زاده

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=388112

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر