0

تشریح فرآیند رسیدگی به صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان

  • کد خبر : 389246
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷

افق نیوز؛ به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان در برنامه تلویزیونی صف اول طی سخنانی درباره نحوه نحوه شروع انتخابات ریاست جمهوری، گفت: انتخابات ریاست جمهوری در این دوره با توجه به شهادت رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان در یک شرایط خاص برگزار می‌شود به‌گونه‌ای که باید انتخابات […]

افق نیوز؛

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان در برنامه تلویزیونی صف اول طی سخنانی درباره نحوه نحوه شروع انتخابات ریاست جمهوری، گفت: انتخابات ریاست جمهوری در این دوره با توجه به شهادت رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان در یک شرایط خاص برگزار می‌شود به‌گونه‌ای که باید انتخابات را زودتر و در یک مدت محدود برگزار می‌کردیم.

وی افزود: دستگاه‌هایی باید که در این امر مداخله می‌کردند به سرعت اقدامات را اجرایی کردند زیرا زمان تعیین رئیس جمهور بنابر قانون اساسی مدت ۵۰ روز است.قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: دستگاه‌ها و نهادهای مداخله‌گر در اجرای انتخابات، با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته موفق عمل کردند.

ره‌پیک خاطرنشان کرد: در مورد بررسی صلاحیت‌ها نیز شورای نگهبان طبق مدت ۵ روز فرصت داشت و میتوانست ۵ روز دیگر را هم تمدید کند اما با توجه به محدودیت‌های زمانی ما به حداقل‌ها در استفاده از مهلت ۵ روزه دوم اکتفا کردیم و با جلسات فشرده بتوانیم نتیجه را زودتر اعلام کنیم که این امر اتفاق افتاد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به اجرای مصوبه شورای نگهبان بر اساس سیاست‌های کلی شرایط داوطلبان ریاست جمهوری تعیین شد و وزارت کشور در ثبت نام مورد توجه قرار داد و تعداد ۸۰ نفر ثبت‌نامشان قطعی شد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان یادآور شد: یک زمانی ۲ هزار نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کردند زیرا این ضوابط در ابتدای ثبت نام اجرایی نمی‌شد لذا مجبور بودیم در بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار دهیم. ره‌پیک بیان کرد: طبق قانون، وظایف و اختیارات شورای نگهبان تعداد محدودی از داوطلبان احراز صلاحیت شدند و این عدم احراز صلاحیت به معنای نقص افراد نیست.

وی درباره نحوه بررسی صلاحیت‌ها، تصریح کرد: مشابه کاری که در شورای نگهبان انجام می‌شود در موارد دیگر همچون گزینش نیز قابل مشاهده است که رأی اعتماد نمایندگان به وزرا نمونه‌ای از این بررسی است.

ره‌پیک با بیان اینکه نظارت انتخابات بر عهده شورای نگهبان است، گفت: یک بخشی از انتخابات بررسی صلاحیت‌های داوطلبان است که جزئی از انتخابات است. شورای نگهبان و اعضای آن در ادوار مختلف به‌صورت مستقل اظهار نظر می‌کنند، بنابراین زمانیکه در خصوص مستندی ابهامی وجود داشته باشد، بحث صورت می‌گیرد اما در نهایت وقتی برنامه بررسی تمام شد هر عضو شورای نگهبان مستقلا رأی می‌دهد و رأی هیچکس وابستگی به دیگری ندارد.

وی افزود: برای این دوره ۸۰ نفر برای انتخابات ریاست جمهور داوطلب شده‌اند و ما تمام این ۸۰ نفر را تک به تک بررسی کرده‌ایم و برای هر ۸۰ پرونده برگه‌های آرا توزیع شده و هر یک از اعضای شورای نگهبان به صورت مخفیانه و مستقل به این ۸۰ نفر رأی داده‌اند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان عنوان کرد: در حوزه‌های کارشناسی تنها مستندات در مورد افراد آماده می‌شود لذا هیچکس اظهار نظری راجع به داوطلبان نمی‌کند و این امر بر عهده اعضای شورای نگهبان است.

ره‌پیک گفت: طبق قاعده بعد از شمارش آرا، اگر شخصی حداقل ۷ رأی داشته باشد ما صلاحیت او را احراز کرده‌ایم و اگر کمتر از آن باشد صلاحیت احراز نشده است لذا در این فرصت کوتاه این روند برای همه داوطلبان صورت گرفته است.

انتهای پیام/

source
تمام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=389246

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]